HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Newbie fråga om delningsfilter ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2010/04/04 :  13:54:46  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Halloj! Jag har ganska tekniskt "händig" men att bygga högtalare är nytt för mig. Jag har fått tag på ett par fina tomma lådor som jag tänkte sätta nya element i;
2 x 6 tums basar
1 x 6 tums mellan
1 x diskat

Det jag undrar lite över är delningsfilter ... Hur räknar man ut vad man ska ha? Finns det att köpa färdiga? Eller bäst av allt... finns det filter man kan sätta bakom lådorna och vrida på efter behov som jag vet jag hade i en bil på goa 90 talet ?!

Har noll koll på detta område och vill helst bara få tag på nåt så man kan lajja lite utan att behöva gå in på detaljer så man blir skogstokig =)

Tacksam för tips!

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/04/04 :  14:16:29  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Tänker du starta från 0, föreslår jag att du läser in dig lite på filter först. Det är en del parametrar du behöver ta hänsyn till när du räknar på ett filter. Att köpa färdiga filter rekomenderar jag inte alls. Visst finns det potentiometrar du kan sätta i, men dom har egentligen inte riktigt med filtret som sådant att göra. Bara nivåerna på elementen.
Om du inte orkar läsa in dig i ämnet är nog det bästa att be någon som kan kalkylera ett filter, skissa på ett.
Men det är bara min uppfattning.
Vet du att dom fina tomlådorna passar elementen?

mvh

Mikael

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/04 :  14:42:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Lite offtopic, men var tänker du sätta delningsfrekvensen mellan bas och mellanregister? Behöver du verkligen en 6 tums mellanregister?

Om du väljer en mindre högtalare till mellanregister får du (för samma pengar) en 4" som uppför sig trevligare runt 3-6 kHz, och därmed underlättar det ordentligt för dig att dela mellan mellanregister och diskant.

Tänker man bygga en högtalare så blir ju inte direkt delningsfiltret första frågan som måste besvaras.
Vilket behov av ljudtryck och lite om användningsområdet och musiksmak och ljudideal ger en del designinput. Ekonomi också.
2-väg, 3-väg, 2 1/2-väg, 4-väg osv är därefter ett tidigt designval.

Väljer man 2-väg brukar behovet av ett relativt stort baselement krocka lite med möjligheten att göra en bra och fin delning upp mot diskanten. T.ex. är det få 8" som låter bra såpass högt upp i frekvens att en konventionell dome-diskant kan ta vid. Men allt är givetvis en kostnadsfråga. Bra element är ju dyrare än dåliga.

Väljer man en 5"'are så finns det gott om fina och billiga och prisvärda element som lätt integrerar sig mot en diskant. Men då blir lågbasen lidande, framförallt map ljudtryck.

Gör man trevägssystem blir det ju lättare, men då skulle jag personligen inte välja en 6" till mellan, av ovannämnda anledningar.

En variant är ju 2, 3 eller 4 st element i storleken 4"-6" som spelar bas och mellanregister (samma frekvensområde för alla). Då får man membranyta som medger mer kapacitet i basen men behåller lättheten att integrera med diskanten såsom om det vore ett enda element.

Sen gäller det att välja element med rätt känslighet. Det är ofta inte lämpligt att dämpa ljudet från bas eller mellanregister mha motstånd. Framförallt bas. Basen blir som regel mindre kontrollerad.
Så en 4-element-kombination av t.ex. 5"'are som spelar bas + mellanregister ställer lite krav på att diskanten har tillräckligt hög känslighet.

Allt detta är bara en försiktig puff i rätt riktning om alla de saker du har att fundera över. Det finns många här på forumet som är enormt mycket mer kunniga än jag är. Du kan säkert få mycket hjälp här. Jag hoppas bara att jag inte ljugit ihop något jättetokigt i det här inlägget. Detta är dessutom bara lite skrapa på ytan, det finns alltid något typfall som strider mot vilken generalisering man än gör.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/04/04 14:44:16
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/04/04 :  15:42:13  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det här är ingen bra kombination alls att börja med om du är helt nybörjare på området. Lyckas du trots allt, har du förmodligen haft en himla tur.

Börja med ett enklare system, en 2-vägare. Det kommer att bli fullt tillräckligt att klara ett sådant. Det tar lång tid att bli varm i kläderna, när det gäller filterdesign. Dessutom går det åt mätinstrument, för att få full kontroll på det man gör.

Att köpa färdiga filter är ingen idé. De tar inte hänsyn till just dina element,s egenskaper. Sådana filter är teoretiskt uträknade antingen efter 4 eller 8 ohm;s belastning. Dina element har ganska säkert unika egenskaper, som ett färdigt filter förmodligen inte tar någon hänsyn till.

Inte så kul att höra kanske, men ack så sant.


Eriksson.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2010/05/19 :  02:35:25  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Ber om ursäkt för sent svar men tackar för alla inputs!
Jag har läst allt och instämmer helt klart .... Blir för dyrt också med tanke på mina "krav" på element jag vill använda. Så jag kommer bygga nåt enklare för det är "kul" och lägga pengarna på något färdigt istället. Blir enklare så =)
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/05/20 :  11:20:21  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du har tänkt dig att bygga förstärkare också så kan du för rimliga penga bygga med prylar från www.41Hz.com. Det är ett svenskt företag fast dom har .com domän. Det finns en liten 4 kanalig förstärkare, amp9 som är enkel att bygga och enkel att strömförsörja (tillsätt bara en trafo). Sen kan du bygga aktiva filter från elliot: http://sound.westhost.com/. Kostnad runt 1000 kr för en förstärkare inkl trafo, 250 (mycket ungefärligt) för ett filter. Säg 3000 för allt om du snålar lite med materialet. Det blir alltså en aktiv högtalare med en 4-kanalig förstärkare i varje.

Du får Likwitz-Riley filter vilket innebär att du kan göra ditt system fas-linjärt. Aktiva filter låter bättre än passiva filter. Du får klass D-förstärkare som låter riktigt bra.

Amp9 ger inte så mycket kräm, så för att få ut lite extra kan du köra med 4 ohm i basarna. Två kanaler till basarna, och en kanal till mellanregistret och en till diskanten.

Jag håller själv på med ett sånt bygge med en kompis. Vi ska köra Response 6-tummare (från hifikit) upp till 300 Hz. Fostex bredbandare från 300 till 10k Hz och en domediskant över.

Fördelen med att lägga delningsfrekvensen vid 300 är att man undviker problem med baffle step. Baffle step uppträder vid 300 Hz, och tas elegant om hand genom att ge mer effekt till basarna.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2010/05/20 11:23:18
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/05/20 :  12:55:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Du får Likwitz-Riley filter vilket innebär att du kan göra ditt system fas-linjärt. Aktiva filter låter bättre än passiva filter. Du får klass D-förstärkare som låter riktigt bra.


Detta förutsätter att elementen i sig är i fas sinsemellan och att passbandet hos varje element är någorlunda linjärt i sig. Sedan vad som låter bäst får nån annan avgöra.

quote:
Amp9 ger inte så mycket kräm, så för att få ut lite extra kan du köra med 4 ohm i basarna. Två kanaler till basarna, och en kanal till mellanregistret och en till diskanten.


"krämen" i bl.a. AMP9 begränsas av strömkapaciteten och den ökar inte med lägre impedans, förstärkaren måste pumpa mer ström för att skapa samma spänning över lägre impedans,(U=R*I) det gör att effekten ökar(P=U*I), men knappast konutslaget, då det styrs av spänningen. Däremot klarar sig ett enskilt element inom ett mindre frekvensband väldigt bra med lägre effekt, så det borde lira bra.


quote:
Fördelen med att lägga delningsfrekvensen vid 300 är att man undviker problem med baffle step. Baffle step uppträder vid 300 Hz, och tas elegant om hand genom att ge mer effekt till basarna.


Baffelsteget uppträder runt en viss frekvens som är en funktion av baffelbredden. Det uppstår när högtalaren går över från att stråla 180 till 360... f3 = 115/Baffelbredd i meter. Iom att samma energi ska räcka till dubbla volymen så minskar ljudtrycket gradvis med 6dB runt f3.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000