HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svamptider
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/06 :  10:32:53  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Vi får börja rapportera hur mycket vi plockar varje gång och ha en tävlingsfunktionär som håller reda på resultaten och kora en vinnare framåt juletid när säsongen tagit slut.

Förra året tog säsongen slut tidigt, dock. Älgjakten kom och sen frosten så det tog ett abrubt slut i oktober. Året innan plockade jag gula kantareller i december...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/08/06 :  10:39:39  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Det är min fru Marina som jag tävlar med
Inte proffset Marina J

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/06 :  11:09:33  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jaså!

Jag som trodde jag hade en utmanare...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/08/07 :  23:45:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Marina har plockat helt vansinnigt mycket kantareller idag - 14 kg. Nån som vill hjälpa till med att rensa?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/08/08 :  08:59:41  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag tror knappt att det är sant, jag fattar inte hur det är möjligt?? När jag o sambon är ute och plockar verkar det inte finnas 14kg i hela Sverige...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/09 :  08:00:15  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag trodde inte mina ögon heller...
Det var stora gula fläckar överallt i skogen vi var i, och vi var först!
Ingen annan hade varit där i år och då var svampen stor och i mängder.

Kan man hitta någon skog där ingen annan plockat på 2-3 veckor kan man hitta en hel del kantareller, förutsatt att det är en bra svampskog.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2011/08/09 :  08:35:25  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
För en annan som inte har en susning. Vad är en "bra svampskog"?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2011/08/09 :  10:49:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Vad är en "bra svampskog"?

Där det växer svamp .

Problemet är att man inte kan peka på särskilda saker det kan variera i ett och samma område. Men de olika svamparna har sina favorit tillhåll.

quote:
Marina har plockat helt vansinnigt mycket kantareller idag - 14 kg. Nån som vill hjälpa till med att rensa?

Jag vet hur det är att rensa så mycket, år 2000 var ett sådant år det växte överallt det var också en lång säsong men gott var det.

Jo det kan finnas en hel del svamp om man har tur och det verkar som att du har haft det Marina. Själv har jag fått ställa in skogsturerna tillfälligt tills min fot har blivit bättre läkarna "tror" att det är en sträckning i fotbladet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2011/08/09 11:05:59
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2011/08/09 :  11:24:25  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply

Där det växer svamp

Får kolla mellan tårna då, nära i alla fall
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/09 :  23:58:17  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Generellt kan man säga att blandskog är en bra svampskog. En mörk granskog är ofta ganska svampfattig. En skog där det finns olika lövträd, lite tall och gran och en, inte för gammal och inte bara sly.
Kärr och våtmarker är ok för rödgul trumpetsvamp, blodriskor och kärrsopp men inte för kantareller.
Det svåraste med svampplockning är att hitta en bra skog. Vi har spanat många timmar under åren, bedömt skogen från det man ser från vägen och gått in och kollat. Ofta är det inte bra när man kommer in en liten bit, då blir skogen odlad, granar i långa rader eller tallhedar utan någon som helst matsvamp. Men ibland så stöter man på ett guldkorn så som vi gjort i denna speciella skog i Dalsland.
Någon skrev tur. Ja, det skulle man kunna tro, men det ligger alltså ganska mycket arbete och kunskap för att leta upp en bra skog.
Tur hade jag när jag flyttade till Kareby och det visade sig att skogen bakom huset var perfekt!
Otur hade jag när skogsägaren bestämde sig för att avverka och våldföra sig på skogen.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/08/10 :  07:34:04  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag tycker det svåraste är att hitta en skog där det inte redan går massvis med folk som plockar all svamp så fort den tittar upp ur marken.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2011/08/10 :  08:20:18  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Tack Marina, då vet jag lite mer
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/08/10 :  09:14:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Vad jag har förstått så lever den gula kantarellen i symbios med björk. Jag brukar alltid hålla utkik efter björkinslag i skogar. Kantareller kan återfinnas så långt som 20-30 m från björkar så cirkla runt lite. Jag brukar ha tur med den strategin.

Nu har det varit för torrt ute ett bra tag. Hittade bara ihoptorkade exemplar ute igår. Nu har det dock regnat senaste två dagarna så det kanske blir bättring...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2011/08/10 :  10:50:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Någon skrev tur. Ja, det skulle man kunna tro, men det ligger alltså ganska mycket arbete och kunskap för att leta upp en bra skog.

Visst är det lite tur också, jag har letat på självklara platser där det skall växa svamp enligt alla tänkbara regler men aldrig hittat något medan jag hittar på helt fel ställe. Mig gör det inget för jag hittar svamp.

Att det är många som är ute för att plocka svamp är inte konstigt med allt tjat om närodlat och ekologiskt folk har väl tröttnat på att sitta framför TV:n också.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/11 :  00:12:03  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker det svåraste är att hitta en skog där det inte redan går massvis med folk som plockar all svamp så fort den tittar upp ur marken.

Det är därför jag åker till Dalsland...
Mycket skogar och få invånare är en bra kombination.

Jag läste på svampguiden.com nyss att i Småland fanns det mer kantarell än just denna svampplockare ville ha! Jag vet inte om jag någonsin skulle få för mycket...

Svampguiden är en trevlig svampsite där man kan läsa och lägga in rapporter från olika platser i Sverige. Ibland även från Danmark och Norge, men det är sällan.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2011/08/11 :  09:47:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag läste på svampguiden.com nyss att i Småland fanns det mer kantarell än just denna svampplockare ville ha! Jag vet inte om jag någonsin skulle få för mycket...

Det håller jag med om Marina, nu skulle man bara veta vart det är också.....

Nu är fotskadan på väg att bli bättre så blir det att ta igen det man har förlorat nästa vecka.

Anders

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/11 :  16:22:27  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
I söndags när jag redan hade fyllt korgarna fulla men ändå låg på knä och plockade och plockade tänkte jag ett ögonblick att jag kunde ju lämna till någon annan... Den tanken slog jag snabbt bort! Jag fyllde den korgen också!

Det gnager redan i mig... Hinner jag en sväng i morgon fm, tro?

Ja Bubbel, ut med dig så fort du kan! Det finns jättebra ortopediska hjälpmedel så man kan nästan vara lam och ändå ta sig ut...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/08/12 :  08:26:44  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Var ute en sväng igår, kan säkert ha blivit en eller två dl svamp. Fördelen är att vi hela tiden lär oss känna igen ätlig svamp som ingen annan vågar plocka (har med oss svampbok). Tur att vi inte ska livnära oss på det här.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/12 :  08:38:18  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Tur att vi inte ska livnära oss på det här.

Ja, jag undrar var man ska bo för att hinna plocka mycket nog per timme för att man ska tjäna något på det. Läste i Svampguidens forum att det var en uppköpare som köpte välrensade kantareller för 50 kr/kg, och på Tempo sålde de kantareller, taggsvamp och svart trumpetsvamp för 199 kr/kg igår. Jag plockade 2 kg/timme i söndags och sen rensade jag i nästan lika många timmar till vilket skulle innebära 50 kr/h i lön...

Nej, det här är bara en kul hobby!

Sticker nog ut en sväng nu.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/08/12 :  09:34:20  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Ny typ av svamp hittad
Publicerat: kl 07:18, Vetenskap & miljö

Svenska och amerikanska forskare har hittat en helt ny typ av svamp. Det är en sensation för svampforskare eftersom arten tillhör en egen, urtida gren av svampriket.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/12 :  11:53:28  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Kul med nya svamptyper.

Gick en runda men någon hade gjort samma runda nyss, för det var inte mycket att hitta.
Har ett par liter gula kantareller med mig hem. Trattisarna är på gång.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2011/08/18 :  08:31:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Gick en runda men någon hade gjort samma runda nyss, för det var inte mycket att hitta.
Har ett par liter gula kantareller med mig hem. Trattisarna är på gång.

Du kanske går i dina egna fotspår?

Foten är bättre men så måste jag fixa bilen ovanpå allt f_n det ser ut som om aldrig kommer ut .

Anders

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/18 :  23:55:04  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Du kanske går i dina egna fotspår?

Ja, absolut! Men med 2 veckors mellanrum borde det bli mer och större svamp, inte mindre...

Samma öde drabbade mig i Dalsland idag, där andra svampplockare faktiskt gick före oss i "vår" skog. Morrrrr....

4 kg kantareller, några rödgula trumpeter, några svarta trumpeter som är alldeles särskilt goda som sås till en entrecote.

Mandelkremlor kunde jag plockat hur många som helst, men orkade inte bära allt som fanns...

Taggsvamp och brödticka fanns också men det mesta var larvangripet.

Karljohansvamparna hade alla larver eller snylting. Svampsnylting är en svamp som gör att karljohan ser möglig ut, får uppsvälld fotbas och luktar skunk. Snyltingen trivs i detta varma väder.

Kantareller trivs med gran, lade jag märke till idag. Helst ska de växa väldigt otillgängligt så att man måste krypa på alla 4 in under den blöta granen. Jag såg tidvis ut som en dränkt katt när regnvåta grangrenar hade gjort sitt...

Men när jag hittade svart trumpet blåste det dåliga humöret bort, omedelbart, och jag joddlade glatt i skogen igen.

Nu ligger det fullt av gula på köksbordet, men jag är för trött för att rensa allt...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2011/08/19 :  20:46:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Kantareller trivs med gran, lade jag märke till idag. Helst ska de växa väldigt otillgängligt så att man måste krypa på alla 4 in under den blöta granen. Jag såg tidvis ut som en dränkt katt när regnvåta grangrenar hade gjort sitt...

Det är ett känt fenomen men alla tror att det skall vara i lövkog om man skall plock kantareller.

Jag var ute på en runda igår och hittade en hel del men inte så mycket som det brukar vara på mina favoritställen jag tror mig veta att det beror på att de har öppnat upp skogen då kommer det in mer sol och vind vilket gör att fukten försvinner. Nä det blir till att hitta ny svampmark.

Men jag fick med mig en försvarlig mängd trattkantareller och gula dito hem. Svart trumpet skall jag ta på måndag eller när det nu blir även en sväng till smörsoppeland skall det bli har jag tur är en och annan stolt fjällskivling framme.

Det är synd om dig Marina ett förslag är att markera upp vilka dina svampar är så låter de andra de vara till dig .

Anders

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/19 :  21:10:58  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Det är synd om dig Marina ett förslag är att markera upp vilka dina svampar är så låter de andra de vara till dig

Äntligen någon som förstår mig!

Hemma på tomten får de vara ifred, fast grannfrun visade mig igår en stor kantarell under gräset som jag uppenbarligen missat!

Sanningen är den att jag har mina tomtkantareller som barometer för att veta när jag ska sticka iväg till Dalsland. Det är ju ändå nästan 15 mil att köra...

Så nu står det några små i gräset här, och växer till sig.
Biotop: Gran (nyfälld, så vi får se hur det blir nästa höst), tall, björk, ek, en, blåbärsris, kaprifol (inget måste), gräs av det vilda ovårdade slaget, mörk skogsjord och sand, ingen vanlig matjord just där men några kantareller har dykt upp i gräsmattegräset också.

Jag håller med om att lövskog, blandskog är en fördel för kantarellen, men den är nog inte så himla kinkig med vilka träd som står där. Den går att hitta lite varsomhelst tycker jag mig ha märkt. Men inte i alkärr! Sumpmarker är ingen höjdare för kantareller, däremot rödgul trumpet. Men då får marken vara kalkhaltig annars hittar man ingen.

Nu har det regnat 20 mm igen så jag hoppas inte mycelet drunknar!

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000