HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kamerafråga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/10/31 :  21:21:13  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag tänkte köpa en kamera till John, hans primära användningsområde kommer att vara filmning i full HD.

Själv har jag, när det gäller kamera som man stoppar in film i, varit Canon entusiast men har också en dragning åt Nikon.

Frågan är således, skall jag köpa en Canon eller Nikon, originaloptiken håller troligen likvärdig kvalitet, är det stora skillnader i utbudet på alternativa optikfabrikat och tillbehör?

Användarvänlighet och, detta är viktigt, stryktålighet?

(numera så använder jag en Olympus OM-1 till riktig film, troligen världens bästa 35mm kamera, men en Panasonic/Lumix digital, hjälper inte att det är Leica som tillverkar optiken om kameran krånglar/operatören är korkad)

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2011/10/31 :  21:49:28  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message  Reply
Jag är själv Nikonmänniska och har blivit det efter att frugan (som är den riktiga fotografen i familjen) alltid kört Nikon.

Rent objektivt (fniss) skulle jag säga att det är en smaksak men här kan du kolla en jämförelse mellan Nikon D7000 och Canon 60D som ligger nära varandra i pris: http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_60D-vs-Nikon_D7000

Jag skulle valt Nikonen till filmning pga (förutom ovan nämnda orsak ) att den har autofokus under filmning och har många fler fokuspunkter. Sen har den ett antal andra fördelar också men för filmning tycker jag det är riktigt viktigt att autofokusen funkar - det är skakigt nog att försöka filma.

Men ja, i slutändan tror jag det är en smaksak.

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/10/31 :  21:58:08  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag blir alldeles nostalgisk när du nämner OM1. Jag hade själv OM2n och OM4ti. Underbara hus. När jag gick över till digitalt valde jag mellan Nikon och Canon (Olympus föll tyvärr bort direkt pga att man använder en mindre CCD för att krympa husen, vilket desvärre leder till högre brus, bla. Och brus gillar ju inte vi ljudnördar).
Mitt val föll på Nikon. Jag tyckte/tycker att Canon och Nikon är jämnbördiga, men att man fick betala lite mindre för motsvarande Nikon. Val på pris, mao.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/10/31 :  22:10:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jag har ingen uppfattning om varken Nikons eller Canons aktuella modeller. I synnerhet inte när det gäller filmning. Är emellertid Nikonist sedan över 30 år vilket gör att jag aldrig tycker Nikon är fel. Men det har ingen betydelse för det jag vill för fram med inlägget.

Under förutsättning att de kameror som det väljs mellan i slutänden har likvärdiga funktioner, eller att saknade funktioner inte har någon betydelse för valet - välj den kamera som ligger bäst i händerna och som har de viktigaste knapparna bäst placerade för användarens fingrar.

Filma väl!
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2011/10/31 22:10:58
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/10/31 :  22:27:25  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag antar att en Canon 5DII är utanför budgeten? Grym bildkvalite annars...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/10/31 :  22:43:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har alltid gillat Pentax.... och Canon.

Har kört med en Pentax K-10D de senaste åren, men har beställt en Canon 60D, kommer i veckan......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/10/31 :  22:51:26  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Tack för alla råd, Canon 5Dll är i ytterkant av budget, helst vill jag få plats med ett riktigt bra grundobjektiv, med kvalitet framför zoomomfång, inom 20k.

quote:
Är emellertid Nikonist sedan över 30 år

Själv nikotinist sedan ännu längre men det finns inga John Silver kameror.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2011/11/09 :  20:06:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Ingvar, lite nostalgi.....
Jag har i min ägo en Olympus OM2 svart och 'mycket' kantstött som var Georg Oddners och var med honom många varv runt planeten. Jag fick den av honom personligen 1982 och den har legat i en box sedan dess. Måste nog ta en titt på den igen....

edit:tillägg:
Tänkte inte på att det är nog långt ifrån alla som vet vem det är! Det finns givetvis mängder på honom men drar en enkel länk här: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article271292/Georg-Oddner-ville-forsta-och-forklara.html

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2011/11/09 20:35:58
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/11/09 :  20:51:56  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
När det gäller filmning så fungerar gamla canon objektiv med klämfattning alldels utmärkt med adapter för 5-600kr till nya EOS modeller.
De kostar inte mycket idag och är enligt många bättre att filma med, så då går det att spara in på dyra nya objektiv. Det går förståss också att fotografera med dem men utan automatik.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/11/09 :  21:32:32  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
En sak att notera gällande fd till ef adapter för Canon är följande: Pga av skillnaden i avståndsdjup från objektiv till fokusplan, sitter det en korrigeringslins i adaptern. Med en del av dessa adaptar blir resultatet med stor bländare värdelöst, nedbländning till 5.6 eller 8 är ett måste. Dessutom är det inte säkert att alla manuella objektiv passar till alla adaptrar rent fysiskt, dvs oändlig fokus kan inte användas då bakdel av objektivet tar i adaptern vid utfokusering. Möjligen kan även korrigeringslinsen påverka ljusinsläpp beroende på adapterns kvalité.

-
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2011/11/09 :  21:52:41  Show Profile Send LarsG a Private Message  Reply
kompisen har en Nikon adapter till EOS och den verkar fungera väldigt bra, utan att veta om den har en extra lins.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2011/11/10 :  10:36:22  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag är Nikonfantast men kan i ärlighetens namn rekommendera Canon lika väl som Nikon,
skillnaderna i resultaten är för små för att avgörande utan tycke och smak bör avgöra, kläm o känn helt enkelt

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2011/11/11 :  11:52:28  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Kolla även på Pentax K5. Samma prisklass och specs som Nikon 7000 och Canon 60D men med skakreducering i huset(slipper köpa dyra objektiv med samma option). Robust vädertätat chassie.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11314436
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000