HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svamptider
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/09/01 :  23:52:00  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Svart trumpet är drömmen att hitta!
Kanske blir det några på lördag när turen går till Dalsland igen...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2010/09/02 :  00:15:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Svart trumpet är drömmen att hitta!

Undrar om det inte var en sån mor och svägerskan kom hem med efter en svamptur tidigare i veckan. Det fanns tydligen fler men de plockade bara med en för identifiering, jag hörde aldrig vad de kom fram till men den var i alla fall svart och trumpetformad. Close enough for government work?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/09/02 :  07:50:01  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Låter lovande!
Det ska finnas mycket trumpet i skogarna, men inte där jag går.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2010/09/02 :  07:54:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om jag kommer ihåg så ska jag höra efter hur det gick med de där svarta trumpeterna. Det råder allmän svamp- och bärhysteri bland släktens kvinnfolk och det är inte helt lätt att hänga med i svängarna. Den som påstår att vi nämnvärt skiljer oss genetiskt från urtidens jägar-samlarmänniskor kan dra nåt gammalt över sig...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/09/02 :  19:23:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Visst fanns det svart trumpetsvamp att plocka idag inte så många men ändå på ett helt nytt ställe efter att jag hade krupit omkring på alla fyra en bra stund så kunde jag konstatera att det blev ett par liter.

Senare på eftermiddagen var det kantareller som skulle införskaffas det var värre med det på det vanliga stället var de som bortblåsta men en flytt till ett gammal favoritplats som tyvärr har blivit kalhuggen av Gudrun visade sig från sin bästa sida svampen hade börjat växa längre in i skogen dryga 4 liter blev det av skogens guld.

Förutom de vanliga sätten att ta till vara på svampen har jag bestämt mig för att prova att sylta den.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/09/03 :  07:39:13  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag har aldrig syltat själv men fått smaka av andras syltade kantareller och picklade trattisar. Annorlunda svampanrättningar.

Jag håller på och fyller frysen igen. Lite ofrivilligt, men vi hinner inte äta allt vi plockar in.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/09/03 :  12:40:10  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Marina lägg in svampen och sen när man är sugen så hackar man upp den tillsammans med lök, lägger på en god brösksiva med gräddfil ;-)

//Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/09/03 :  22:43:32  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
lägg in svampen

Hur?
Var?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/09/04 :  19:15:50  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag håller på och fyller frysen igen. Lite ofrivilligt, men vi hinner inte äta allt vi plockar in.

Skicka hit om du inte har plats

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/09/04 :  20:10:59  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Bara salt och vatten, så man måste låta svampen ligga i vatten ett tag innan man använder den. Vi tog lite för lite salt i början o då är det risk att det möglar.

HenrikL
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/09/04 :  20:35:18  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
HJääälp :-P
Kan du hjälpa mig att artbestämma den här. Jag tror det är en vinkremla...men som sagt dålig på kremlor.
Den smakar inte speciellt mycket, så skarp kan man inte kalla den.

HenrikL
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2010/09/04 :  23:12:57  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Marina. Hittade detta på nätet, tycker det ser bra ut. Det är väl bara att prova!

2 liter rensade kantareller
ca. 4 dl vatten

Lag
2 dl 12% Ättiksprit
3 dl vatten
4 dl strösocker
vitpepparkorn eller rosépepparkorn
några enbär
1 kanelstång
2 tsk gula senapsfrön
1 bit färsk ingefära
3 kryddnejlikor

1. Borsta svampen. Lägg den i en kastrull. Häll på vatten så att det täcker svampen, koka under lock i 10 min. Häll av kokvattnet.

2. Koka upp ingredienserna till lagen och rör om tills sockret löst sig. Lägg i kantarellerna och sjud på svag värme under lock i c.a. 1 timme.

3. Lyft upp kantarellerna och lägg dem i en väl rengjord glasburk.

4. Koka ihop lagen något tills den blir simmig. Häll den över svampen. Sätt på lock. Förvara svampen mörkt och svalt eller i kylskåpet.

Hälsningar Ronnie

Edited by - M3 on 2010/09/04 23:15:52
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/09/05 :  08:55:47  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Kan du hjälpa mig att artbestämma den här. Jag tror det är en vinkremla...men som sagt dålig på kremlor.

Det är en kremla, det kan jag se på bilderna, så om den inte är skarp är det fritt fram att äta den. Vinkremlan har en fot som grånar, men det kan jag inte se. Andra möjliga kandidater är mandel-,sill-, eller taigakremla.

Botaniska trädgårdens årliga svamputställning börjar i på tisdag:
http://www.gotbot.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePageWide.aspx?id=51446

Där hjälper de till med artbestämning.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/09/05 :  13:31:57  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Marina, då var den ätlig då för den var mild i smaken men jag hitta en gul som var skarp. Ska nog försöka ta mig till Botaniska. Tack för tipset :-)

HenrikL
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/09/25 :  07:05:49  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
I dag har Tjörns Svampklubb utställning på Sundsby Säteri's skördefest. Den blir inte så stor, men helt ok.
Den som vill är välkommen, jag ska vara där och hjälpa till att artbestämma
och prata om svamp hela dagen.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/25 :  10:56:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hittade 1 liter svart trumpetsvamp igår! Nu gör jag egen grönsaksfond som skall giftas ihop med trumpetisarna och kanske en skvätt grädde och vips har vi en förrätt som skulle kosta 150 kr på restaurang.

Första gången jag hittar trumpetsvamp f.ö.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/09/25 :  22:39:56  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Grattis!
Svart trumpet blir himla god om den får puttra länge i grädde. Som sås till entrecote är den himmelsk!
Jag körde med stavmixern för att finfördela svampen, den ser lite läskig ut annars.

Waf, Waf!

Edited by - Marina Jansson on 2010/09/25 22:40:41
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/09/25 :  23:55:42  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Jag tycker svart trumpet är utmärkt substitut för murkla i sås... mums!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/09/27 :  12:47:06  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
I år blev det inge svamplockning vi har en liten tjej på 8 månader där hema.

Men visst är Karl Johan svamp underbart gott.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/09/29 :  07:59:04  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hemma ligger trattisar på tork, bara 1 kilo men det var en kort runda i helgen. Var en vän som ville gå ut o lära sig lite. Hon har aldrig plockat svamp innan.

HenrikL
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/06/19 :  21:34:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Jag är sugen... är ni?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skogens-guld-glimmar-redan

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/06/19 :  21:42:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag åkte förbi ett av mina ställen där jag hittar kantareller och funderade då på om man skulle göra en provrunda för att se hur det står till med svampens tillgänglighet, senare såg jag på tv att det rör på sig i skogen så jag får nog ge mig ut.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/06/19 :  23:07:50  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag har inte hunnit rensa klart i rabatterna ännu. Innan det är gjort börjar inte svampsäsongen för mig. Jag kommer nog att vänta iaf 3 veckor till innan jag tar första rundan, och då blir det sommarkantareller som letas efter.
Jag har dock ingen aning om sådana ställen här i min nya skog...
Att flytta har sina avigsidor.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/19 :  23:26:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/06/24 :  09:52:44  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag väntade 4 dagar...
Nu är dom här, dom första kantarellerna!!!
Även lite mild gulkremla kan man hitta i våta områden.

Tog en runda i går på mitt "gamla" ställe, men fortsatte sen runtom huset här och hittade en plätt med kantareller på tomten!
Jag har nog aldrig bott så nära kantarellerna förut!

Rabatterna är fortfarande orensade...

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000