HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Det föränderliga systemet hos HerrD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 51

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/01/17 :  19:59:22  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Inbjudan till lyssning ligger nu under "Nyheter och Hifi-kalendern. Kom och lyssna alla intresserade!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/05 :  14:42:40  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu spelar en nybyggd Pass Labs F5 som jag knåpat ihop! Bilder och intryck kommer förhoppningsvis ikväll

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/05 :  21:45:58  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Blev ingen bra dokumentation av bygget. Finns så mycket på nätet redan om hur en F5 ska byggas ihop. Lyckades ta en bild:
(Ja, kablarna är onödigt långa, men praktiskt om man vill lägga en kylfläns på sidan utan att koppla bort något)

Färdigt steg:

Värt att notera under bygget var att termistorer på primären definitivt behövs om man ska köra föreslagna säkringsvärden, annars ryker säkringarna omgående. Sen är det lite spännande med P1 och P2 vridpotar för att ställa bias och DC-offset, i beskrivningen står att de ska skruvas ner till lägsta motstånd. Mina pcb'er hade olika orientering av vridpotarna så rätt sätt var att ha dom åt var sitt håll maximalt för att börja på minsta bias. Tog ett tag att lista ut...

Nu spelar det underbart och redan första minuten visade att Pass och Catacomber gillar varandra! Det finns en klarhet, direkt kommunikation och avslappnad kraft som Marantzen inte når upp till. Sen låter det förstås extra bra när man bygger själv

Nästa projekt blir försteg. Förhoppningsvis i närtid!

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 22:15:10
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/05 :  23:03:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tjusigt bygge!

Vad har du tänkt dig för försteg?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/05 :  23:25:53  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tack Bernt! Tentlabs relästyrd volymkontroll med fjärr och Pass B1 i en låda, som det ser ut nu. Det har jag nästan alla prylar till. Jag gillar rör också så eventuellt kan det även bli något åt det hållet, vi får se. Det är ruskigt kul när man kommer igång och bygger, det är någon form av bacill som smittar permanent verkar det som!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/06 :  09:26:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Låter som en vettig plan. B1 är bra och enkel att bygga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/06 :  18:46:20  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Själv tycker jag ju att försteg är totalt överflödigt när man kör Lynx-kort. Direkt in i steg är det som gäller. Även om man t.ex. vill köra vinyl så kan man låta det gå via ingången på Lynx.

Varför vill du ha försteg..?
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/06 :  20:45:03  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
CH: Jag lutar mig på vad Bernt tyckte om förändringen när han adderade B1 (mera driv och kontroll). Precis det ljudet söker jag som jag hörde hos honom, så jag väljer ett försteg av ljudskäl. Egentligen finns ju redan funktionen justera volym via datorn och det fungerar utmärkt. Det är så jag kör nu.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/06 :  20:55:46  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Jo, en B1 har jag funderat på att prova oxo. Men det är väl en ren buffer, inget försteg..? Men att sen lägga till ytterligare en komponent i signalvägen som egentligen inte behövs, njaee..IMHO..
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/06 :  21:05:56  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Så sant som du säger. Den förändringen kommer från en annan person jag litar på som hävdar att den lösningen är mer transparent. Han har haft rätt i alla andra fall så jag är beredd att testa och se om det stämmer även i detta fall. Man får även ett skydd för de fall där datorn går ner okontrollerat och Lynxkortet skickar en "avstängningspoff" till slutsteget, då finns en dämpning på vägen. Det hände flera gånger då jag körde med aktiva monitorer direkt från Lynxkortet. Det blir ganska mycket "poff" med en F5 och ett par Catacomber.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/06 :  21:35:35  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Det blir ganska mycket "poff" med en F5 och ett par Catacomber.

Blir nog inte så mycket "poff" ändå..
Med Bernts Son of Zen som har betydligt högre gain än F5, har jag hört "poffen" ett flertal gånger. Den är faktiskt ganska trevlig.. Inte alls så högt, och med F5 blir den betydligt lägre.

Försteg eller inte..det finns alltid olika åsikter givetvis, men både Bernt och jag har kommit fram till att utan försteg låter bäst. Så det måste vara nån annan som påstår att det blir mer transparent med försteg. Hur det nu är möjligt.

Själv kör jag sedan en tid med Lynx-mixern maxad på alla kanaler, och använder den inbyggda volymen i Jriver.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/06 :  21:47:41  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
CH: Ok, bra med input! Jag får testa mig fram, är beredd att prova och se hur det blir.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/06 :  21:53:32  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Blev det F5 Turbo med 50w/kanal eller standard..? Vi har klippt standard F5 på Catacomberna, så en dubblering av effekten är nog inte fel.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/06 :  22:07:18  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det blev vanliga F5. Har hört att den ska låta bättre än turbovarianten. Vet du något om det? Jag tror det är bra med en begränsning av tillgänglig effekt, det är allt för roligt och lätt att spela tokhögt på Catacomberna Kan inte vara bra för hörseln i längden, får se om jag ändå bygger något kraftfullare framöver, just nu är jag bara nöjd över att ha byggt min första förstärkare.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/06 :  22:29:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, nu är det ju faktiskt så att jag har ett balanserat buffertsteg på vägen från Lynx till slutsteget.
Beror på den väldigt låga ingångsimpedansen på den versionen av Son of Zen som jag har.

Dock har jag ingen volymkontroll utan styr från datorn.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/06 :  23:00:48  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Bernt: Ok, tack för klargörandet. När jag tänker efter så minns jag att du hade ballanserad överföring. När jag lyssnade hos dig hade du en tvc och jag minns att du sa att det blev bättre driv och närvaro (typ) när du adderade bufferten. Med låg ingångsimpedans och en tvc är förutsättningarna förstås helt annorlunda än de jag har. Hoppas ändå på ett positivt resultat nu när jag har alla delar och snart ska sätta igång och bygga! Kul och lärorikt blir det i vilket fall och jag tror det är lika mycket därför jag bygger.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/09 :  13:52:37  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu så har jag byggt ihop ett försteg lite snabbt för att testa. Ett Tentlabs volymkort och ett Pass B1. Kom över en färdigbyggd B1 så jag testade med den, annars hade det varit kul att bygga det också.

en bild till på skönheten i akrylplast

Resultatet?
Tvärt mot vad jag trodde så spelade det inte bättre med försteget. Energi, driv och spelglädje var bättre från Lynx rakt in i F5'an. Testade med enbart volymkontroll och enbart B1 samt båda inkopplade. Fick också ett lätt brum/brus som jag tror kommer från jordslingan i konstruktionen och att det är helt oskärmat i plastlådan. Men det fanns också fördelar med rumsliga små ljud från inspelningen som verkade finna sin plats bättre i inspelningslokalen. Alltså tror jag att en förstärkande del efter B1, kanske med rör och en skärmad låda med bättre jordlayout kan låta riktigt bra. Den övningen lämnar jag till hösten. Ska fundera på en plan tills dess. Helt klart väldigt kul att bygga och fundera, speciellt när det inte fungerar som tänkt.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/09 :  19:16:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
F5 är ju inte svår att driva så då kanske det inte är vits med det.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/10 :  00:52:29  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Då kan jag givetvis inte motstå att utbrista:

Vad var det jag sa..
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/10 :  11:11:43  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
CH: Den bjuder jag på Jag kommer förmodligen ändå bygga vidare och se om jag kan få med alla fördelar från båda lösningarna som ren utmaning för att det är roligt att bygga! Eller så blir det ett egenbyggt effektsteg med rör eftersom det går så bra att driva direkt från Lynxkortet. Något höstpyssel måste man ju ha.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2014/07/10 :  12:42:26  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Bygger själv ett Hiraga-steg och behöver något att justera volymen med. Har funderat just på denna kombon. Så det är mycket intressant att läsa om dina byggen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/10 :  13:53:44  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Bardis: Kul med Hiraga, det är väl ganska nära besläktat med Pass konstruktioner? Ett Lynxkort begagnat är lika billigt som att bygga ett försteg. Misstänker att det kommer att kosta en del att komma upp i samma nivå som att köra direkt från Lynx. Förmodligen behövs både ett ingångssteg och ett förstärkande steg förutom Tentlabs och eventuellt buffern. Komplexiteten ökar ganska snabbt när allt ska ha bra nätdelar och vettig signal och jordrouting. Det borde kunna låta bättre än det jag fick till med ett snabbt test, så jag är ändå sugen på att se hur långt jag kan ta prestandan.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2014/07/10 :  14:34:58  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kollar man på schemat ser F5 och Hiraga ganska lika ut.
Försteget är tänkt att hantera analoga signaler med tex grammofon så enbart datorljud haltar lite.
Finns försteg med förstärkning som använder liknande transistorer om man tror sig behöva förstärkning.
Är HerrD riktigt snäll kan du få sälja de där förstegsprylarna till mig.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2014/07/10 14:35:13
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/10 :  17:02:54  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Bardis: Jag skickar dig ett pm ikväll!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/07/10 :  22:28:26  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag har upplevt att Lynx-korten klarar av en väldigt tung last utan problem så jag är inte förvånad över att det låter bättre utan mellansteget.
Använder du några förlängningsladdar eller går break out kabeln direkt in i F5?

Vad fick dig förresten att välja just F5? Det finns ju en del andra steg att välja på också, inte för att det är något dåligt val

Edited by - Lovan on 2014/07/10 22:29:44
Go to Top of Page
Page: of 51  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000