HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svamptider
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/24 :  10:21:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Såg några små rackare igår, de får vara kvar tills de blir lite större..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/06/27 :  08:12:35  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Lurade med några vänner på svampjakt igår. (Har själv drabbats av begränsat seende som tyvärr hämmar min svampletningsförmåga och förmåga att orientera mig i skogen.) Vi hittade ganska mycket kantareller(på några av mina förut hemliga ställen). Plockade också en hel del jättefina taggsvampar vilket förvånade mig mer, de brukar annars komma lite senare än kantarellerna.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2011/06/28 :  00:39:38  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
När vi skrivit under köpehandlingarna på vår nya Orustfastighet sade säljaren:

-När vi nu ändå flyttar till annan ort kan vi lika gärna avslöja kantarellstället vi har inte långt från den fastighet ni köpt!

Det kallar jag en juste fastighetsaffär!

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/06/28 :  07:22:00  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Kul! Man ser vad som är viktigt enligt folk i allmänhet: ett kantarellställe inte långt från knuten som man får råda över själv.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2011/06/30 :  10:29:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tyvärr har ökenvärmen kommit till Skåne och då kryper svampen tillbaks ner i marken .

Jag så att Marina hade problem med fästingar, ett år var det vansinnigt med fästingar då i ren desperation tog jag ett myggstift som jag sedan smörjde på byxbenen upp till knähöjd. Funkar kanonbra man slipper de små asen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/06/30 :  20:12:38  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Ja, det verkar vara ett bra tips.
Vitlökskapslar ska man visst äta, sa sjukgymnasten. Fästingar tycker inte om vitlöksluktande människor. Jag har inte testat själv.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/07/03 :  07:45:43  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
I går kväll tog jag en runda igen. Dryga litern kantareller kom med hem. Men nu är det väldigt torrt i markerna så de växer inte mycket.
Ytterligare fynd var kantkremla och brunsopp.
Det var väldigt varmt, trots att jag gick ut på kvällen.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/07/07 :  23:18:34  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Nu har det regnat lite till, men i markerna är det fortfarande torrt.
Här på västkusten vill säga. Det är säkert bättre i östra landskapen, som vanligt.
Jag har gömt mina tomt-kantareller under tallruskor så att de ska så växa till sig, samtidigt som det dyker upp på fler ställen runtom.

Det kan bli ett bra svampår i år...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/07/07 :  23:39:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Här har det inte regnat på mycket länge, helt snustorrt. Plockade en näve kantareller innan den värsta torkan, men nu... har de stackarna dragit sig ner i marken igen...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2011/07/08 :  23:56:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det har regnat lite sporadiskt här nere men det behövs mer för att det skall hända något en tur på cykeln får det bli då hinner man kolla ett större område.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/07/11 :  00:12:05  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Nu har det regnat 12 mm på 2 dagar, så nu måste jag ta mina tomtsvampar. De börjat bli så stora så att de syns från vägen, och då kan någon annan ta dem...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/07/11 :  23:56:57  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
1 liter kantareller på tomten! Dom var jättegoda, stekta med lök och potatis.

Sen plockade jag 3 liter till i skogen. De väntar i kylen.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/07/16 :  23:18:40  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply

Äntligen lite volym ute i skogarna.. Plockade två sådana pannor idag... på ett enda ställe...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/07/17 :  22:37:08  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Så fina!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/07/17 :  23:45:22  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
svamptorka i trakterna runt knäred-ish idag

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/07/17 :  23:52:20  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Inte i Kareby, på min gräsmatta. De står och växer till sig.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2011/07/25 :  15:18:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Johooo!!!!

Jag var vid en second hand butik som ligger utanför staden det blev inget handlat men en noga titt på gräsmattan utmynnade i att ett gäng smörsoppar fick följa med hem de får nog hamna i såsen till det grillade som skall avspisas i kväll. Även en stolt fjällskivling visade sig och blev raskt inlemmad bland de andra svamparna.

Anders

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/07/25 :  15:26:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag och min sambo är världens sämsta svampplockare, hittade ingen svamp som vi vet är ätlig på flera timmars plockning (inverterat världsrekord?) Men skam den som ger sig, vi ska ut igen

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/07/25 :  17:55:39  Show Profile Send mace a Private Message  Reply

svamptorka i trakterna runt knäred-ish idag

Det har regnat

Kärestan kom hem med ett par tre liter plockade på vägen hem från jobbet.
Hon smaskade hela kvällen

Jag Äter inte svamp, men korv av alla de sorter.. t.o.m. Andouille Den franska sorten då, bara tarm & mage

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2011/07/25 :  19:15:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag kan meddela att stolt fjällskivling tillsammans med smörsopp gjorde sig ypperligt bra tillsammans med grädde, lök, salt, peppar och försvinnande lite chili .

Anders

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/07/26 :  00:19:11  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Ähum...

Plockade 4,5 kg kantareller i morse. Många helt perfekta exemplar, och många små och ytterligare många pyttesmå. De pyttesmå får stå kvar tills nästa gång om 2 - 3 veckor.

Det tar lång tid att rensa...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/07/26 :  20:34:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Idag gick det lite bättre, 1-2 liter kantareller och några soppar.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/07/27 :  07:52:06  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Springer nog iväg efter frukost till björkhagen. Där står det kantkremlor och väntar, hoppas jag.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/08/05 :  00:23:57  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Puck berättar att smörstekta kantkremlor med vitlök är en höjdare.
Jag plockade 2 liter idag som hon kan mumsa på i morgon.
http://svampguiden.com/art.asp?art=Russula_vesca

Waf, Waf!

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/08/05 :  19:07:58  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Trattisarna är på gång här.
Plockade 3-4 liter gula i söndags.
Jag får nya brillor i veckan och då kommer jag hitta mer svamp än Marina

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000