Author |
Topic |
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/01/01 : 16:48:57
|
Vet ej. Fick ingen dokumentation. Det var en chansning som inte gick hem. Man kan förstås forska lite genom att granska kortet men det leder liksom ingenstans. Ger upp den här och ser mig om efter något som är värt besväret.
Edit: lyssnar utan rörbufferten nu och det är helt brusfritt utan den. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2015/01/01 16:51:38 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2015/01/01 : 20:16:37
|
Ja Djäklar vad bra det steget är utan någon buffert. I jämförelse med min JJ så låter JJn lite disig och trött. Maken till klarhet och renhet parad med dynamik har jag inte hört här hemma. Med mina NOS telefunken inkopplade i HerrDs försteg sjöng min anläggning som aldrig förr. Jag bara måste byta ut mm blå alps mot nåt bättre. Jag får känslan att det är där den största flaskhalsen är. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/01/01 : 22:27:50
|
Det var svårt att slita sig, lät mycket bra och realistiskt hos Adagio med hembyggt försteg.
Tror faktiskt jag måste bygga hörlursförstärkaren på samma tema med Tentlabs och srpp+ som otl drivare av hörlursutgången av ren nyfikenhet. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2015/01/02 : 10:29:39
|
Vad var det för rörbuffert? Ska den matas med 12VAC sitter det troligen en ECC85. Det jag också funderar över är hur den faktiskt låter. Jag har köpt två buffertförstärkare (byggsats) från Kina bara för att kunna ha lite strömdrivning från digitala potentiometrar. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/01/02 : 12:36:58
|
soundbrigade: det var den här jag köpte http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92539
Jag kommer inte köpa fler "smidiga" kinakit. Mycket bättre att bygga själv då man enklare kan bygga och mäta tills man är nöjd. Jag kunde inte ens utvärdera ljudet från bufferten pga det höga brummet/bruset i mitt högkänsliga system. Kanske är den ok om man har väldigt låg känslighet på högtalarna. |
Richard P. Feynman |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/01/02 : 17:37:57
|
soundbrigade: Gillar att den ena länken gick till mätningar av bufferten. Dock tycker jag att dom kunde ha inkluderat en inzoomad mätning på vilobruset. Den typen av störningar kommer typiskt att gå vidare till ett spänningsförstärkningssteg så det är av högsta intresse. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/01/10 : 20:17:54
|
Vad gör en småbarnsförälder som inte kan fylla sin dagliga musikdos? Jo - man uppgraderar hörlursriggen och lyssnar när barnen sover!
Tack till Stefan på Akkelis för att du har så bra sortiment! Det krävs verkligen att man provlyssnar innan köp då lurar och förstärkare i olika kombinationer kan ge vitt skilda resultat. Att läsa om lurar ger heller inte så mycket då alla tycker olika. Precis som vanligt med andra ord.
BMC PureDac och Audeze LCD-2 drivna ballanserat är det som spelar här hemma nu. Det låter bra trots att det är helt nytt och ospelat. Kommer låta fantastiskt när det fått gå ett tag. Redan nu hör jag mer information i täta passager då instrument ligger nära varandra. Helnöjd!
Lilla svarta datorn vid sidan är en Raspberry Pi som var tänkt som Upnp-renderare. Det fungerade med min gamla usb-dac så jag ska nog jobba igång det med BMC'n också. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 20:07:33
|
Krävdes inte så mycket för att få igång Volumio på Raspberry Pi'en igen. Av någon outgrundlig anledning valde den att muta utgången vilket gjorde att uppspelningen inte kom igång. Underligt men nu funkar det. Kan rekommendera en Raspberry Pi+ med Volumio för alla som vill ha en enkel och billig nätverksspelare. Kräver dock ett usb-ljudinterface men usb-dac'ar finns det många. Dator, matning, chassi, nätverksdongel och flashkort kostar ca 1k. Volumio laddas ner gratis. Den fungerar som en upnp-renderare i dlna. Återstår en dlna-server, som i mitt fall körs på en nas. Sista delen är en controller som kör på en surfplatta eller smart mobil. Jag tycker BubbleUpnp funkar bra. |
Richard P. Feynman |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 20:48:34
|
quote: muta utgången
Det lönar sig alltid. Liksom ingången när den behövs. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 21:39:44
|
He, he klurigt med svengelska, mjuta, muta, sänka utgångens volym till noll, kärt barn har många namn. Tycker jag hör problem med Raspberry'n. Som att den tappar bort sig mycket kort ibland. Små subliminala hopp i tiden som stör. Får se om den lösningen blir kvar... Man kan ställa lite olika "sound quality tweaks" i Volumio med olika kernel profiles som faktiskt låter lite olika. Tycker inte det borde göra det och kanske är det inbillning. Får se om någon profil får bort hoppen i tid. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/01/12 : 22:32:14
|
Har jämfört med laptopen nu och den är avsevärt bättre! Skumt. Inte ett klick, hopp, hick eller oro i ljudet. Raspberryn gjorde att man satte sig rakt upp och undrade vad som hände. Tog ett tag att höra vad som var fel. Trodde inte det skulle vara någon skillnad vid asynkron överföring. Min enda slutsats blir att något måste vara fel med Volumio och usb-ljud. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/02/02 : 16:32:26
|
Under dagens vabbande fick PureDac tillfälle att visa hur den funkade som dac/försteg i stora riggen:
försteg mot försteg...
Summa summarum: PureDac låter fantastiskt som dac/hörlursförstärkare men i stora riggen blev visiten kort. Med Lynx och mitt egenbyggda försteg fanns rymden, klangen, flödet, dynamiken och spelglädjen som jag är van vid. BMC spelade återhållet och kunde inte alls hävda sig som försteg. Åter igen visas hur fundamental och betydande del ett bra försteg är i anläggningen. BMC testades enbart som dac och försteg samtidigt. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/02/02 : 16:41:26
|
Ok, förekommer vänner av ordning - jag ska koppla PureDac som enbart dac för att säkert säga vad jag misstänker. Men rätt ska vara rätt. Återkommer. |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2015/02/02 16:41:53 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/02/02 : 17:54:33
|
Så, nu går PureDac som ren dac. Man ställer volymen på 59 för att få standard output. Det blir bättre som ren dac med externt försteg men Lynx spelar mindre såsigt i låga frekvenser och mellanregister. Det blir en resonant bumlighet i jämförelse med Lynx och jag saknar rymden och klangen. Intrycken och misstankarna stämde alltså. Ska dock säga att det låter riktigt bra men i jämförelse med Lynx är det en bit kvar. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/03/30 : 21:14:47
|
Eftersom jag är otroligt sugen på rör i effektdelen så testades dessa monoblock som normalt driver en hifikompis hörlurar:
Tanken var att testa med lite effekt och single end. Hur skulle det låta och fanns det kraft nog? Högtalarna har hög känslighet samt hög och jämn impedans. Från mellanregistret och upp var det magiskt. I basen tappar man kontrollen ganska snart när man lämnar samtalsvolym. Lägre frekvenser blir entoniga och bumligheten tar över. Det var dock inga problem att spela ohälsosamt högt... Skulle vilja ha klangen, rymden, närvaron och magin fast med lite mera kontroll. En sak är säker - utvecklingen, utvärdering och fundering fortsätter. Tsakiridis Devices lämnade ett mycket positivt intryck av kvalitet! |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 22:23:54 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2015/03/31 : 07:03:27
|
Ja det var en trevlig spontan hifiträff. Mina intryck är: HerrDs Pass låter ju som bekant mycket bra, rent och klart utan det hårdhet och grovkornighet som trissesteg i allmänhet har, i jämförelse med bra rörkonstruktioner. Jag gillar den, den är nykter och klar. Men i detta fall liksom hemma mot min Cary är trisse-ljudet plattare. Soudstage är lika stor men själva figurerna som vistas där inne i soundstage får mer textur och tredimensionalitet med de rörkonstruktioner vi jämfört med. Redan från första 5-6 sekunderna insåg iaf jag att dessa tzatziki steg förmedlade en mer realistisk musikupplevelse. Passen ger mer utrymme att analysera, det hörs att det är fråga om inspelad musik, med dessa monoblock förflyttas man eller snarare musikerna hem till HerrD. Visst förlorar basen sin nyktra nyansering och blir lite mer "Ompa" när man lämnar förstärkarnas "comfortzone" men jag tycker det var tillräckligt högt när detta skede inträdde, jag vet att herrD gillar att kräma på mer än mig. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/03/31 : 08:29:00
|
Intressant, jag har faktiskt inte provat med rörslutsteg på mina Catacomber. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2015/03/31 : 17:12:12
|
quote: Intressant, jag har faktiskt inte provat med rörslutsteg på mina Catacomber.
Jodå, det har du. Alzheimer light....? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/03/31 : 20:54:20
|
Visst tusan! Det har du ju alldeles rätt i. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/03/31 : 21:32:00
|
Det steget testades även här. Minns att det lät riktigt bra men jag behöver ett ännu tystare steg till ett så känsligt system. Lurigt att hitta rätt om man inte kan testa i systemet i förväg. Med mera normalkänsliga högtalare är nog det Jadis-steget en dröm. |
Richard P. Feynman |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2015/03/31 : 22:46:37
|
Vill minnas att det var knäpptyst i Bernts system..? Bättre ström....?? |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/04/01 : 07:18:34
|
Kanske det. Kanske även dagsform på rör eller något annat. Catacombernas höga känslighet gör att allt hörs på gott och ont. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/07/26 : 18:34:29
|
Nu letar dessa högtalare efter en ny ägare. Jag kommer inte hela vägen fram med så olika förutsättningar för höger/vänster sidovägg. Jag får inse faktum och rätta mig efter rummet. Hade jag kunnat rotera systemet så hade det varit fint, men det går inte. Dämpning och olika former av dsp har jag också testat. Jag har fått en del frågor om vad jag ska ha nu och jag vet inte förutom att jag vill testa ett helt aktivt delat system, sen är det öppet
Det enda som är säkert är att jag kommer sakna dom, men någon annan blir nog lycklig! |
Richard P. Feynman |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2015/07/27 : 15:51:53
|
Bygg ut huset istället.. |
|
|
Topic |