HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svamptider
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2011/08/19 :  22:02:34  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Man blir ständigt förvånad. Ett av mina bästa kantarellställen är märkligt nog en 20 år ung tät granplantering, hittat av en slump, ett av se de sista ställen jag skulle leta efter kantareller på.

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2011/08/19 22:08:12
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/08/20 :  10:31:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Min lilla erfarenhet är att kantarell kan hittas var som helst, jag har på kort tid plockat i björkskog, lövskog och i granskog och även i gräsmattor i anslutning till skog.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/08/20 :  10:51:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Det hörs på namnet - kantarell växer i kanter. Det verkar inte spela någon större roll vad det är för kant (i naturen då). I våra smålandstrakter är vägkanter vanliga kantarellställen.

Frugan är där nere nu. Hon med kusin var ute i torsdags. Igår hade hon en heldagsövning med att rensa och förvälla alla kantarellerna...

Det blir kantarellsås till kalvfärsbiffarna i vinter också!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/20 :  11:00:53  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Ja, vi verkar ha samma erfarenheter av kantarellerna.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/08/20 :  11:15:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Man far tusan har den riktiga svampen - Kalle Johansson - tagit vägen??
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2011/08/20 :  20:43:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Sumpmarker är ingen höjdare för kantareller, däremot rödgul trumpet.

Aha nu förstår jag varför jag hittar lite rödare "kantareller" i kärret, det är rödgul trumpetsvamp jaja man lär sig så länge man lever problemet med dessa är att de är så fulla med vatten att det tar en jäkla tid att få vattnet ur dem.

Jag har funderat på vart jag skall leta efter kantarell efter att "min" skog har förändrats och då dök tanken upp att jag skall besöka det område som mina farföräldrar plockade i.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/20 :  21:15:04  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Karljohansvampen mår inte bra när det har varit så här blött som i sommar.
De jag såg i Dalsland hade alla fallit offer för larver eller snylting.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/21 :  10:55:40  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Eller hur blir man avundsjuk när man läser ett sånt här inlägg på Svampguiden:

"Skåne, Sjöbo, Närheten av Snogeholmssjön
Hittade drygt 60 liter svart trumpetsvamp, har nu hittat över 120 liter sedan 31 juli i samma skog."

Det är bara att gratulera den lyckliga!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/08/22 :  09:45:08  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Det blev väl en 13 liter blandad svamp igår, mycket soppar av olika slag, inga Karl Johan, en del riskor och en massa gulingar. Har börjat nalla på kremlor men fotfarande lite osäker på vilka som är ok och inte.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/22 :  10:36:22  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Kremlor är svåra för att de kan skilja sig i färgen så kopiöst.
Vet man att det är en kremla man håller i handen kan man smaka på den, bitter smak = giftig, mild = ätlig. Det är för övrigt den ENDA!!! arten man kan smaka sig fram till om den är giftig eller inte!!!!!
Det är ett av de mest efterhängsna falska påståenden som finns, att man ska smaka på svamp för att avgöra om den är giftig eller inte. Morr!
Vit flugsvamp är mild i smaken sa dom på sin dödsbädd... Nej, det sista hittade jag på, men var försiktig med svamp.

Lätta kremlor är mild gulkremla, tegelkremla och vinkremla. De grånar på foten när de blir gamla och när man tummat på dem.http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Russula_decolorans
Kantkremla är också enkel för hatthuden räcker inte hela vägen ut i kanten utan det lämnas en vit kant runtom. Färgen är fläskfilérosa. http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Russula_vesca

En bra svampbok är Holmberg/Marklund "Nya Svampboken". Fantastiska bilder med bra färger och mycket text. Man kan lära sig kremlor med hjälp av den!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/08/22 :  15:45:27  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Den har jag köpt Marina, men hade gärna hängt med dig ut i svampskogen. Hade både varit roligt och lärorikt

HenrikL
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/22 :  22:08:05  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Anslut dig till en svampklubb! På Tjörn har vi en som jag är med i sen länge och nu på hösten går de andra ut varje helg. Jag brukar inte hänga med för det är lite långt att åka, men jag står för Dalslandsutflykten som vi gör en gång och jag brukar också driva på så vi har utställning på skördefesten på Sundsby i september.

Men det finns kanske en på närmare håll för dig? Partille?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/25 :  21:27:49  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Igår fm började sopparna dyka upp en masse. Hade jag ätit soppar hade dom fyllt korgen på ett kick.

Soppar är bra nybörjarsvamp för man kan nästan inte ta fel, och den enda som skulle kunna vara lite lurig smakar skit, men är inte giftig.
Jag tänker på gallsopp.
Djävulsopp är giftig, men återfinns i stort sett bara på Gotland och ser så annorlunda ut att ingen tar miste. Och den är inte dödligt giftig.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/08/25 :  21:35:48  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Köpte 5 kg fina kantareller för 375:-

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/08/25 :  21:42:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Eller hur blir man avundsjuk när man läser ett sånt här inlägg på Svampguiden:

"Skåne, Sjöbo, Närheten av Snogeholmssjön
Hittade drygt 60 liter svart trumpetsvamp, har nu hittat över 120 liter sedan 31 juli i samma skog."

Det är bara att gratulera den lyckliga!

Hepp, det är ju inte så långt här i från.......

Får se på lördag.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/25 :  22:37:12  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Köpte 5 kg fina kantareller för 375:-

Det var ju jättebilligt! Grattis!

PG: Ja, hon verkar inte vara ensam som plockar i Sjöbo. En annan dam rapporterade att hon också plockat trumpeter i Sjöbo, dock inte närmare beskrivet var.
Jag håller tummarna för dig på lördag.

Själv ska jag till Dalsland på lördag och plocka rödgul trumpetsvamp som är en av mina absoluta favoriter! Den finns att hitta på närmare håll, men jag har inte lyckats så bra ännu. Jag vill ha många, och då åker jag gärna en bit.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/08/26 :  12:27:08  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Marina gillar du inte Karl Johan och dom andra goa sopparna? Är det konsistensen?eller smaken. Det ena kan man ju göra något åt genom koka soppa på dom o sen köra i mixer. Gjorde jag på dom jag hitta. Blev hur gott som helst. Sen hällde jag i lite stekt svamp med för få lite bitar.

Ska se om man inte kan komma ut på söndag för plocka lite riskor så man kan få lite inlagd svamp till den finska svampsalladen

HenrikL

Edited by - HLindgren on 2011/08/26 12:28:49
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/26 :  23:53:36  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag får magknip av karljohanssvamp, och sen är jag väl inte frälst på vare sig smak eller konsistens...
Smörsopp kan va lite gott, men jag får så enormt mycket annan svamp som jag tycker mer om så jag lämnar gärna sopparna till andra.
Har dock tänkt att jag skulle prova att göra Funghi Trifolati (recept i senaste Buffe#180;) på just soppar för att se om det kan va något.
Det blev väldigt gott med kantkremla, som är krispig i konsistensen.

I morgon går färden till Dalsland igen. Önska mig lycka till! Går det som jag hoppas kommer jag hem med ett hav av rödgul trumpetsvamp.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/08/27 :  00:44:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag önskar dig lycka till!
Jag kan också bidra med ett bra recept på funghi trifolati.
Bryn svampen i olja, tillsätt vitlök, vitt vin och chili.
Salta efter smak och koka ner tills all vätska är borta, tillsätt sen skuren bladpersilja och servera.
Smaklig spis!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/08/27 :  07:33:11  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Svampsoppa , helst på Karl-Johan, är en av mina absoluta favoriter. Massor med finskuren svamp. Mycket försiktig förvällning på svag värme.
Grädde, kanske lite purjolök, salt, häll på vatten och koka försiktigt. Blir en mild och mycket god soppa!
Soppa på fjällig bläcksvamp är också mycket god. Diverse kryddgrönt passar naturligtvis utmärkt till liksom bröd med en god ost och ett glas rödvin.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/28 :  12:15:04  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Det blev ett hav!

Jag har varken mätt eller vägt hur mycket, men det blev precis så mycket som jag tänkt.
Och mamma plockade ännu mer...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2011/08/29 :  21:31:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja usch ja vad svamp skönt att man slapp rensa dem.

Själv vart jag ute på en liten runda idag till mitt nya ställe med svart trumpetsvamp först hittade jag lite här och där men sedan fick jag syn på ett par stora som växte vid kanten av ett buskparti när jag väl låg på mina knä tittade jag in i buskarna så var det alldeles svart av trumpetsvamp.

Plockade alla stora de flesta var runt 8-12 cm höga vilket gjorde att korgen blev snabbt fylld trots att jag pressade ned svampen i korgen fick jag lämna svamp kvar på stället. Så fort jag har rensat trumpeterna skall jag dit och hämta hem resten, nyfiken som jag var vägde jag korgen när jag kom hem 4,5kg orensat fick plats i min korg nu är det torkning som gäller.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/30 :  00:34:26  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Nu blev jag avundsjuk...
4,5 kg svart trumpetsvamp...
Det är lycka!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2011/08/30 :  09:29:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Nu blev jag avundsjuk...
4,5 kg svart trumpetsvamp...
Det är lycka!

Det förstår jag att du blev blir likadan när man hör om de som hittar tidigt varje år. Jag hann rensa knappt hälften igår så nu är det svamp överallt på torkning och mer blir det.

Anders

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/09/02 :  07:54:08  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Tog en liten sväng igår eftermiddag. Bernt hittade ett par nya ställen med kantareller. Vi hade väl 2 liter med oss hem.
Vi såg en massa trattkantareller på samma lilla runda, men de fick stå kvar så länge.
På söndag bär det av till Dalsland med svampklubben. Jag håller tummarna för att vädret ska hålla i sig. 20 blöta svampplockare är inte lika roliga som 20 torra och glada...

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000