HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur räkna på en TL?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/19 :  14:20:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vad knappar man in på hornresp för att få fram en TL-konstruktion?

Låt oss säga att vi använder samma element som circlo i hans fina TH:


Data på elementet:
http://www.usspeaker.com/beyma%2012LX60-1.htm

Det är alltså denna typ av högtalarlåda jag menar (snott från Wahlstedt):


Vilka värden behöver jag ändra i hornresp?

Drömmer om bra ljud...

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/19 :  14:57:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Nu har jag inte jobbat ihjäl mig på denna, men det är ett sätt att smida en TL. Du har iallafall nått att utgå ifrån om du vill leka med Hornresp.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/19 :  15:05:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Ett till alternativ som jag funderat en del på. Det är inte en slutgiltig lösning, men detta är nått jag skissat på några gånger.
En TL skall dämpas, så allt resonant över 100 Hz kommer att försvinna. Jag hade börjat med ryamatta på insidan runt om i pipan.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/19 :  15:28:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hmm... SPL-kurvan blir lite märklig med de värdena?



Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/19 :  16:00:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nej, det blir den inte. Så ser ljudet ur porten ut. Prova att kombinera utputtarna. "Combined response" heter det tror jag. Du måste välja avstånd mellan den direktsrålande delen och portens bidrag. Ofta hamnar det på ca - 40 cm om man har porten på baksidan. 0 cm om den är på framsidan.

Prova det.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/19 :  16:03:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Såhär!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/19 :  16:05:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tänk på det jag skrev tidigare. Den totala responsen ser inte fin ut över 100 Hz, men detta är då simmat som en helt odämpad helt rak pipa med uppskattningsvis 10 - 20 dB för mycket rippel ovan det huvudsakliga passbandet. Den skall veckas och dämpas, däri ligger hantverket med TL.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/19 :  17:43:39  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för du tar dig tid, jag fortsätter att simma

En TL kanske inte är bästa lösningen om jag skulle vilja ha en maffig 10-12" PA som ska
spela mellan en TH-bas och en diskant skrika?

Du med flera har fått mig att gå igång på horn, hög känslighet, och stora starka stöddiga
PA-element, dumma er Jag har ju inte ens byggt klart det jag håller på med....

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/19 :  17:49:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Du med flera har fått mig att gå igång på horn, hög känslighet, och stora starka stöddiga
PA-element, dumma er


När man väl viker in på den vägen så finns det oändliga träskmarker av välljud och glädje att fastna i. Det är en enkelriktad väg nedåt, som kantas av ömsesidigt misstro i hifivärlden.

Ta nu och vänd om. Köp en trendig liten söt bokhyllehögtalare och titta aldrig bakåt. Glöm glädje och engagemang. Glöm enkelsiffrig distortion i hela passbandet oavsett volym, och framförallt, om du inte vänder om så glöm fru/sambo eller annan meningsfull social interaktion med ev partner.

Edited by - Circlomanen on 2010/05/19 17:51:31
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/21 :  09:01:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Björn Johannesen har gjort en ganska bra introduktion till att räkna på transmissionslinor.

Den är skriven med fokus på MJKs arbetsblad för MathCad men principerna är de samma oavsett programvara (tror jag).

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/21 :  13:26:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
FForsman: tack!

Vad heter denna typen av hon i hornresp?



Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/05/21 :  15:10:58  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Vilket skitgöra att såga och limma. :P
Man lär ju få tänka till både en och tre gånger när man sågar till det för att inte få ett enormt resursslöseri.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/21 :  15:44:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tractrix, och det heter det i verkligheten också

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2010/05/21 15:54:22
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/21 :  16:28:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hefty: Jag skulle inte kalla de skitgöra, snarare stor respekt åt byggherren!

PP: well thank you!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/21 :  16:32:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vassego, dessvärre kan jag säga att hornet på bilden inte lät bra.
Försökte få det att fungera mellan 150 och 20000 Hz. För att det ska
gå måste hornet vara mycket kortare och utvidga sig brantare. Hornen
slängdes och Lowtherelementen såldes.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/21 :  17:11:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har surfat runt och försökt förstå det här med tractix....
Precis när jag börjat få liiiiiiiite kläm på hornresp känner jag mig helt lost igen

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/21 :  17:37:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det gäller att tänka på allting. Programmet gör precis som man säger åt det...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/21 :  17:40:49  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Jag skulle hellre välja Le Cleach än tractrix.
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/140190-jean-michel-lecleach-horns.html

Planerar att läsa tråden någon gång.
Ett fullstort horn har en trevlig akustisk impedans och reaktans till skillnad från de flesta andra typer.
Aningen mindre spridning vid höga frekvenser dock. Frågan är om man märker det.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000