Author |
Topic |
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/11/16 : 08:54:18
|
Så här ser det ut med list och matta:
|
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 22:12:50 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/11/19 : 18:51:45
|
Fick tips i en annan tråd att mäta igen och ge Dirac en chans till. Tur var det. Nu låter det rent magiskt bra med Dirac! Jämnheten i ton över registren är riktigt bra. Neutral klang, större sweetspot och inga resonanser eller färgningar. Det blir nog en stereolicens! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2013/11/19 : 22:50:06
|
Jag kan tänka mig att kombinationen är rent löjligt bra. Horn är analysredskap, och avslöjar ofelbart allt fuffens som förstärkare och annan utrustning ställer till med. Jag brukar tänka på horn som akustiska mikroskop. De avslöjar allt, och det är lätt att tro att det är hornen som låter illa, när det egentligen är förstärkare, cd-spelare osv som låter så.
Du har byggt väldigt snygga högtalare. Jag är mycket imponerad av ditt bygge! Posta gärna mer intryck, bilder mm. Jag läser girigt allt du skriver.
Mvh Johannes
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/11/20 : 07:32:17
|
Tack Johannes! Funderade en del på hur man lättast skulle kunna få det att se bra ut på ett enkelt sätt. Svart, grått och vitbets blev en bra kombo. Vitbetsen gör också att man inte behöver fundera över finishen hos en målad yta. Jag är nöjd över resultatet men om jag skulle göra det igen så hade jag nog tagit några vändor till med bets för ett ännu djupare och jämnare resultat. Nu är det två lager. Hårdvaxoljan ska även jobbas in med trasa fick jag lära mig den hårda vägen efter att ha haft på för mycket med pensel. Problemet är att det då inte går in i ytan utan ligger utanpå.
Catacomberna avslöjar allt och är med marginal det bästa jag spelat på och fyller mina krav på realistisk dynamik. Det häftiga är att basen spelar så mäktigt samtidigt som det är snabbt som ett mellanregister. Det finns inget häng, släp eller bummel, den är bara torr, snabb och hård när det krävs annars välnyanserad och artikulerad. Med Dirac blir det ytterligare mer av neutralitet och rumspåverkan med dess resonanser försvinner. Det är en stor högtalare som sätter igång rummet ordentligt så Dirac eller annan eq är nödvändigt.
Det som kan komma att ändra sig är förstärkeriet. Marantzen spelar musikaliskt homogent med en trevlig närhet och klarhet. Men Bernts Pass förstärkare sitter i ljudminnet och pockar på uppmärksamhet. Den hade en direktkoppling rakt in i musiken som förvandlade det från musik till x antal musiker med instrument. Då blir det mera uttryck och nyanser i varje musikers hantverk. Upplevde också en större ljudbild med bättre rymd kring varje instrument hos Bernt. Så det finns lite att hämta i drivningen återstår bara att se om det blir Pass eller något annat. |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2013/11/20 07:35:46 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2013/11/20 : 12:20:59
|
quote: Men Bernts Pass förstärkare sitter i ljudminnet och pockar på uppmärksamhet. Den hade en direktkoppling rakt in i musiken
Jag vet vad du menar. Enkla kretsar med ingen eller väldigt lite global återkoppling har en organisk självklarhet och direkthet/omedelbarhet som är svår att verkligen förklara och totalt omöjligt att kvantifiera - men mycket mycket beroendeframkallande. Det är precis som om musiken bara är istället för att pressas/krystas fram.
Du sitter nog snart med några monsturösa kylflänsar och några trissor och löder för glatta livet. Känner du någon som har en 300 ampere MIG svets så är det en ganska smal sak att svetsa på ett antal plattstänger på en 20 mm skiva med aluminiumplåt till en stor kylfläns. Koppar går ju enkelt att svetsa med TIG om man hellre vill bygga i sånt.
Mvh Johannes |
Edited by - Circlomanen on 2013/11/20 12:24:37 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/11/20 : 20:22:08
|
quote: Du sitter nog snart med några monsturösa kylflänsar och några trissor och löder för glatta livet.
Det finns en överhängande risk att det kommer inträffa inom en inte alltför avlägsen framtid. |
Richard P. Feynman |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/11/23 : 11:07:20
|
Skrev i morse en lång ingående analys som bara försvann ut i cyberrymden. Surt! Så här kommer en bantad version: " Vilka bjässar!" "Snyggare än väntat" " mer precis och djupare samt mindre ljudbild än väntat" " fantastiskt oansträngdhet" "Enorm potensial" " bästa renaste mest homogena, luftiga och musikaliska bas jag hört, den skulle jag vilja ha till mina maggisar!" " diskant akilleshäl, saknar över och undertoner, kropp och klang och häng-jämfört med mina maggisar" Jag skrev mycket mer nyanserat och utvecklande men orkar inte göra om det. Vissa saker från mellanregister och neråt är det bästa jag någonsin hört, uppåt saknader fortfarande en del i klangerna och nyanserna. Som helhet kommer det nog bli riktigt bra när en riktigt bra eq är på plats, vidare tror jag att en mer organisk stärkare eller för/slutstegs-combo är nödvändig för att få till det. Men som sagt imponerande, framför allt den oansträngdhet tonen (som maggisar) parad med en bas i värdsklass. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2013/11/23 11:15:31 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/11/23 : 11:22:05
|
Som tillägg vill jag bara säga att man förvånas över att dom inte låter stort i den negativa mening att instrument och röster sväller ut storleksmässigt utan behåller sin storlek. Låter mer som jag är van ( dipolsjuka) än vanliga lådhögtalare gör. Det kan helt klart bli nåt av detta. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/11/23 : 12:39:59
|
Vad gäller förstärkare så har jag ju inte hört Herr Ds Marantz. Jag kan dock säga att under utvecklingsfasen av Catacombsystemet användes mestadels Pass F5. (tack Secanbj för lånet) Efter Jönköpingsmässan (där vi använde Q-Trons elektronik) hamnade de hemma hos mig där filtret finputsats med Pass Son of Zen v.7T. Jämfört med Pass F5 ger Son of Zen ett luftigare ljud i diskanten och en lite lösare, rundare bas. Jag föredrar den senare. Varken ClaesM eller jag gillar "glittrig" diskant så den kan ju möjligen lyftas upp med en smärre filterjustering om man vill ha mer. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2013/11/23 13:12:13 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/11/24 : 16:32:20
|
Adagio: Kul att du gillade vad du hörde och förstod dig på ljudet, det är inte självklart att man gör det. Potentialen i systemet är helt enorm som sagt. Vi labbade lite med eq och jag tycker egentligen att det är en pina att lyssna utan Dirac som vi gjorde. Får nog installera det igen och hoppas problemen inte dyker upp igen. Med Dirac får man en klarare ton som du skulle uppskatta. Du får lyssna senare med vettig eq.
Angående Marantzen så är den bra men har lite soft anslag. Just Pass F5 ligger bra till för framtiden, skulle dock helst köra ballanserat. Får se vad det blir. Med Dirac så får jag 90% av vad jag söker. Om jag får Dirac att vara stabil utan att den muppar sig för mycket så kan jag låta fler lyssna till systemet. Då förstår man mera av hur bra det kan bli. |
Richard P. Feynman |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/11/24 : 21:02:58
|
Ja, om jag inte hade så många projekt på gång skulle jag fundera på någon form av bashorn till mina maggisar. Men den dagen jag blir rikare blir det ett separat musiksystem i ett annat större rum, då kommer ja att välja ett par 3,6 eller3.7or ned rör och hornbasar. Då djävlar. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/12/03 : 22:11:41
|
Nu låter det bra! Kör inte Dirac utan Foobar2000, VST-Wrapper, Reaper VST-plugin EQ. Filtret kommer från REW och dess generiska filter. Intressant nog en helt konstnadsfri lösning fast det inte på något sätt varit en avgörande parameter. Ska lyssna lite mera kritiskt och högre imorgon men tycker nog detta är den bästa kompromissen. Med REW kan man styra hur mycket man vill att filtret ska korrigera. Det blir ganska olika beroende på hur man gör. Man får inte heller några avancerade fir-filter utan "vanliga" filter med frekvens, amplitud och q-värde.
Hade även förmånen att prova en Antimode dual core 2.0 och den korrigeringen var också bra och behöll mycket av spelglädjen. Tyvärr tyckte jag den spelade för "safe", Lynx spelar med livet som insats och berör mer. Antimode spelade snyggt men för egen del tyckte jag det blev ointressant efter en stund. Jag provade både som USBDAC och analogt in/ut och föredrog faktiskt, tvärt mot vad jag trodde, det senare. En variant hade förstås varit att köra Antimode i rent digital koppling och köra med egen dac efter. Jag börjar dock bli så förtjust i hur Lynx låter att jag ogärna byter till en krångligare lösning. Dac'ens betydelse börjar gå upp för mig, hade tidigare åsikten att det var marginella skillnader mellan dac'ar. Det tycker jag inte längre, snarare att det sätter en fundamental grundklang för hela systemet som man inte kan kompensera för i senare led. Det gäller att det blir rätt klang och ton från början.
Om det här är stabilt och fortsätter låta bra så kan jag börja ta emot intresserade lyssnare i början av nästa år. Det lutar åt att köra öppet hus en helg. Med nuvarande ljud känner jag inget behov av att byta förstärkare eller någon annan komponent (för tillfället...) |
Richard P. Feynman |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/12/04 : 08:41:19
|
quote: Jag börjar dock bli så förtjust i hur Lynx låter att jag ogärna byter till en krångligare lösning.
Det där känner jag igen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Geografica
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2013/12/04 : 09:16:29
|
Man kan också testa att köra Lynx som DAC med digital in. Jag spelar mitt sonos-system så och Lynx fungerar utmärkt där med. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/12/04 : 20:42:40
|
Geografica: där ser man, hade jag inte koll på. Har faktiskt inte fördjupat mig så mycket i vad kortet kan! |
Richard P. Feynman |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/12/04 : 22:15:36
|
Läs manualen, kortet kan göra allt möjligt studiorelaterat. Sen kan du få lära mig, jag fattar inte hälften av alla studiotermer och -standarder. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/12/04 : 22:27:09
|
Bernt: rtfm brukar det heta! Om inte du förstår det så har jag inget större hopp om att göra det heller!
Hoppsan, det där låter fel om man läser snabbt. Andemeningen var att om du tyckte manualen var svårgenomtränglig så är det nog ingen idé att jag ens börjar läsa den... |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2013/12/05 12:45:09 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/12/11 : 08:21:44
|
Nåt nytt? |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/12/11 : 20:12:51
|
Dirac har hört av sig och fått samma fel/bugg om dom använder Avast Antivirus. Förhoppningsvis löser dom problemet. Nu låter det dock ganska bra med det eq-filter jag skapade med REW. Jag gillar den större frihetsgraden som REW ger jämfört med Dirac.
Annars lyssnar jag bara på musik i den måttliga utsträckning som jobb, barn och fru tillåter. I övrigt inget nytt!
Kanske ska tillägga att Adagios omdöme gäller det manuella filtret jag höftade till utan hjälp av REW. Det har förbättrats betydligt sen dess när REW fick beräkna ett filter. Nästan plågsamt att lyssna på manuella varianten i jämförelse. Eq gör verkligen stor skillnad, alla borde ha möjlighet att jobba med en bra i sitt system. |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2013/12/11 20:17:10 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 08:51:14
|
Ska bli verkligt kul att höra. En stilla undran bara, om man kan få en högtalare som låter såpas "fel" i defaultmode sas att låta rätt, vad händer på en högtalare som låter bra från början? Varför ska det behövas så stora ingrepp i signalen? Visst har dessa bjässar enorma potensialer men är det omöjligt att få det att låta rätt från början pga storleken eller? Lite funderingar kring mekanismerna. Vi puritaner vill ju helst ha så lite förvrängning och ljudpåverkande som möjligt, ja ni förstår nog vad jag menar?
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 09:51:56
|
Tar med detta från Adagio på förra sidan:
quote: Ska bli verkligt kul att höra. En stilla undran bara, om man kan få en högtalare som låter såpas "fel" i defaultmode sas att låta rätt, vad händer på en högtalare som låter bra från början? Varför ska det behövas så stora ingrepp i signalen? Visst har dessa bjässar enorma potensialer men är det omöjligt att få det att låta rätt från början pga storleken eller? Lite funderingar kring mekanismerna. Vi puritaner vill ju helst ha så lite förvrängning och ljudpåverkande som möjligt, ja ni förstår nog vad jag menar?
Jag tror inte den låter fel, snarare att den påverkar rummet mycket mer än mindre högtalare. Det är också vad jag ser i mätningarna.
Sen tycker jag man kan prata om något som jag kan kalla "fläkt-effekten". Alla har nog varit med om att man slappnar av när en dator eller en byggnad plötsligt stänger ner sina fläktar. Ett missljud man inte noterat på ett medvetet plan som gjort att man spänt sig en längre tid. Det märks först när man tar bort det. Det är lite på samma sätt när man experimenterar med equalizers, man börjar bli väldigt medveten om de färgningar man tagit för givna i alla år utan eq.
Vi lever i tron att vi är puritaner som vill ha liten förvrängning och ljudpåverkan men alla sitter vi i olika rum som påverkar mer än något annat. Om man inte kan påverka den faktorn så har vi traditionellt sopat problemet under mattan och bytt prylar i jakten på sökta förändringar. Det var en enorm frihet första gången jag blev av med förtjockningen i mellanregistret som plågat alla system i alla rum. Man vinner väldigt mycket även högre upp i frekvens om man städar upp i regionerna upp till t.ex. 100 Hz. Det kan säkert alla som testat en basabsorbent vittna om.
Det gäller bara att man hittar en dsp/eq som inte tar död på klangen och glädjen på kuppen. |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2013/12/15 09:54:36 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 10:06:40
|
Med risk för att bli lite OT.
Adagio, så liten förvrängning av signalen som möjligt tycker jag låter klokt. Att signalen är så lite förvrängd som möjligt när den når örat borde vara basen för att ha möjlighet att uppleva musiken som när den spelades in. Vad inkluderas i förvrängning? Personligen tror jag att rummet med dess reflektionen, resonanser och efterklangstid mm är en av de största förvrängarna av signalen, tätt följd av själva högtalaren.
Utan att hävda rätt eller fel så tänker jag att för att kunna återskapa musiken i en specifik miljö borde det krävas en hel del anpassning för att förutsättningarna i respektive rum skiljer sig så mycket åt.
Jag måste också lägga in en brasklapp om att det för många, mig inkluderat, ofta INTE handlar om naturtrogen återgivning i alla lägen. Att bygga, experimentera, upp/ner-gradera eller annat hyss kan vara det som skänker glädje i den hobby som i alla fall övergripande handlar om musiklyssning.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 09:17:18
|
Jag förstår vad ni menar. Om man pratar med ljudtekniker, har en barndomsvän som driver en sådan firma, så hävdar han och har gjort i flera år att digital eq är ett måste. Därför funderade jag på om det är just "stora bestar" till högtalare som behöver ha det mest? Canton var väl inne på detta redan på 90-talet inom hifi? Problemet som jag ser det är att det som herr D sade att det lätt dödar klangen.
Hursomhelst ska det bli spännande att få lyssna igen. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 09:38:04
|
Det är lätt att ha starka åsikter på ett forum. Ta mina kommentarer som från någon som inte lyssnat alls på Catacomberna - hypotetiska.
/Mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 15:08:22
|
quote: Därför funderade jag på om det är just "stora bestar" till högtalare som behöver ha det mest?
Jag skulle vilja hävda att EQ och rummskorrigering är viktigare för tex Catacomberna än 99% av all köpehifi därute, då stora hornsystem har en helt annan upplösning som ofelbart och skoningslöst exponerar alla fel som normalt inte skulle störa. De flesta bättre anläggningar vinner på att man på nått sätt korrigerar rummets egenheter mm, men det blir så mycket tydligare med dessa högupplösta hornsystemen.
En basreflexlåda vars port ligger flera våglängder efter elementet kommer ju inte kunna förmedla några detaljer i basen jämfört med dessa horn. En basreflexavstämning är en bandbreddsbegränsat reverb som är centrerat på portresonansen. Det är ju just denna reverb-funktion som fyller ut responsen nedåt. Sånt maskerar ju det mesta skräpet som både rum och kringutrustning ställer till med.
Mvh Johannes |
|
|
Topic |
|