HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Det föränderliga systemet hos HerrD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 51

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2013/10/19 :  17:11:20  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vad roligt HerrD!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/19 :  17:19:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8636 Posts

Posted - 2013/10/19 :  17:32:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Får väl gratulera!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/10/19 :  17:47:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Låter riktigt coolt

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/19 :  19:05:44  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ja, det här är verkligen något utöver det vanliga. Se till att åka på mässan och lyssna. Jag ska ordna med lite lyssningar här hemma också när dom har blivit inmätta för de som är intresserade.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/23 :  17:05:45  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Bjussar på en bild till med bättre belysning monterat i taket och en storleksreferens i form av en dansant 4-åring

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/10/23 :  17:57:58  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Alltså, nu har jag testat utan familjen i huset. Körde Led Zeppelin, Joe Bonamassa mm. Jag är helt endorfinstinn, shit vad man kan spela utan att Catacomberna tappar andan! Det här är hifi på steroider. Phuuu, man vill nästan ha en cigg efteråt fast jag inte röker! Tack igen No Frills, ursäkta men, f--n vilka skapelser ni lyckats få till!

En trevlig byggtråd har du levererat och nu levererar högtalarna, kul att det blev så bra och tack för att du delar med dig

Grattis!

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/23 :  22:27:04  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
byZan: Tack, kul att du gillar det! Det verkar vara lätt att bli biten av att bygga egna saker, funderar redan på om det kan bli Pass Labs bygge snart.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2013/10/25 :  21:52:17  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Grattis HerrD! Snyggt som f.n ;-)

Är det 12" eller 15" element i den?
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/26 :  06:35:46  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
ninja: tack! Det är 10" och räcker gott eftersom det är åtta st i hornladdning

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2013/10/26 :  07:00:19  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Vad hamnar kostnaden av detta bygge på?
Använder man något delningsfilter?

Edited by - Staffan on 2013/10/26 07:09:14
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/10/26 :  14:29:33  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
byZan: Tack, kul att du gillar det! Det verkar vara lätt att bli biten av att bygga egna saker, funderar redan på om det kan bli Pass Labs bygge snart.

Kan man göra annat när "dårarna" i no-frills sätter igång

Gillar konceptet de har och sköna snubbar allihopa

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/26 :  19:13:47  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Precis hemkommen från Sweetspot! Tog en dagstur för att lyssna på lite hifi samt nya versionen av Catacomberna.

Staffan: tror jag gav cirka 44 för ritningar, filter med bättre komponenter, element och sågad björkplywood men jag slog till när dom hade 20% rabatt i somras. Sen tillkommer diverse kostnader för verktyg, finish, konstruktionslim osv. Sen beror det även på vilken kvalitet man vill ha på träet. Så cirka 50 har jag nog lagt skulle jag tro. Filtret är ett passivt filter så det krävs bara en förstärkare.

byZan: håller med, det är ett riktigt trevligt och sympatiskt gäng med lite annan syn på vad riktigt bra hifi ska kosta.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/28 :  11:21:58  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det här var kul! Har testat att köra rumskorrigering med vst plug-in i Foobar2000. Funkar kalas. Jag mäter med min KRK Ergo och medföljande mick i programmet REW (laddas ner gratis från Home Theater Shack), genererar generic filters och matar in dessa i valfri vst-eq. En vst wrapper behövs i Foobar, jag kör med den här:
http://www.yohng.com/software/foobarvst.html

vst-eq blev den här: http://www.reaper.fm/reaplugs/

VST öppnar upp en hel del möjligheter som jag just börjat nosa på. Här kan man få en liten introduktion till hur det kan fungera:
http://www.youtube.com/watch?v=RaFcdAxpaQY

Edit: Glömde säga att det är gratis om man redan har mick!

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2013/10/28 11:22:51
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/28 :  11:48:30  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Lägger till dom här bra länkarna om någon vill gå längs samma stig:

Omvandla Q till oktaver, för inmatning av notchfilter
http://www.sengpielaudio.com/calculator-bandwidth.htm

REW (kräver registrering, vilket inte är svårt och går ganska snabbt)
http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/06 :  08:51:09  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Toktröttnade på kraschande Windows XP och testar Ubuntu Studio. Kör Calf 12 band parametrisk equalizer och Aqualung mediaspelare genom jack. Det blir stabilt och bra men det tar sin tid att hitta en bra mediaspelare som både har vettigt interface och har rätt ljudhantering. Ljud på Linux är en soppa. Det tråkiga är att jag inte har stöd för Lynxkortet. Kör med KRK Ergo som dac vilket funkar ok men låter inte lika nyktert som Lynx. KRK är varmare och mera förlåtande men saknar den homogena och klara klang och dynamik som finns i Lynx. Eventuellt blir det en extern dac eller en Windows 7.

Helst skulle jag köra med Lynx i Ubuntu Studio men oss bygger inte i Ubuntu (Lynxstöd ska finnas i jackd1 och oss). Linux verkar vara ett gott alternativ om man vill pilla mera med datorn än lyssna på musik tyvärr. Får se vad det blir, extern bättre dac verkar enklast.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/11/08 :  08:18:37  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Och så säger du att vinyl är för krångligt?!? Kom in i matchen igen och slappna av på nytt ; ) ( jag vet vad du kommer svara, men jag tror dig ändå inte)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/11/08 :  09:44:34  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
+1 Datorer är inte HiFi

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/08 :  09:45:22  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Vi är lika på den punkten att vi gärna krånglar till saker om det går! Det kan vara kaffe, vinyl, mat eller vad som helst. Om man är nyfiken och kan pilla, ändra och trimma så gör vissa det. Man strävar efter bättre resultat och lär sig på kuppen men får även utstå en del frustration.

Testade även en sväng med Debian igår men insåg att så mycket fritid har jag inte. Lyssnar hellre än pillar med datorn på ledig tid så det får bli Win7 och Lynx.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/08 :  09:49:27  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
MatsE: Datorer kan mycket väl vara Hifi men inte av den gamla skolan. Med Lynx Two B låter en dator lika bra som de bästa CD-spelare jag hört upp till ca 70k. Sen är den så otroligt mycket mera flexibel än en CD-spelare. Men man ska komma ihåg att det är en dator och att den behöver lite kärlek för att må bra.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/11/08 :  11:57:02  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Du förstod nog min ironi. Jag lyssnar gärna t.o.m. på Spotify via dator. Jag blir bara frustrerad när jag inte får till det med drivrutiner och annat skit som inte har med musiklyssning att göra. Så länge det är plug and play it's okey!

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/08 :  16:10:36  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Förstod men många har nog fortfarande den uppfattningen tyvärr. Bättre CD-spelare kommer bli en ruskigt smal nischprodukt i framtiden. Andrahandspriser för tunga pjäser speglar redan detta. Undrar hur många i de nya generationerna som kommer använda något annat än en dator och eventuellt en vinylsvarv? De digitala formaten kommer förmodligen att enbart streamas.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/09 :  11:44:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Lyssnar hellre än pillar med datorn på ledig tid så det får bli Win7 och Lynx.
Så kör jag och det funkar bra tycker jag. CH har hjälpt mig en del och nu har jag även backup på hela installationen. Då kan jag prova olika varianter och skiter det sig har jag återställt 20 minuter senare. Ett råd är att prova både 64-bit och 32-bit W7. Här låter 32-bit lite bättre.

quote:
Datorer kan mycket väl vara Hifi men inte av den gamla skolan. Med Lynx Two B låter en dator lika bra som de bästa CD-spelare jag hört upp till ca 70k. Sen är den så otroligt mycket mera flexibel än en CD-spelare. Men man ska komma ihåg att det är en dator och att den behöver lite kärlek för att må bra.
Väl formulerat!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/11 :  22:11:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu har jag hittat en konfiguration som fungerar bra. Win7, Lynx two b, Foobar2000, VST-wrapper, reaper vst plugin med eq, mätning med UMIK-1 och REW eller Dirac. Liten varning dock för UMIK-1, den lilla usb-kontakten är lätt att få glapp i, mycket irriterande.

Testade även JRiver för uppspelning men tycker den var lite för mycket lull-lull, gillar foobar2k med facets. Dessutom är JRivers parametriska eq inte grafisk som i reapers vst plugin. Diracs korrigering tog tyvärr död på köttet och klangen så jag föredrar parametriska notchfilter för de större noderna och så lite eq som möjligt. Bara det nödvändigaste ska ha eq, verkar vara lätt att döda ljudet.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/11 :  22:23:07  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Bernt: Har gammal processor och moderkort så jag håller mig till 32-bit.

Bra att känna till för remote-styrning: Om man inte har pro Windows med RDP så kan man köra gratis tredjepartsmjukvara för att komma åt datorn remote. Jag kör UltraVNC server på htpc'n och samma viewer på laptopen. På plattan hittade jag till sist Remotix Lite som verkligen är bra!

Edit: Det har även kommit upp tjockare gardiner av mörkläggningstyp och en matta framför Catacomberna. Ser både trevligt ut och låter bra. Lite mindre oro i högre register. En vertikal list har också hittat till mittenpartiet på Catacomberna.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2013/11/11 22:25:36
Go to Top of Page
Page: of 51  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000