HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 NOS RÖR DAC

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Bardis Posted - 2010/05/13 : 20:01:48
Det började med att jag tyckte det var lite låg gain från min Monica 2 DAC. Efter en del PM med reVintage kom detta förslaget fram:

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bardis Posted - 2013/06/05 : 11:37:28
Glödspänningen skiljde en del från beräknat och mellan kanalerna.
I brist på lågohms-effektmotstånd monterades trimpotar från glödexperiment på 6B4G-stärkaren.
Funkar kanon.
Tog tio femton minuter för glöden att stabilisera sig innan sista justeringen.
Bardis Posted - 2013/06/05 : 11:17:06
Tröttnade fullständigt på att ladda batterier hela tiden.
Beslöt att testa konstantströmsmatning till glöden igen.
Förra gången funkade det minder bra. Hittade inte den direkta orsaken till problemen. Kan ha att göra med den låga matningsspänningen på 1,4V

Nu testar jag med ett lastmotstånd på 22ohm. Det ger en spänning på 6,3V vid regulatorn.
Bardis Posted - 2012/06/19 : 20:20:59
Plastfilmarna på plats fronten på och allt spelar vackert.

Men känns som man vill ha koll på batteriernas laddningsnivå.
Finns små batteritestare med en liten visardisplay att köpa för under en hundring. Där kan man sno själva displayen. Batterinivån måste mätas med last. Kan displayen vara inkopplad kontinuerligt eller bör man koppla in den med en knapp? Kan nog bli en duns i högtalarna vid in urkoppling?
Bardis Posted - 2012/05/20 : 21:36:19
En liten plastfilmare då.
pix Posted - 2012/05/20 : 07:57:52
Jag gissar att det handlar om katodbias med dioder?
En "perfekt" diod skall ju inte behöva någon C parallellt, då denna har ett konstant framspänningsfall oavsett ström.

Men tyvärr finns ju inga "perfekta" komponenter

Om man har en resistor (R), med en shuntande kondensator (C) så räknar man ju på biaskretsen som ett HP-filter med brytpunkten 2-5 Hz
Detta är en aproximation, men duger för denna beräkning
2-5Hz för att ha en liten marginal till hörbara 20Hz
Man skall ej gå överdrivet under denna brytfrekvens då detta medför fasförskjutningar

formel:
f = 1 / (2 x Pi x R x C)

Frågan är då vilken "dynamisk resistans" (R) dioderna utgör?
Det bästa vore ju att prova variera strömmen en aning i det område du använder dessa och räkna med Ohms lag

R = U / I

Du ser mao hur framspänningsfallet varierar med strömvariationer, vilket är ett mått på den dynamiska resistansen

Den dynamiska resistansen variera mao en aning beroende på vid vilken ström som flyter genom den (därav "dynamisk")
Rent spontant så tycker jag denna borde vara väldigt hög.

För en "perfekt" diod är denna faktiskt o-ändlig (över diodens öppningpunkt dvs ca 0,7V), iom att framspänningen är o-beroende konstant av hur strömmen varierar.
Stort (R) innebär litet (C), så jag skulle gissa att det framräknade C för t.ex f=2Hz blir väldigt låg kapacitans

Långt mycket lägre kapacitans än en traditionell (C)-shuntad (R)-bias

/Pix
Bardis Posted - 2012/05/19 : 21:17:22
Har testat med konding över diodbiasen. Återgivningen får lite mer djup. Så det blir konding.

Frågan är hur många mikrofarad som behövs och vilken typ av konding som låter bäst?

De kondingar jag testade med var plastfolie på 2,2uF.

Bardis Posted - 2012/04/24 : 21:50:57
In med en silvrig skiva: Donny Hathaway med A song for you. Hennes basiga röst och det där pianot i bakgrunden. Gåshud!
Bardis Posted - 2012/04/24 : 21:43:12
Efter lite snack med Preben på Sweetspotmässan om mina brumproblem kom det fram att det kunde vara störningar från nätet som störde DACen.

Preben föreslog drosselfiltrering även till lågvoltsmatningen.

Gjorde ett snabbtest i dag med batterimatning. Släpade feram bilbatteriet och lödkolven.

Sakt och gjort. INGET BRUM!
Bardis Posted - 2012/04/21 : 11:09:36
Efter en stunds spelande upphörde brummandet för långa perioder. Vad kan det bro på? Vore mycket önskvärt att bli av med brummet helt!!!
Stajo Posted - 2012/04/20 : 21:15:02
Filmjölk. Bra låt!
pix Posted - 2012/04/20 : 20:46:08
quote:
Sitter här en fredagkväll och lyssnar med en Cuba Libre i handen.

Svårslaget!
/Pix
Bardis Posted - 2012/04/20 : 19:49:49
Sitter här en fredagkväll och lyssnar med en Cuba Libre i handen.

Svårt att avgöra HUR det låter med en ny testrigg tiil det nya högtalarprojektet. Bra bredd och djup i alla fall. Lite brum kvar(Volym beroende). Men inga missljud eller dist.

Upptäckte Kimbra efter hiten med Gotye Somebody I used to know.

Gillar hennes Plain gold ring. Kolla Youtube live at Sing sing. (Inte fängelset.) Hur funkar det där med stämsång och två mickar?

http://www.youtube.com/watch?v=6i1mr9amqeg
Bardis Posted - 2012/04/17 : 17:18:47
quote:
Ang. din arbetspunkt, hur mycket ström kör du genom DN2540? Bör vara ca 5mA. Mätes över sourcemotståndet.


Trimmat in 90V efter rörbytet.
Mätte 414ohm och 2.1V över sourcemotståndet. Det ger 5,25mA. (Ena kanalen då)
reVintage Posted - 2012/04/15 : 08:16:31
quote:
Kondingarna från diodslingan till jord, kan de göra någon hörbar skillnad?


Det får du avgöra. Men det som du på senare tid refererat till har väl mest varit mätningar?

Ang. LM317/diskret som CCS till glödmatningen. Om du vill testa igen så tycker jag att du ska göra det med separat batteri 9-12V som du jordar i samma punkt som katodmotståndet.
Bardis Posted - 2012/04/14 : 17:19:14
Har bytt den trasiga trissan. Väldigt lite störningar nu. Cirka 5mV. Ena kanalen flippar lite upp och ner på scopet efter uppstart. Men det lugnar ner sig efter en liten stund. Bytte röret för att dubbelkolla. Fenomenet kvarstår. Men det är väl inget att bry sig om när det stabiliserar sig efter en liten stund?

Ripplet som är kvar ser likvärdigt ut om man mäter till chassiet?

Är det någon mening att byta utgångskonding? Ingen DC nu! Bara litte flipp upp och ner efter uppstart.

Kondingarna från diodslingan till jord, kan de göra någon hörbar skillnad?
pix Posted - 2012/04/13 : 08:22:35
Jag försökte först också reglerad DC-glöd i mitt DHT-försteg "Denchi"
Men fick gå till batteriglöd då den reglerade glöden helt enkelt inte gick att få tyst nog.
Jag provade tom två kaskad-koplade regulatorer utan att bli nöjd

Detta problem finns kanske inte med dina DHT-rör, men jag tänkte iaf nämna att batteri funkat bra för mig

I detta steg har jag nu två 20-talstrioder (Philips B406) vilka var avsedda för batteriglöd
Filamenten är mao mycket effektiva (4Volt/150mA) så en laddad Ni-CD batteripack räcker till ca 12 timmars spelande.
För att få en gjämn 4V-spänning under dessa 12 timmar har jag en LDO-regulator på batterispänningen.
Detta är säkert overkill, men jag ville inte chansa med dessa gamla rör. Utan LDO-regulatorn kan man ju eliminera en cell i batteripacken

Laddningen är en enkel CCS på 100mA
Med en vridswitch laddas samtliga celler i serie (behövs enbart en CCS då), och vid drift separeras dessa till en batteripacke per kanal

Om man laddar Ni-CD under 1/10 av dess kapacitet så behöver man inte ha någon avstängningsfunktion på laddningen, efterssom fulladdning övergår i underhållsladdning och inte i värme.
Det räcker mao att ha i åtanke att ladda 1 dygn, för att sedan spela i 12 timmar.

En batterihållare med utbytbar Ni-CD pack kanske vore det bästa.
Det är ju lite surt om man bjuder hem hifi-kompisarna och man får slut på soppa efter första låten..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77888

Mina DHTer är även extremt känsliga för....ALLT!
För man handen över rören han detta höras som ett dovt sus i högtalarna.
För att inte tala om "klonket" om man knäpper på chassit
Men det effektiva filamentet (och den relativt låga Anodeffekten) gör så röret knappt blir ljummet vid drift.
Detta gjorde att jag utan problem kunde klä in röret i alu-folie, som sedan jordades.
Inte så snyggt att dölja de päronformade glas-kropparna, men men funktion före beauty
Detta eliminerade "handen över röret" fenomenet.
Jag monterade även några silicon o-ringar på rörkroppen, och på dess ben som i viss mån minska mickrofoni-känsligheten

/Pix
Bardis Posted - 2012/04/13 : 07:44:02
Jo jag provade med diskret glödmatning. Fick den inte att fungera alls. Kopplade nog fel någonstans. Tröttnade och testade batteriglöd. Vilket funkade utmärkt.

Skall byta den trasiga trissan undersöka utgångskondingarna och mäta strömmen. Sedan kan jag testa med kondingar på diodslingan.
reVintage Posted - 2012/04/12 : 17:11:39
Inte heller 1543 funkar med trafo. Den ansluts också direkt in på galler och blir en del av biaseringen.

Har du testat med diskret istf LM317? Tror inte på dist, snarare att LM317 lämnar ifrån sig något högfrekvent elände.

Kanske att du också skulle testa att lägga små filmkondingar till jord från de två biasanslutningarna på diodräckan.

Ang. din arbetspunkt, hur mycket ström kör du genom DN2540? Bör vara ca 5mA. Mätes över sourcemotståndet.
Bardis Posted - 2012/04/12 : 16:17:43
Angående trafo så skulle man kunna byta till 1543. Men då får man biasera om.

Schemat ser ut som ditt men bytte gridstoppersrna på rör och trissa till 1Kohm induktansfritt.(Det var vad som fanns i lådan)
Har tre röda LED till bias. Kör med databladets värden 90V anod -2,5V galler. DACen ger 2,54V ut. Med 5,1V LED-bias hamnar man ganska nära databladets -2,5V.


Största skillnaden mellan LM317 och batterier är att batterivarianten låter mer lugn och avslappnad. Kanske en del dist som försvann. Medan LM317 är mer rock & roll. En smaksak.
reVintage Posted - 2012/04/12 : 08:03:03
Det där med trafo var en helt oanvändbar idé som inte ens fungerar i teorin! Man måste tänka till ang. vilket DAC-chip som ska användas innan man föreslår trafo. DACen tål inget sådant då den har DC ut, i så fall måste du ha en kondensator i serie. Och då kan du ju ta bort trafon.

Visa gärna schema på din sista koppling. Gissar att det är ung. som min post från 15/9. Batterier är bra!

Om vi går till det viktiga: Vilka skillnader upplever du ljudmässigt med de olika varianter du testat?
Bardis Posted - 2012/04/10 : 16:46:58
Verkar som det är DN2540 som orsakar bruset i ena kanalen. Ut från DACen ser det bättre ut.

Fick tipset att använda en interstagetrafo för att avskilja DACen och rören. Kan vara intressant att prova.
Bardis Posted - 2012/04/09 : 20:42:22
Nu funkar båda kanalerna. Bytte trissan. Men vänster kanal är något mer brusig. Broblemet med att utsignalen flyter runt lite kvarstår. Vänster kanal är lite värre på den punkten.
Bardis Posted - 2012/04/09 : 18:10:42
Kopplade in rören med drosslarna monterade på DAc-chipet.
Bytte den trasiga DN2540.
Kopplade på skapelsen. F_N Den andra kanalen är kass! Dist och går inte justera anodspänningen. Ett klart tecken på att trissan gått sönder. Skall det vara så här känsligt? Ja jag har använt antistat-matta och armband.

Bardis Posted - 2012/04/08 : 17:37:13
quote:
Det är väl inte så konstigt att värdena ändrar sig när det drar olika mycket anodström


Det var tanken att kolla vad som händer om man eliminerar biasen från DACen med en konding.
reVintage Posted - 2012/04/08 : 17:33:16
Det är väl inte så konstigt att värdena ändrar sig när det drar olika mycket anodström. Blandar du ihop B+ och anodspänning? Dina värden indikerar anodspänning.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000