HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svamptider
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/19 :  20:51:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Nä, jag tar inga risker!

Dom här ska man inte heller ta, vit flugsvamp:

Snodde en av Marinas bilder från idag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/08/23 16:55:41
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2010/08/20 :  18:32:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Marina: Du ska plocka alla riskor, vet att i Svenska svampguider så står dom som oätliga eller som dom Finska svamparna.
Det är bra att förvälla 3ggr o sen göra något gott av dom, inte för många pepparriskor bara, kan ta lite överhand.

Ett dåligt råd, det är väl en sisådär 15 till 20 år sedan som man i Finland förbjöd Svartriska i butikerna då man fann att den innehöll cancerogena ämnen och så är det Lakritsriska som ger en oönskad skjuts på tarmarna och dom cancerogen ämnena och laxermedlet går inte att koka bort.

Det finns nog fler typer av riskor som man inte bör äta så jag håller mig till dom som jag känner igen¨- Skogsriska, Skäggriska, Pepparriska som kokas av och sedan saltas med massor av grovsalt.
Det går att lagra i flera år och svampsalladen som man gör av detta är delikat till en köttbit. Man saltar av svampen i kallt vatten så att den blir lagom salt och hackar den med rå lök och blandar i vispgrädde. Låt dra några timmar och sedan mumselimums.

Nu ska jag fixa fredagsmiddag med smörstekt Porcini som är en delikatess i Italien och också här - Stensopp eller Karl Johan heter den här. Smakar som en god stekt fläskbit från en gris som blivit uppfödd på hasselnötter.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2010/08/21 11:32:49
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/20 :  20:26:40  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Smakar som en god stekt fläskbit från en gris som blivit uppfödd på hasselnötter.

Vilken bra beskrivning!
Om Porcinin jag plockade i går klarar sig till i morgon kan du äta sådant till söndagsfrukost också.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2010/08/21 :  11:27:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Tackar på förhand Marina.

Jag hann ta en bild på svampen som vi hade till middagen igår och som ni ser är det en tvillingsvamp.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/08/21 :  19:28:16  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Ca 4 liter soppor på 20 minuter

Och en del sådana här soppor ocksålite senare på eftermiddagen

Hittade inga Kantareller dock
Ovanstående är plockade på vägen från Kivik på vägen mot Brösarp i närheten av Brösarps backar på Österlen

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2010/08/21 19:34:25
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2010/08/21 :  22:00:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Gick en sväng vid 5m från syrrans hus idag, efter att min mor redan hade varit där, så blev det dock ytterligare 2 liter Gula kantareller.

Sen plockade även säsongens första trattisar oxå.
Får nog ta en sväng till vår skog i morn och få lite frisk luft.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/22 :  00:09:16  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Det får bli en sväng bakom friggeboden i morgon. Där står en liter och väntar.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/23 :  11:43:41  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jodå, Bernt och jag tog en sväng bakom friggeboden och lite längre.
Resultatet blev 6 l kantareller, 1 kopparorm, 1 groda och ett hygge!
Dom hade fällt skog på Pucks ställe!
Jag vet att skogsbrukare skördar sin skog i bland, men jag blir lika besviken varje gång det händer på "mina" ställen.
Ja ja, 6 liter är väl ok ändå.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/08/23 :  11:57:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Det blev 12l svamp igår, ca 10l riskor som nu är kokta och insaltade, blir fin Finsk svamp sallad sen. Tyvärr var alla soppar jag plocka svampangripna. Men lite gula , trumpet och taggsvamp hitta vi också. Tror vi har massa kremlor i Skogen också men jag kan för lite om svamp för plocka dessa.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/23 :  16:54:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag plockade några kremlor idag när vi var ute, de var inte beska i smaken så de åkte med för artbestämning. Storkremla var det visst sade Marina, ätlig. Men de åkte på komposten ändå. Vissa kremlor är görgoa tycker jag. T.ex kantkremla, mandelkremla och sillkremla. Men masken tycker också om dem så det är sällan man hittar fina exemplar.

Sen lyckades jag känna igen den giftigaste svampen vi har, toppig giftspindling. Jag var stolt att för en gångs skull kunna visa svampkonsulenten att jag lyckats lära mig något.
Den ser rätt fin ut där den står, den ser ut som den är kanelbeströdd. Men dödligt giftig!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/08/23 16:56:33
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/23 :  19:10:45  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Kom just in från skogen... attans vad dåligt självförtroende man har med nya svampar... hade svampbok med, men det blev ändå säkra kort som KarlJohan, svart trumpet och diverse kantareller

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/08/26 :  15:22:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Fan!!! Ett inflammerat hälsenefäste sätter stopp för längre utfärder man känner i hela kroppen att man missar det som växer där ute i skogen. Jag får nog offra mig och plocka hem lite av godsakerna som jag annars kommer att missa vila foten kan jag göra senare.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2010/08/26 :  20:13:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite OT men nära: Igår var jag ut och klippte gräset vid huset jag håller på att köpa. Morsan följde med för att ta en närmare titt på bärbuskarna som växer på tomten, resultatet blev två hinkar och ett par mindre påsar fulla med krusbär på ganska kort tid och då var det ändå bara de mest lättåtkomliga bären på ena sidan av busken som plockades av... Nu måste jag alltså uppfinna något sätt att förädla krusbär till något som går att dricka eller tanka bilen med...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/26 :  22:14:19  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Kom just in från skogen... attans vad dåligt självförtroende man har med nya svampar... hade svampbok med, men det blev ändå säkra kort som KarlJohan, svart trumpet och diverse kantareller

Du skulle kunna lägga upp bilder här eller gå in på svampguiden.com. Där finns ett forum man kan lägga upp bilder och fråga om, samt att det finns en databank med många bilder, men då måste man ju veta vad man ska leta på.

Sen finns ju jag och andra svampkonsulenter i Sverige att fråga.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/26 :  22:36:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Du skulle kunna lägga upp bilder här eller gå in på svampguiden.com. Där finns ett forum man kan lägga upp bilder och fråga om, samt att det finns en databank med många bilder, men då måste man ju veta vad man ska leta på.

Sen finns ju jag och andra svampkonsulenter i Sverige att fråga.

Mkt generöst och trevligt erbjudande, tanken har faktiskt slagit mig...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/08/29 :  13:04:09  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
1,4 kilo kantareller på 1 timme - största vägde 65 gram. Och lite svart trumpet. Balsberget utanför Kristianstad.

mmmm...

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2010/08/29 :  13:16:00  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
3 st. små soppar på 30 min, jag hade fullt upp att hålla reda på lilla hunden och dottern som tassade omkring och petade i sig blåbär och plockade kottar.

Ska försöka gå ut själv någon dag och plocka ordentligt, min bättre hälft är inte riktigt lika intresserad som jag :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/29 :  13:52:54  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Hittade lite brun och björksopp igår förutom karljohan... hur vanlig är egentligen gallsopp och är det nåt att vara skraj för?

Edit: jag är alltså inte helt säker att jag skulle kunna särskilja en gallsopp från övriga soppar...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/08/29 13:53:47
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/29 :  22:21:44  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Gallsopp är ganska lik karljohan. En tydlig skillnad är att rören är lite rosafärgade på gallsoppen och gula på karljohan. På små ex kan det vara svårt att se skillnad så då kan du smaka. Gallsoppen smakar inte gott! Det gör kallen.
http://svampguiden.com/art.asp?art=Tylopilus_felleus

Den är inte giftig.

13-14 liter kantarell och 3 liter rödgul trumpet i Dalsland i går.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/08/30 :  16:33:43  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Marina: Du verkar ju vara rena blodhunden i Skogen. Får man hänga med ut :-)

HenrikL
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2010/08/30 :  17:39:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag har upptäckt att grannarna blir ganska glada när man kommer över med ett antal liter gula kantareller, bara så där.. :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/31 :  09:17:47  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Du verkar ju vara rena blodhunden i Skogen. Får man hänga med ut :-)

Absolut! Du väljer skog.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/08/31 :  10:38:33  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Marina. Tar dig på orden :-)

HenrikL
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/09/01 :  20:08:33  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Dagens lilla fångst. Blev smörstekta och åts på grovt bröd.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/09/01 :  21:54:42  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Då har foten blivit så bra att det är dags för en tur i skogen eller rättare sagt två olika skogar jag siktar på att hitta svart trumpetsvamp först och sedan byta plats för kantareller.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000