Author |
Topic |
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 19:45:35
|
Då får man önska lycka till på utfärden, får lägga till att jag har ytterligare 3kg av de svarta trumpeterna som nu ligger på tork nä nu får det räcka med denna sort i år.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 19:52:46
|
Har inte alls mycket lycka med mina "vanliga" kantarellställen i år... har därför blandat ut med lite soppar. Har identifierat dem som Tegelsopp och Björksopp om jag läser svampboken rätt...
En soppfråga ang rensning - rören på undersidan tar man bort vad jag förstår... är det nåt mer man bör rensa bort, jag tänker tex på skinnet... |
Min anläggningstråd |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 20:03:01
|
@Marina - Inger gratulerar till det förra svampafänget i Dalsland!
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/09/02 : 23:23:21
|
Tack Inger! Förhoppningsvis kommer det bli mer.
På små soppar behöver man inte ta bort rörlagret. Först när det börjar mjukna och gulna ät det dags. Annars behöver man inte ta bort något utom jord och sånt, förstås.
|
Waf, Waf!
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/09/03 : 16:05:56
|
Galet mycket svamp, vad gör du med den? Är oerhört glad att jag slipper rensa den mängden svamp! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2011/09/03 : 16:45:08
|
Asksopp i mängder. Har aldrig testat men sägs vara god! Hoppas den lirar tillsammans med Ryggbiff...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/09/03 : 17:45:47
|
Snackade med min bror i går, han bor utanför Sjöbo, nära snogeholmssjön ..... 25 meter från hans hus är det en gräsmatta med kantareller.
Får nog åka dit.... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Bubbel
6798 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 08:20:33
|
quote: Galet mycket svamp, vad gör du med den? Är oerhört glad att jag slipper rensa den mängden svamp!
Äter upp den givetvis, jag tror att vi som plockar svamp ser förbi själva rensningen då målet är att få sig en kulinarisk upplevelse.
Tänk dig vid julen att kunna plocka fram lite torkad svamp blötlägga den för att sedan röra en svampomelett och då minnas tillbaka det är grejer det .
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/09/04 : 20:16:25
|
quote: Galet mycket svamp, vad gör du med den?
Mycket fryser jag in. Behöver snart en frysbox till...
Sen säljer jag till mina städkunder som inte kommer ut i skogen själva. Mycket uppskattat och det betalar bensinen till avlägsna svampställen. |
Waf, Waf!
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 17:33:29
|
quote: Snackade med min bror i går, han bor utanför Sjöbo, nära snogeholmssjön ..... 25 meter från hans hus är det en gräsmatta med kantareller.
Får nog åka dit....
Skynda dig! "Anette" har plockat 180 liter svart trumpet där redan. Kanske finns det några till dig också.
Tog en liten runda igår em och kom hem med 6 liter kantareller och en blomkålssvamp. Skogen är fantastisk just nu! |
Waf, Waf!
|
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 18:43:29
|
Blomkålssvamp är en av de allra delikataste svamparna som kan hittas i svanska marker
Det verkar vara blomkålssvampsår i år. Har fått många rapporter om att de finns. Men Inger har inte funnit någon - ännu.
Inger ger följande tillagningstips:
För det första bör blomkålssvamp gräddstuvas. Börja då med att bryna den i smör.
Kryddtips - svartvinbärsgelé och rosmarin
Spetsa med calvados, liksom för de flesta svampar, om man är lagd åt det hållet.
Passar bäst till vilt. Gärna som svampsås.
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 18:51:57
|
Skulle ut i skogen på motionsspåret igår... kom ca 500 och såg massa trattkantareller... vände om och hämtade en icakasse i bilen och fyllde den nästan helt... sanslöst med trattisar just nu.. :-)
|
Min anläggningstråd |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/09/07 : 23:11:19
|
Ja, de börjar dyka upp även här i Kareby. I Dalsland fanns men inte riktigt fullvuxna ännu. Var bor du, guy gadbois?
|
Waf, Waf!
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2011/09/08 : 08:02:46
|
Plockade ett helt gäng trattisar i helgen. Det ser ut att bli gott om dem
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 20:48:48
|
Gick ut en liten sväng i kväll och plockade säsongens sista kantkremlor? De är i vanliga fall en tidig sort men de envisas med att komma upp i en kohage nära oss. Och så räddade jag lite kantareller undan gräsklipparen som Bernt körde hotfullt nära. Ska prova att göra Fungi Trifolati på taggsvamp som jag också plockade in.
Skrämde upp älgtjuren som bor i närheten. Stor rackare med ett cykelstyre i pannan. Inga skovelhorn, alltså. |
Waf, Waf!
|
|
|
Bubbel
6798 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 21:08:01
|
quote: Skrämde upp älgtjuren som bor i närheten. Stor rackare med ett cykelstyre i pannan. Inga skovelhorn, alltså.
Alltid lika roligt att se skogens invånare även om man inte vill störa dem.
Har själv varit upptagen med annat som tar all tid men är viktigare än svampplockning men det blir mer tid till det nästa vecka.
Anders |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 21:19:01
|
Jag var ute en sväng igår och fick ihop kantareller till fredagssåsen,trattisarna börjar komma så småningom i Gbgs-trakten.
|
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 23:04:26
|
Svårt att inte störa våra älgar, de går nästan på tomten. Vi har iaf 4 stycken vi ser regelbundet och som bor i skogarna runtom.
Jag kan berätta att taggsvamp passade alldeles utmärkt till olivoljedrypande, vitlöksspäckad Fungi Trifolati. En ny svamprättsfavorit här hemma. Svamp på italienska, skulle man kunna säga.
Eftersom man använder en hel vitlök har jag fått i mig tillräckligt hoppas jag för att döda bacillerna som envisas med att frodas i min näsa. Det får va slut med förkylningen nu! |
Waf, Waf!
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 23:35:14
|
quote: Var bor du, guy gadbois?
Strax nordöst om Örebro... på randen till bergslagen.
quote: Skrämde upp älgtjuren som bor i närheten.
Skulle vilja uppleva älg på lite närmre håll... ute i skogen alltså, inte från bilen.. |
Min anläggningstråd |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2011/09/10 : 22:11:59
|
Jah har plockat Carl Johan , Svert Trupetsvamp, Blomkålssvamp, Taggsvamp i Visätraskogen. Men det är inte så mycket Carl-Johan i år. Roligast hade nog lilla Amelie 1 1/2 i skogen hon tyckte det var jätte kul att få gå där. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2011/09/10 : 22:17:32
|
CJ svampen kräver liksom all svamp en mycket lång tillagnings tid. 60 min på låg värme innan den är klar. stek gärna med en gnutta vitlök på slutet. Men det är inte många av dem i år. En het torr sommar sen mycket regn är bra. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/09/10 : 23:04:30
|
I morgon räknar jag med en del rödgul trumpet, kantareller, svart trumpet, oändligt mycket trattar, lite "finska riskor", taggsvamp och kanske någon mandelkremla. Vi får se om något annat överraskar!
|
Waf, Waf!
|
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2011/09/11 : 00:31:52
|
En blomkålssvamp...
Håll utkik vid tallar, och framför allt vid gamla tallstubbar.
/Jörgen G
PS Avnjöt i kväll en älgfärslimpa och kantarellsås tillagad av Inger /DS |
Edited by - Jörgen_G on 2011/09/11 00:35:08 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/11 : 08:50:35
|
Nu har Marina åkt iväg, riktning skogen.
Hu vale vad mycket rensning det kommer att bli. Men GOTT sedan! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/09/11 : 22:13:49
|
Oops! I did it again...
Lyckad skörd idag. Utöver detta 4 liter svart trumpetsvamp och finska riskor vilka ligger under trafopress (till Jorma). (Bernt gick ut i förrådet och hittade en trafo som passade perfekt att lägga ovanpå de saltade rriskorna. ) |
Waf, Waf!
|
|
|
Topic |
|