HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Det föränderliga systemet hos HerrD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 51

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/10/12 :  21:55:13  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
När och var kan man få lyssna spektaklet?
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/12 :  22:00:16  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Dom ska få spelas in, mätas och eventuellt tweakas lite, sen ska jag sprida Catacombfebern så gott jag kan med lyssningar som vi får styra upp via pm. Det får bli efter mässan när No Frills har fått loss tid för mätning mm.

Om man vill lyssna på ett par Catacomber så snart som möjligt så är mässan ett bra tips!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/12 :  23:55:58  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Urk, baksidan med att köpa begagnad förstärkare. Mufflat och orkeslöst ljud spårat till höger förstärkarsida. Kanske ena halvan av utgångssteget? Det lät i alla fall bra om andra sidan. Tog dock ett tag att förstå, trodde först kanalobalansen berodde på att jag satt utanför centrum. Får se hur det slutar. Har redan fixat tidigare fel. Detta var dock första ordentliga långtestet med högtalare. Har kört lurar innan utan problem.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/13 :  08:36:52  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Låter ok med kall förstärkare, förmodligen en dålig lödning.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/13 :  09:15:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hoppas det löser sig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/10/13 :  12:45:08  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Önskar jag bodde närmare...

Grattis och lycka till med förstärkeriet!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/13 :  13:55:57  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Fyra timmar kan den spela. Sen låter det murrigt och sprakar i höger kanal när man ändrar volym. Den verkar inte alls må bra. Har bara snabblyssnat en kortis i en kompis anläggning och sen lyssnat någon timme via hörlurar innan det här. Den åkte dessutom bil med min far från säljaren så transporten var ok.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/10/13 :  20:06:14  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hoppas det löser sig, lämna in på rep, kör 13W fatman så länge. Ska bli intressant att höra vad du tycker.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/10/13 :  21:21:47  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Följer din tråd med stort intresse. Riktigt underhållande läsning det här!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/13 :  21:27:41  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
FForsman: tack! Skänkte dig en tacksam tanke varje gång jag monterade in en "Forsmanplanka" i hornen!

Adagio: Det blev någon slags påslagspuff som nästan skrämde mig från vettet, över 100 dB känslighet så jag skippar fatman och kör med förstärkare som har bättre kontroll över sin start.

Lämnar in förstärkaren imorgon så får vi se vad dom säger, säljaren vill inte ta i den eftersom jag bytt en trasig glödlampa och sprayat kontaktspray (och på sätt lagat den). Ta det som en varning om ni köper beg och minsta lilla krånglar - bara att lämna tillbaka. Försök inte fixa något och vara snälla, det straffar sig bara, trist.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/10/13 :  23:23:44  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Stort Gtattis!
Skoj att se och tack för alla byggbilder som varit så intressanta att följa. Snyggt blev det också. Sambon här hemma såg riktigt förtjust ut när jag just visade henne det färdiga resultatet. Hoppas att det löser sig bra med förstärkaren och ha det nu så trevligt med dina nya Catacomber.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/14 :  08:02:19  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Igår ville förstärkarens högra del bara vara med i en kvart och idag startade höger sida inte alls. På sätt och vis underlättar det felsökningen när man inte behöver vänta 4 timmar på att ett fel sak uppstå.

Jojje66: tack! Jag och min fru tycker det är mera som en möbel och systemet integrerar fint i rummet, man tänker inte på att det är ett stort hornhögtalarsystem.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/14 :  11:05:02  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hua, flera veckors väntetid för att få förstäkaren fixad. Jag kan reparera den lika bra själv, den här är betydligt enklare än de system jag vanligtvis designar och jobbar med. Det knepiga är bara att få tid till det.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/14 :  19:10:21  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Efter andra uppstarten av förstärkaren idag så har den spelat hela dagen. Skulle vänta tills felet dök upp och sedan felsöka skillnader mellan höger och vänster halva med en enkel sinuston och multimeter, i brist på oscilloscop, men har fått lyssna på underbar musik hela dagen istället! Inte förväntat men väldigt trevligt.

Catacomberna imponerar med sin självklarhet och naturliga klang, den dominerande känslan är att jag slappnar av och sjunker in i musiken utan att något drar uppmärksamheten till sig. Har nog inte upplevt att så lite ligger mellan mig och musikerna tidigare.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/10/15 :  08:13:08  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jaha, du vågade inte köra Fatman? Vad jobbigt med fel som inte är konsekventa. Hoppas det löser sig, eller rättare sagt att du löser det.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/15 :  19:34:00  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Gårdagens felsökning, youtube kan användas för att leta upp lämplig testsignal som i det här fallet fick bli 440 Hz sinus i bägge kanaler. Med en enkel multimeter kan man sen notera att höger kanal mycket riktigt gav en lägre signal ut. Spårade sedan var skillnaden i signal uppstod vilket lite överraskande pekade mot kortet bakom frontpanelen. Trodde absolut att det skulle vara en dålig lödning på höger slutstegsdel. Symptomen tydde på det men det kan alltså vara tonkontrollavdelningen som spökar igen. Där går det inte att mäta under drift eftersom fronten måste av och risken för kortslutning mot chassit är för stor från hålmonterade komponenter. Nu spelar förstärkaren igen och låter fint, det återstår att se om ytterligare jobb på switchar behövs, än så länge har det puttrat fint många timmar.

Även om det blivit en del strul med förstärkaren så bekantar man sig grundligt med en konstruktion när man behöver serva den. Gillar också att det faktiskt finns bra dokumentation i form av servicemanual.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/16 :  19:49:20  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu kan den spela ett och ett halvt dygn innan höger kanal blir dålig. Den bästa lösningen blir nog att koppla förbi hela tonkontrollkortet i en sista operation.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/17 :  21:12:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Fick till det till slut men Marantz filosofi angående signalrouting mm ger jag inte så mycket för. Ljudsignalen tar för stora omvägar ut till knappar istället för att låta informationen från knappen propagera in till en mera central plats för all ljudhantering. Klart dom behöver så mycket koppar i sina chassin för att få det tyst. Intressant att lossa några skruvar i fronten och få störningar som blir beroende av hur fronten har kontakt. Designbakläxa! Tur att den låter bra och faktiskt lite bättre nu när ljudsignalen inte behöver ner och vända på frontkortet för tonkontroller. Just nu sitter det en provisorisk lösning utan lödning som ska bytas ut och lödas fast med lite bättre kablage senare.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/18 :  10:31:27  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ställde upp lim och klister för att se vad som gått åt under bygget:

Inte så farligt mycket om man betänker vad som står i vardagsrummet.

Nu börjar jag bli larvigt nöjd med hur det spelar och det är utan någon form av dsp. Det spelar med precis de egenskaper jag varit ute efter en längre tid: naturlig dynamik, klang och ton över samtliga register. Ståbasar, pianon, gitarrer låter naturligare än jag hört reproduceras tidigare. Klang, dynamik, ton och snabbhet nedåt i frekvens är helt vanebildande! Sen blir det inte sämre när man upptäcker att det är homogent och med fin rumslighet heller. Toknöjd redan och det kommer bara bli bättre! Att spela klassiskt på Catacomberna är både vackert och skrämmande på samma gång, coolt.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/10/18 :  10:38:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Nu börjar jag bli larvigt nöjd med hur det spelar och det är utan någon form av dsp. Det spelar med precis de egenskaper jag varit ute efter en längre tid: naturlig dynamik, klang och ton över samtliga register. Ståbasar, pianon, gitarrer låter naturligare än jag hört reproduceras tidigare. Klang, dynamik, ton och snabbhet nedåt i frekvens är helt vanebildande! Sen blir det inte sämre när man upptäcker att det är homogent och med fin rumslighet heller. Toknöjd redan och det kommer bara bli bättre! Att spela klassiskt på Catacomberna är både vackert och skrämmande på samma gång, coolt.

Du beskriver det bra. Håller helt med och det ljudet har jag jagat sedan mitten av 70-talet. Spela lite slagverksmusik om du har, det är råbrutalt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/18 :  12:09:14  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Slagverk har jag spelat, man sitter bara och skrattar!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/10/18 :  12:44:01  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Hur är det med ljudbilden och perspektiv? Bredd och djup på inspelningar o musiker?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/10/18 :  14:22:18  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Att man bara sitter och skrattar, det känner jag igen med mina egna högtalare. Jag känner knappast längre något behov av att uppdatera mina högtalare. Det ska i så fall vara något radikalt som händer.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/18 :  14:25:06  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
emanuelgbg: bästa jag haft hittills och då tyckte jag Genelec dsp var riktigt bra på just det. Något känsligare sweetspot dock. Generellt bättre upplösning och instrument har lättare att samexistera och klinga ut utan att gröta ihop sig. Räknar med att det blir ytterligare bättre när en dsp-lösning är på plats.

Intressant betraktelse är att jag tidigare höll en icke hd inspelning för bättre än en hd inspelning av Mozarts Requiem. Hos Paradigm kunde jag höra att jag hade fel och det roliga är att det kunde jag med lätthet även höra på Catacomberna.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/19 :  16:30:35  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Alltså, nu har jag testat utan familjen i huset. Körde Led Zeppelin, Joe Bonamassa mm. Jag är helt endorfinstinn, shit vad man kan spela utan att Catacomberna tappar andan! Det här är hifi på steroider. Phuuu, man vill nästan ha en cigg efteråt fast jag inte röker! Tack igen No Frills, ursäkta men, f--n vilka skapelser ni lyckats få till!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
Page: of 51  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000