HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 NOS RÖR DAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/12/19 :  10:05:01  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
18ohm gäller! Det är ju exakt samma audiokrets som den ursprungliga men med skillnaden att CCSn är diskret.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/12/20 :  07:18:00  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har funderat på det. 18 ohmaren har ju fortfarande sin referens till jord.

Bara som teoretisk kuriosa. Skulle man inte kunna biasera med den negativa glödmatningen och skippa 18ohmsmotståndet helt? Men hur mäter man då att man ligger rätt?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/12/20 :  09:08:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fattar fortfarande inte hur du tänkt köra glöden. Vart är + kopplat på strömförsörjningen till glöden?
Förmodar att den går till mellan glödtrådarna, men då förstår jag inte det du skriver om R1.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/12/20 :  15:46:40  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
+12V via 200mA CCS till +glöd, -glöd via 18ohm till jord. Detta ger katodspänning drygt 3,5V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/06 :  18:39:07  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har införskaffat nya rörsocklar med skärm från Imperial. Är i gång med att byta.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/04/07 :  09:41:22  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fyll med glassilikon mellan rör så kan du ev. minska mikrofonin. Utan är riskenatt mikrofonin ökar. I övrigt kan en skärmburk enbart minska inducerat brum.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/04/07 09:43:52
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/08 :  14:37:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Rörskärmarna gör sitt jobb.

Men nu är det tydligt att anodspänningen inte är stabil på något konstigt sätt. Den hoppar till och vandrar några tiondels volt. Får en känsla av att biaseringen är med och spökar här.

DAC-shipet ger i fån sig en hel del brus. Med en liten drossel i serie ser det betydligt bättre ut. Men hur blir det med lite induktans direkt på styrgallret?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/04/08 :  16:26:09  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply

quote:
ser det


Och hur låter det? Lyssnar du eller mäter du? Men gallret bryr sig iofs inte alls om induktans.

Biaskretsen kan öht inte påverka anodspänningen. Är detta något du "ser" eller hör? Kan iofs kanske lika gärna ligga i mätprob etc..

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/08 :  16:38:05  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Mäter. Både ocilloscop och multimeter indikerar hoppandet av anodspänningen.


Utan DACen inkopplad ligger B+ på 97V. Urkopplad på 113V!

Anodspänningen med DACen inkopplad 86V. Urkopplad 103V. Urkopplad går anodspänningen inte reglera med poten.

Kör DAC-kortet med bilbatteri.

Verkar lasta ner nätdelen en del.


Undrar om man kan koppla in en kopplingskonding och ändra biasmotståndet?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/04/08 :  17:33:16  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det är väl inte så konstigt att värdena ändrar sig när det drar olika mycket anodström. Blandar du ihop B+ och anodspänning? Dina värden indikerar anodspänning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/08 :  17:37:13  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Det är väl inte så konstigt att värdena ändrar sig när det drar olika mycket anodström


Det var tanken att kolla vad som händer om man eliminerar biasen från DACen med en konding.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/09 :  18:10:42  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kopplade in rören med drosslarna monterade på DAc-chipet.
Bytte den trasiga DN2540.
Kopplade på skapelsen. F_N Den andra kanalen är kass! Dist och går inte justera anodspänningen. Ett klart tecken på att trissan gått sönder. Skall det vara så här känsligt? Ja jag har använt antistat-matta och armband.


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/09 :  20:42:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nu funkar båda kanalerna. Bytte trissan. Men vänster kanal är något mer brusig. Broblemet med att utsignalen flyter runt lite kvarstår. Vänster kanal är lite värre på den punkten.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/10 :  16:46:58  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Verkar som det är DN2540 som orsakar bruset i ena kanalen. Ut från DACen ser det bättre ut.

Fick tipset att använda en interstagetrafo för att avskilja DACen och rören. Kan vara intressant att prova.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/04/12 :  08:03:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det där med trafo var en helt oanvändbar idé som inte ens fungerar i teorin! Man måste tänka till ang. vilket DAC-chip som ska användas innan man föreslår trafo. DACen tål inget sådant då den har DC ut, i så fall måste du ha en kondensator i serie. Och då kan du ju ta bort trafon.

Visa gärna schema på din sista koppling. Gissar att det är ung. som min post från 15/9. Batterier är bra!

Om vi går till det viktiga: Vilka skillnader upplever du ljudmässigt med de olika varianter du testat?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/04/12 08:21:22
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/12 :  16:17:43  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Angående trafo så skulle man kunna byta till 1543. Men då får man biasera om.

Schemat ser ut som ditt men bytte gridstoppersrna på rör och trissa till 1Kohm induktansfritt.(Det var vad som fanns i lådan)
Har tre röda LED till bias. Kör med databladets värden 90V anod -2,5V galler. DACen ger 2,54V ut. Med 5,1V LED-bias hamnar man ganska nära databladets -2,5V.


Största skillnaden mellan LM317 och batterier är att batterivarianten låter mer lugn och avslappnad. Kanske en del dist som försvann. Medan LM317 är mer rock & roll. En smaksak.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/04/12 :  17:11:39  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Inte heller 1543 funkar med trafo. Den ansluts också direkt in på galler och blir en del av biaseringen.

Har du testat med diskret istf LM317? Tror inte på dist, snarare att LM317 lämnar ifrån sig något högfrekvent elände.

Kanske att du också skulle testa att lägga små filmkondingar till jord från de två biasanslutningarna på diodräckan.

Ang. din arbetspunkt, hur mycket ström kör du genom DN2540? Bör vara ca 5mA. Mätes över sourcemotståndet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/04/12 17:20:58
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/13 :  07:44:02  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jo jag provade med diskret glödmatning. Fick den inte att fungera alls. Kopplade nog fel någonstans. Tröttnade och testade batteriglöd. Vilket funkade utmärkt.

Skall byta den trasiga trissan undersöka utgångskondingarna och mäta strömmen. Sedan kan jag testa med kondingar på diodslingan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/13 :  08:22:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag försökte först också reglerad DC-glöd i mitt DHT-försteg "Denchi"
Men fick gå till batteriglöd då den reglerade glöden helt enkelt inte gick att få tyst nog.
Jag provade tom två kaskad-koplade regulatorer utan att bli nöjd

Detta problem finns kanske inte med dina DHT-rör, men jag tänkte iaf nämna att batteri funkat bra för mig

I detta steg har jag nu två 20-talstrioder (Philips B406) vilka var avsedda för batteriglöd
Filamenten är mao mycket effektiva (4Volt/150mA) så en laddad Ni-CD batteripack räcker till ca 12 timmars spelande.
För att få en gjämn 4V-spänning under dessa 12 timmar har jag en LDO-regulator på batterispänningen.
Detta är säkert overkill, men jag ville inte chansa med dessa gamla rör. Utan LDO-regulatorn kan man ju eliminera en cell i batteripacken

Laddningen är en enkel CCS på 100mA
Med en vridswitch laddas samtliga celler i serie (behövs enbart en CCS då), och vid drift separeras dessa till en batteripacke per kanal

Om man laddar Ni-CD under 1/10 av dess kapacitet så behöver man inte ha någon avstängningsfunktion på laddningen, efterssom fulladdning övergår i underhållsladdning och inte i värme.
Det räcker mao att ha i åtanke att ladda 1 dygn, för att sedan spela i 12 timmar.

En batterihållare med utbytbar Ni-CD pack kanske vore det bästa.
Det är ju lite surt om man bjuder hem hifi-kompisarna och man får slut på soppa efter första låten..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77888

Mina DHTer är även extremt känsliga för....ALLT!
För man handen över rören han detta höras som ett dovt sus i högtalarna.
För att inte tala om "klonket" om man knäpper på chassit
Men det effektiva filamentet (och den relativt låga Anodeffekten) gör så röret knappt blir ljummet vid drift.
Detta gjorde att jag utan problem kunde klä in röret i alu-folie, som sedan jordades.
Inte så snyggt att dölja de päronformade glas-kropparna, men men funktion före beauty
Detta eliminerade "handen över röret" fenomenet.
Jag monterade även några silicon o-ringar på rörkroppen, och på dess ben som i viss mån minska mickrofoni-känsligheten

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/13 09:32:43
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/14 :  17:19:14  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har bytt den trasiga trissan. Väldigt lite störningar nu. Cirka 5mV. Ena kanalen flippar lite upp och ner på scopet efter uppstart. Men det lugnar ner sig efter en liten stund. Bytte röret för att dubbelkolla. Fenomenet kvarstår. Men det är väl inget att bry sig om när det stabiliserar sig efter en liten stund?

Ripplet som är kvar ser likvärdigt ut om man mäter till chassiet?

Är det någon mening att byta utgångskonding? Ingen DC nu! Bara litte flipp upp och ner efter uppstart.

Kondingarna från diodslingan till jord, kan de göra någon hörbar skillnad?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/04/15 :  08:16:31  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Kondingarna från diodslingan till jord, kan de göra någon hörbar skillnad?


Det får du avgöra. Men det som du på senare tid refererat till har väl mest varit mätningar?

Ang. LM317/diskret som CCS till glödmatningen. Om du vill testa igen så tycker jag att du ska göra det med separat batteri 9-12V som du jordar i samma punkt som katodmotståndet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/17 :  17:18:47  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Ang. din arbetspunkt, hur mycket ström kör du genom DN2540? Bör vara ca 5mA. Mätes över sourcemotståndet.


Trimmat in 90V efter rörbytet.
Mätte 414ohm och 2.1V över sourcemotståndet. Det ger 5,25mA. (Ena kanalen då)

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2012/04/20 19:42:10
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/04/20 :  19:49:49  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Sitter här en fredagkväll och lyssnar med en Cuba Libre i handen.

Svårt att avgöra HUR det låter med en ny testrigg tiil det nya högtalarprojektet. Bra bredd och djup i alla fall. Lite brum kvar(Volym beroende). Men inga missljud eller dist.

Upptäckte Kimbra efter hiten med Gotye Somebody I used to know.

Gillar hennes Plain gold ring. Kolla Youtube live at Sing sing. (Inte fängelset.) Hur funkar det där med stämsång och två mickar?

http://www.youtube.com/watch?v=6i1mr9amqeg

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/20 :  20:46:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Sitter här en fredagkväll och lyssnar med en Cuba Libre i handen.

Svårslaget!
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/04/20 :  21:15:02  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Filmjölk. Bra låt!
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000