HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svamptider
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/16 :  22:58:45  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag är en nörd. Svampnörd. Jag sitter och funderar på hur dygnet skulle kunna omfördelas så att jag hinner ut i skogen när det är ljust!
Man kan inte plocka svamp med pannlampa...
Dom står där ute och väntar. Och jag som inte hinner ut ...
Om man skjuter på jobbet några timmar...?
Om ortopeden kan vänta...?
Om städstället görs på kvällen...?

Ja, ni ser! Jag är en nörd!

Waf, Waf!

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/16 :  23:18:02  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Själv har jag den helt underbara turen att bo i ett kvarter där man kan plocka stolt fjällskivling runt husknuten (jepp det är sant!). Var ute och plockade tre stycken igår och åt upp dom ikväll. Vände dom i ägg och ströbröd för att sedan smörsteka dom. Mums
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/16 :  23:20:45  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Lyckost!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2010/08/17 :  06:41:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tjaa, mentaliteten känner vi ju igen...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/08/17 :  07:56:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jobbigt...

Tänk om någon hinner före ut i svampskogen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/17 :  09:08:05  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Alla har vi en liten nörd i oss. Ibland måste man bara skärskåda sitt inre lite djupare... ;-)

För övrigt så gillar jag inte så värst att plocka svamp (även om jag gillar att vara i skogen), men jag älskar att äta de där svamparna! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2010/08/17 :  09:43:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
CC,, med mig är det tvärt om,, till mina vänners nöje.
Plockar gärna svamp, men äter den inte.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/17 :  09:48:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/08/17 :  10:23:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Samma med min flickvän, hon gillar att plocka men äter den inte..
Lite synd, men o andra sidan blir det mer svamp till mig

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/08/17 :  11:15:48  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Det blir riskplockning i veckan o sen lämnar man dom till svärmor så lägger hon in dom. När det sen är klart för man tillbaks hackad svamp med lök . Bara så underbart att ha på mackan. :-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/17 :  11:34:31  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Bor på landet, finns lite kantarellställen precis runt knuten... kanske ska gå en tur efter lunch och vittja dem....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/17 :  18:42:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ingen tur alls med svamp i år. I lördags kom vi bara hem med en korg kantareller, ingen riktig svamp (*) alls.

(*) Riktig svamp:
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/08/17 :  20:11:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Hittade lite citrongul slemskivling och några Karl-Johansvampar.
Det räckte till en ordentlig sås till köttfärslimpan.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/17 :  22:00:22  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jaa, inte hann jag ut idag heller...
Risken finns att någon hinner före, men de som står bakom friggeboden får jag nog ha i fred.
På torsdag blir det dalslandsresa. Det borde ge utdelning.

Riktig svamp? Karl Johan? Inte hos mig. Har aldrig förstått vurmen för denna sopp. Jag ger gärna bort dem som jag hittar. Plockar helst trumpetsvamp och kantareller. Mandelkremla, kantkremla och brokkremla är fina också. Fram på hösten smakar frostvaxskivlingen gott. Resten får stå kvar i skogen, förutom lite taggsvamp och blodriska då.

Om jag går upp ruskigt tidigt skulle jag hinna en kort runda...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/17 :  22:02:20  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Skaffa hund Marina, så kommer du ut. Dessutom kan du lära den att hjälpa dig med letandet.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/17 :  22:45:25  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Svart trumpetsvamp är en favorit, svår att hitta tycker jag...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/18 :  08:54:57  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag hann ut! Sitter och beundrar 3-4 liter kantareller.
Rensa blir nattgöra.

Hund! Jag hinner ju inte ens med svampen!!

Förra året hittade jag svart trumpet, rödgul trumpet, kantareller och trattisar på samma kvadratmeter! Snacka om bingo!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/08/18 :  09:54:10  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Oj oj! Nu blir jag också sugen på (att plocka) svamp. Det är några år sen sist. Nackdelen med att flytta är ju att man får leta rätt på nya svampställen igen. Det kan ju också vara kul, men trist att inte ha kvar några "säkra" platser.
Få se om jag hittar någon svamp i södra Skåne...
Svart trumpetsvamp är ju det bästa som finns, men jag vet inte om de växer här nere
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/18 :  23:52:30  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag kan rekommendera svampguiden.com
Där kan man kolla rapporterna som andra svampnördar skickar in.
Skånerapporter förekommer.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/18 :  23:56:32  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Saxat från Svampguiden:
quote:
Skåne, Kristianstad, Balsberget
5 lit svarttrumpetsvamp och 7 st mandelriskor

Det verkar lovande, eller hur?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/08/19 :  09:52:11  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Marina: Du ska plocka alla riskor, vet att i Svenska svampguider så står dom som oätliga eller som dom Finska svamparna.
Det är bra att förvälla 3ggr o sen göra något gott av dom, inte för många pepparriskor bara, kan ta lite överhand.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/19 :  10:02:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Ärligt talat... ser faktiskt gott ut! Säsongens första...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/08/19 :  10:29:39  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Tack Marina för tipset och inspirationen!
Jag hade inte sett svampguiden, däremot googlat och hittat några potentiella naturreservat i närheten där det säkert kan finnas svamp. Ett av områdena fanns med i svamguidens tips också.
Nu ska här plockas
guy gadbois, läcker bild!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/19 :  19:42:20  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Dagens skörd:

8.2 kg kantareller.

I skogen fanns också mängder av dåliga karl johansvampar. De var angripna av larver och svampsnylting, en parasit.

Det är högsäsong just nu för de tidiga sorterna så ge er ut!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/19 :  19:44:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/19 :  19:48:23  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Marina: Du ska plocka alla riskor

Nä, jag tar inga risker!

Jag plockade faktiskt lite blodriskor till en soppa i kväll. Hade jag haft all tid i världen skulle jag ha plockat mycket mer svamp i dag. Det fanns hur mycket mandelkremlor som helst, taggsvamp, fårticka, lite trattkantareller, rödgul trumpetsvamp och massor av soppar av olika slag. Som sagt, hade jag haft tiden, men 25 liter kantareller tar en stund att plocka, och en bra stund att rensa så därför fick all denna mat stå kvar i skogen.

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000