Author |
Topic |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 21:21:13
|
Jag tänkte köpa en kamera till John, hans primära användningsområde kommer att vara filmning i full HD.
Själv har jag, när det gäller kamera som man stoppar in film i, varit Canon entusiast men har också en dragning åt Nikon.
Frågan är således, skall jag köpa en Canon eller Nikon, originaloptiken håller troligen likvärdig kvalitet, är det stora skillnader i utbudet på alternativa optikfabrikat och tillbehör?
Användarvänlighet och, detta är viktigt, stryktålighet?
(numera så använder jag en Olympus OM-1 till riktig film, troligen världens bästa 35mm kamera, men en Panasonic/Lumix digital, hjälper inte att det är Leica som tillverkar optiken om kameran krånglar/operatören är korkad)
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
imaster
Member
152 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 21:49:28
|
Jag är själv Nikonmänniska och har blivit det efter att frugan (som är den riktiga fotografen i familjen) alltid kört Nikon.
Rent objektivt (fniss) skulle jag säga att det är en smaksak men här kan du kolla en jämförelse mellan Nikon D7000 och Canon 60D som ligger nära varandra i pris: http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_60D-vs-Nikon_D7000
Jag skulle valt Nikonen till filmning pga (förutom ovan nämnda orsak ) att den har autofokus under filmning och har många fler fokuspunkter. Sen har den ett antal andra fördelar också men för filmning tycker jag det är riktigt viktigt att autofokusen funkar - det är skakigt nog att försöka filma.
Men ja, i slutändan tror jag det är en smaksak. |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 21:58:08
|
Jag blir alldeles nostalgisk när du nämner OM1. Jag hade själv OM2n och OM4ti. Underbara hus. När jag gick över till digitalt valde jag mellan Nikon och Canon (Olympus föll tyvärr bort direkt pga att man använder en mindre CCD för att krympa husen, vilket desvärre leder till högre brus, bla. Och brus gillar ju inte vi ljudnördar). Mitt val föll på Nikon. Jag tyckte/tycker att Canon och Nikon är jämnbördiga, men att man fick betala lite mindre för motsvarande Nikon. Val på pris, mao. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 22:10:25
|
Jag har ingen uppfattning om varken Nikons eller Canons aktuella modeller. I synnerhet inte när det gäller filmning. Är emellertid Nikonist sedan över 30 år vilket gör att jag aldrig tycker Nikon är fel. Men det har ingen betydelse för det jag vill för fram med inlägget.
Under förutsättning att de kameror som det väljs mellan i slutänden har likvärdiga funktioner, eller att saknade funktioner inte har någon betydelse för valet - välj den kamera som ligger bäst i händerna och som har de viktigaste knapparna bäst placerade för användarens fingrar.
Filma väl! /Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2011/10/31 22:10:58 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 22:27:25
|
Jag antar att en Canon 5DII är utanför budgeten? Grym bildkvalite annars... |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 22:43:35
|
Har alltid gillat Pentax.... och Canon.
Har kört med en Pentax K-10D de senaste åren, men har beställt en Canon 60D, kommer i veckan...... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2011/10/31 : 22:51:26
|
Tack för alla råd, Canon 5Dll är i ytterkant av budget, helst vill jag få plats med ett riktigt bra grundobjektiv, med kvalitet framför zoomomfång, inom 20k.
quote: Är emellertid Nikonist sedan över 30 år
Själv nikotinist sedan ännu längre men det finns inga John Silver kameror.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2011/11/09 : 20:06:29
|
Ingvar, lite nostalgi..... Jag har i min ägo en Olympus OM2 svart och 'mycket' kantstött som var Georg Oddners och var med honom många varv runt planeten. Jag fick den av honom personligen 1982 och den har legat i en box sedan dess. Måste nog ta en titt på den igen....
edit:tillägg: Tänkte inte på att det är nog långt ifrån alla som vet vem det är! Det finns givetvis mängder på honom men drar en enkel länk här: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article271292/Georg-Oddner-ville-forsta-och-forklara.html |
Artphotography |
Edited by - Burmäster on 2011/11/09 20:35:58 |
|
|
LarsG
Member
102 Posts |
Posted - 2011/11/09 : 20:51:56
|
När det gäller filmning så fungerar gamla canon objektiv med klämfattning alldels utmärkt med adapter för 5-600kr till nya EOS modeller. De kostar inte mycket idag och är enligt många bättre att filma med, så då går det att spara in på dyra nya objektiv. Det går förståss också att fotografera med dem men utan automatik. |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2011/11/09 : 21:32:32
|
En sak att notera gällande fd till ef adapter för Canon är följande: Pga av skillnaden i avståndsdjup från objektiv till fokusplan, sitter det en korrigeringslins i adaptern. Med en del av dessa adaptar blir resultatet med stor bländare värdelöst, nedbländning till 5.6 eller 8 är ett måste. Dessutom är det inte säkert att alla manuella objektiv passar till alla adaptrar rent fysiskt, dvs oändlig fokus kan inte användas då bakdel av objektivet tar i adaptern vid utfokusering. Möjligen kan även korrigeringslinsen påverka ljusinsläpp beroende på adapterns kvalité. |
- |
|
|
LarsG
Member
102 Posts |
Posted - 2011/11/09 : 21:52:41
|
kompisen har en Nikon adapter till EOS och den verkar fungera väldigt bra, utan att veta om den har en extra lins.
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2011/11/10 : 10:36:22
|
Jag är Nikonfantast men kan i ärlighetens namn rekommendera Canon lika väl som Nikon, skillnaderna i resultaten är för små för att avgörande utan tycke och smak bör avgöra, kläm o känn helt enkelt |
Livet är för kort för mono |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
|
|
Topic |
|