HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp en student att få mer bas i sin PA rigg!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Perra.S
Starting Member

3 Posts

Posted - 2010/05/19 :  02:16:57  Show Profile Send Perra.S a Private Message  Reply
Hej alla!

Försöker snickra ihop ett PA system som ska fungera till fester i mindre lokaler.

Har just nu toppar med en okänd 15" och ett okänt horn i som spelar bra för mitt ändamål men basen räcker inte till alls.

Har kikat i denna tråden där det är väldigt intressanta simuleringar

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79712&whichpage=2

men elementen där är alldeles för dyra, 2000:- (gärna mindre, men känns inte som det går dock..) är vad jag kan lägga på element i nuläget..

Tanken är att bygga ett TH då de hyllas väldigt mycket här och det vore intressant att prova, men min kunskap inom det området är väldigt begränsad, trotts att jag läser allt jag kan komma över.

Skulle vara evigt tacksamm om någon ville simulera och ta fram en ritning till ett lämpligt element. (Ber inte om att få sakerna serverade på fat men behöver all hjälp jag kan få)

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/19 :  07:27:12  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Sök! Finns en massa bra simuleringar redan

När du hittat en som du tror kan passa dig så starta en byggtråd
så kommer säkert TH-experterna här hjälpa dig.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/19 :  11:01:05  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hur stor får lådan vara?
Skriv ner så många krav önskemål och andra faktorer du kan komma på. Är lättare att hitta rätt då.

Tex vilket frekvensområde, hur starkt, vad har du för steg, delningsfilter, storlek på låda som är möjligt, krav på transport, etc.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Perra.S
Starting Member

3 Posts

Posted - 2010/05/19 :  19:35:24  Show Profile Send Perra.S a Private Message  Reply
Storleksmässigt så får lådan vara nästan hur stor som helst(material är inte gratis..), det som efterfrågas är mest djupbas då det kommer spelas musik som hardstyle/techno/trance m.m.

Slutsteg finns inte än men ska införskaffas och det blir troligt något billigare steg som kommer köras med aktiv delning.

Tack på förhand!
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/05/20 :  09:26:30  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Leta efter begagnade element på blocket och tradera, gör en simuluering (du får lära dig hornresp). När du hittat ett billigt element är det bara att slå till och konstruera.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/20 :  09:47:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hur djup bas är "djupbas" för dig?

Jag skulle rekommendera varianten med dubbla 12:or:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78063&SearchTerms=bulldozer

För djupbas behövs mer slaglängd än effekttålighet. Vill ni spela
ännu högre får du bygga fler moduler.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2010/05/20 10:21:11
Go to Top of Page

Perra.S
Starting Member

3 Posts

Posted - 2010/05/20 :  15:03:43  Show Profile Send Perra.S a Private Message  Reply
Jo jag har allt kikat på den, men hur lämplig är den till PA? Har sett projekt där folk byggt TH med ett 18" element, borde inte det vara lämpligare för PA? Alltå att bygga flera sådana moduler.

Med djupbas menar jag runt 25-30Hz (mina begrepp är dock kanske lite skeva gällande området?)
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/20 :  15:17:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Discodunk ligger fram för allt mellan 60-90Hz.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/20 :  19:26:19  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Jag skulle nog rekommendera två av dessa. Även om som bara går ner till 40Hz.
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/127908-jbells-set-four-tapped-horns.html

Ganska stora men har billiga element och kan trycka ur sig bra mycket ljud.

Har du kollat exakt vilka frekvenser som krävs till den musik du vill spela?

Ska man ner till 30Hz med hög SPL sticker det iväg. Men lyckas man kan man spela sönder hus =)

Kan tillägga att de TH i sporthallstråden sparkar på rätt bra. Begränsade just ner från 400W till 200W (peak), lite orolig att något kommer till skada.
Basarna lär hänga med till steget klipper men det var nog högt ändå =)
När det är tomt någon gång ska jag låna SPL mätaren och kolla.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000