HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ang, separet nätkabel till Hifin.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/05/16 :  18:22:48  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Jag funderar på att dra ny ström direkt från proppskåpet. Men då vill man ju ha jordad kabel, men de får jag ju inte pga alla andra uttag i gillestugan(ojordade). Är de värt att dra in ojordart eller ska jag lägga ner helt? Vill ju ha åskskydd med men de funkar väll bara på gjordade uttag eller?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/05/16 :  18:56:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det är inte "rocketscience", att dra nya trådar till dina gamla uttag och byta dessa till jordade, om föregående elektriker dragit allt via dosorna så att man kommer åt kablaget

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/05/17 :  17:30:56  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Dom gammla går i väggarna. Men jag åker väll på att byta allt så de blir jordat i hela gillestugan eller?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/05/17 :  18:30:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Under förutsättning att din el är löskabel som dragits i dosor så behöver du bara byta uttagen och dra in jord till uttagen via dosorna. Resten har du ju redan framme...

Samtliga uttag måste bytas och samtliga nya uttag måste få den nya jorden.

Att dra jordat till anläggningen är utan tvekan den mest prisvärda uppgraderingen jag gjort i mitt HiFi-liv.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/05/17 :  18:48:53  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Förutsatt att du kaör alla apparaterna på samma fas, om du skall ha olika fas MÅSTE du köra skiljetrafos, annars får du jordströmmar mellan apparaterna som kommer att gå via ditt signalkablage och det vill du inte det lovar jag....
Bästa är naturligtvis samma fas OCH skiljetrafos, då blir det totalt knäpptyst!
Det kan helt enkelt inte gå jordströmmar mellan apparaterna.

Jordning är viktig precis soom PAC säger och förr drog man separata jordtrådar mellan skivspelare och försteg och lät denna tråd utjämna potentialen mellan skivspelare och frsteg och inte själva signalkabeln.
Man kan ju modifiera sin CD spelare genom att isolera RCA kontakten på baksidan och ansluta RCA kontakten inne i spelaren till utgångsstegets analoga referensjord, och sedan jorda själva spelaren med en jordskruv placerad precis bredvid RCA kontakterna direkt till förstegets jordpunkt.
På det viset eliminerar man strömmarna via kablaget.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/05/19 :  17:51:14  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Jo jag hade tänkt att ha en fas (enkabel till alla komponenterna från proppskåpet). Men då får killen dra ny jord kabel längs golvlisten el nåt till alla andra uttag? Men måste man jorda kontakterna till lampor osv,?

Som ni märker kan jag INGET om detta

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/05/19 :  19:37:56  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Dra jordkabel själv till alla uttag i utrymmet. Det finns plats i rören. Det finns kabelband att mata fram genom röret. Finns i välsorterad elbutik. Inte svårt. Prata med nån i elbutiken för tips. Köp sen en elskruvmejsel som indikerar fas. På dina apparaters kontakter kan det vara svårt att hitta vilken som matar fas men det löser du lätt med en multimeter för ca 100 spänn. Öppna apparaterna och kolla med ohm-metern vilken pinne som ger fas. Märk den med frugans röda nagellack. Glöm detdär med extrakabel i fotlister. Du blir ruinerad

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/05/19 :  20:07:56  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Dra inte kabel själv om du inte är elektriker eller har nödvändig kännedom, låt någon som kan göra jobbet, både för din egen säkerhet och för försäkringen.
Risken att det blir fel och börja brinna kan vara ganska stor om man inte till 100% vet hur man ska göra..
Dra en extra kabel bakom golvlisten kan knappast vara godkänt.
Antingen drar du in en extra kabel i rören till varje uttag, annars kopplar du bort dom gamla uttagen och drar ny utanpåliggande kabel och uttag.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/20 :  18:16:00  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
"Prata med nån i elbutiken för tips."

Många elbutiker har som policy att inte ge råd. Eller rättare sagt personalen får inte ge råd.
Utav just anledningen ovan. Kan du din sak behöver du inte fråga och behöver du fråga vill inte butiken ha något finger med över huvud taget.

Om du spikar fast kabeln räknas väl det som fast installation? vilket kräver elektriker.
Plastskena är ju ett alternativ.

Försäkringsträsk är ju inte kul, så se till att det blir rätt gjort.

Kabel är dyrt =(

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000