Author |
Topic |
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 17:07:20
|
quote: Nu har vi desutom bestämt att lägga klinkers på golvet....
Om det är något jag absolut INTE skulle rekommendera är det klinkers på golvet! Måste ni verkligen ha det?
|
|
|
Freddy
Member
70 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 19:09:59
|
MatsT: Varför tycker du inte om klinkers? Både klinkers och parkett är ju släta och borde reflektera ljudet lika bra eller tänker jag fel? Funderar faktiskt lite på ett skiffergolv med klovyta. Enligt säljaren så ska ljudet i rummet bli behagliare vilket jag antar beror på klovytan (=naturligt ojämn).
Det finns flera anledningar till klinker på golvet. En är att klinkers fungerar väldigt bra ihop med golvvärme. En annan att det är väldigt tåligt och lättskött eftersom det finns altandörr. Ytterliggare en är att vi har braskamin och att det skulle se väldigt fult/konstigt ut i det hörnet där den står pga en öppning till en angränsande hall (reglerna säger ju att man måste ha klinkers eller icke brännbart material framåt och åt sidorna. Det skulle innebära att en del av öppningen skulle ha klinkers resten parkett) |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 19:39:34
|
Hårda material reflekterar mer och golvet är tillsammans med taket den största ytan men är mer känsligt för reflektioner eftersom man är närmare golvet än taket.
Det finns säkert någon som tycker det är en fördel med hårt golv också men jag skulle inte välja det. Det går ju alltid att lägga på en matta förstås men då försvinner väl vitsen med klinkers? |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 20:12:01
|
Läs detta med en stor nypa salt. http://www.mother-of-tone.com/mother.htm
Trä är ju lite mjukare att gå på också. Sen går inte allt man tappar sönder heller. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 08:04:47
|
Braskaminen kan du ha men med en metallplatta framför. Vi har det så och det säljs tillsammans med många kaminer, så som vår Contura 580.
Ang klinkers är det nog främst ett problem i o-behandlade rum. AudioNord-Björns rum med Wilson Audio, akustikbehandling och klinkersgolv lät när jag hörde det otroligt bra.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Freddy
Member
70 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 08:19:24
|
Ta inte illa upp men jag och min sambo tycker inte om utseendet med metallplatta under kaminen. Glasskiva är inte heller ett alternativ. Trä är väl marginellt mjukare att gå på men betydligt känsligare för slitage. Ytan repas lätt och ett trägolv som är några år har fått ganska mycket patina. Hur som helst så kommer det bli klinkers, smaken är som baken... Rummet är ju ett vardagsrum och som sådant är det fullt med kompromisser åt alla håll.
Men grundfrågan är fortfarande obesvarad (kanske omöjlig att svara på?!). Är akustiktak ett steg i rätt riktning jämfört med ett slätt gipstak? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 08:36:37
|
Tar absolut inte illa vid mig över en sån sak som handlar om egen smak och personligt tyckande!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 09:39:16
|
Freddy, satt jag i dina kläder skulle jag bestämma mig för att akustiktak är helt rätt väg att gå. Kanske särskilt ifall ni sätter klinker, då kan det behövas något som lugnar ner ljudet i rummet, och inte bara stereon utan även vanliga samtal och TV-ljud osv.
I den länk till ett akustiktak som postades tidigare såg man att absorbtionen blev jämn över frekvensspektrat först vid en viss nedpendlingslängd. Jag tror du ska anstränga dig att nå så nära rak frekvensgång som möjligt.
Om du har några uppgifter om kvm-priser på taken får du gärna posta det. Vi bygger ju hus nu, så det kunde vara intressant att fundera lite, beroende på merkostnaden. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 09:53:16
|
drkim kanske också har någon prisuppgift att ge? quote: Jag har ju satt Gyptone i mitt vardagsrum, supernöjd...
|
|
|
Freddy
Member
70 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 10:24:51
|
Jag har ju kollat lite priser.
Ett undertak som drkim har satt in ligger på priser från 130kr/kvm. Det är gipsskivor med hål. De kräver 200mm bygghöjd för att bli effektiva, vid 50mm så är de inte så effektiva. En fördel är dock att du kan blanda dessa skivor med ett vanligt gipstak. Dessa monteras med skruv och sedan ska det spacklas och målas...
Den typen som jag föreslog dvs en pressad skiva av mineralull kostar från 230kr/kvm. Men då har du ganska bra dämpning redan vid en så liten bygghöjd som 50mm. Priset gäller bara skivorna och utan infästning. Jag hade i så fall tänkt limma fast dem. Ska du ha deras monteringssytem så kostar ju det också några kr/kvm
Priserna ökar sedan beroende på utseende och storlek på skivorna.
Edit: Förtydligande |
Edited by - Freddy on 2011/01/04 13:07:40 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 15:23:19
|
Hej igen,
Personligen tycker jag att mitt tak är snyggare än ett vanligt slätt tak, nu har jag kompletterat mitt tak med ytterligare en liten "kub" av överblivna plattor, bara för att få en balans vid lyssningsplatsen...
Så här blev det:
Jag vet att skivorna ska sitta på 200 mm - men det såg konstigt ut hos mig - jag reglade ner 150 mm och med skivans tjocklek så blir taket sänkt ca 16 - 17 cm - jag tycker att det funkar bra, men jag har ju 2.60 i takhöjd...
Även vid denna kompromiss så gör dessa plattor underverk för musiken, visst de städar inte upp den djupaste basen, men allt annat låter bättre - tror Engelholm håller med, han har lyssnat ett gäng gånger.
Jag fick tag på mina plattor på Blocket, en kille som köpt fel eller för mkt - hur det nu var, tror jag fick ge halva priset mot byggmarknaden :)
Lycka till :)
Mvh Joakim |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 15:30:07
|
Tack för bilden, nu fick man ju en jättebra känsla för utseendet. |
|
|
HiFiBio
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2011/02/13 : 08:37:04
|
Undertak (och nu pratar jag om de färdiga som finns på marknaden) är väl en möjlighet i ett biorum, där man kan ha en större dämpning än i ett HiFi-rum då biorummets alla högtalare samt den inbyggda elektroniken bidrar med en spatial känsla även vid hög dämpning. För HiFi-rum är ett (helt) undertak inte att rekommendera då ett undertak tar bort alldeles för mycket i ett visst frekvensspektrum, emedan det inte gör ett dugg vad gäller de lägre frekvenserna. Däremot kan en bit undertak i förstareflexen säkerligen vara av godo - men täck inte hela taket. :)
Men men.. smaken är som baken.. |
Arbetar och är delägare i Sounds Of Science . Före det var jag på Skype, där var jag dessvärre inte delägare :) |
|
|
Topic |
|