Author |
Topic  |
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2012/04/21 : 11:09:36
|
Efter en stunds spelande upphörde brummandet för långa perioder. Vad kan det bro på? Vore mycket önskvärt att bli av med brummet helt!!! |
Modda allt som går att modda! |
Edited by - Bardis on 2012/04/21 13:33:09 |
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2012/04/24 : 21:43:12
|
Efter lite snack med Preben på Sweetspotmässan om mina brumproblem kom det fram att det kunde vara störningar från nätet som störde DACen.
Preben föreslog drosselfiltrering även till lågvoltsmatningen.
Gjorde ett snabbtest i dag med batterimatning. Släpade feram bilbatteriet och lödkolven.
Sakt och gjort. INGET BRUM! |
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2012/04/24 : 21:50:57
|
In med en silvrig skiva: Donny Hathaway med A song for you. Hennes basiga röst och det där pianot i bakgrunden. Gåshud! |
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 21:17:22
|
Har testat med konding över diodbiasen. Återgivningen får lite mer djup. Så det blir konding.
Frågan är hur många mikrofarad som behövs och vilken typ av konding som låter bäst?
De kondingar jag testade med var plastfolie på 2,2uF.
|
Edited by - Bardis on 2012/05/19 21:20:10 |
 |
|
pix
200.000-klubben

4201 Posts |
Posted - 2012/05/20 : 07:57:52
|
Jag gissar att det handlar om katodbias med dioder? En "perfekt" diod skall ju inte behöva någon C parallellt, då denna har ett konstant framspänningsfall oavsett ström.
Men tyvärr finns ju inga "perfekta" komponenter 
Om man har en resistor (R), med en shuntande kondensator (C) så räknar man ju på biaskretsen som ett HP-filter med brytpunkten 2-5 Hz Detta är en aproximation, men duger för denna beräkning 2-5Hz för att ha en liten marginal till hörbara 20Hz Man skall ej gå överdrivet under denna brytfrekvens då detta medför fasförskjutningar
formel: f = 1 / (2 x Pi x R x C)
Frågan är då vilken "dynamisk resistans" (R) dioderna utgör? Det bästa vore ju att prova variera strömmen en aning i det område du använder dessa och räkna med Ohms lag
R = U / I
Du ser mao hur framspänningsfallet varierar med strömvariationer, vilket är ett mått på den dynamiska resistansen
Den dynamiska resistansen variera mao en aning beroende på vid vilken ström som flyter genom den (därav "dynamisk") Rent spontant så tycker jag denna borde vara väldigt hög.
För en "perfekt" diod är denna faktiskt o-ändlig (över diodens öppningpunkt dvs ca 0,7V), iom att framspänningen är o-beroende konstant av hur strömmen varierar. Stort (R) innebär litet (C), så jag skulle gissa att det framräknade C för t.ex f=2Hz blir väldigt låg kapacitans
Långt mycket lägre kapacitans än en traditionell (C)-shuntad (R)-bias
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/05/20 08:13:26 |
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2012/05/20 : 21:36:19
|
En liten plastfilmare då. |
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2012/06/19 : 20:20:59
|
Plastfilmarna på plats fronten på och allt spelar vackert.
Men känns som man vill ha koll på batteriernas laddningsnivå. Finns små batteritestare med en liten visardisplay att köpa för under en hundring. Där kan man sno själva displayen. Batterinivån måste mätas med last. Kan displayen vara inkopplad kontinuerligt eller bör man koppla in den med en knapp? Kan nog bli en duns i högtalarna vid in urkoppling? |
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 11:17:06
|
Tröttnade fullständigt på att ladda batterier hela tiden. Beslöt att testa konstantströmsmatning till glöden igen. Förra gången funkade det minder bra. Hittade inte den direkta orsaken till problemen. Kan ha att göra med den låga matningsspänningen på 1,4V
Nu testar jag med ett lastmotstånd på 22ohm. Det ger en spänning på 6,3V vid regulatorn.
|
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2013/06/05 : 11:37:28
|
Glödspänningen skiljde en del från beräknat och mellan kanalerna. I brist på lågohms-effektmotstånd monterades trimpotar från glödexperiment på 6B4G-stärkaren. Funkar kanon. Tog tio femton minuter för glöden att stabilisera sig innan sista justeringen. |
 |
|
Topic  |
|