HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med DIY PA 18sound,B&C,Labgruppen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/04/19 :  18:24:54  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Hej alla glada!

Är ny här på forumet men har läst mycket i trådar här.
Och jag gillar skarpt en sak: Här gillar ni PA!
Mycket bra!

Då kanske ni kan ge mig lite råd o tips i mitt sökande efter det för mig perfekta ljudet.

Min rigg ser just nu ut som följer:

Toppar: B&C De750 i Me60 horn, 2X12" B&C Neodymium element(vet inte vad elementen heter)

Basar: 4 st Eighteensound 18lw1400 och 2 st B&C 18TBX100

Drivning: 1 st Lab1600, 2 st Lab4000

Delning DBX Driverack PA 3 vägs aktivt

Det jag inte är nöjd med riktigt är midbasen som borde ge mera klipp o slagbas. Samt basen borde även den kunna spela på mera.
Lådorna till 18sounden är på 200 liter(enkel 18) och 3 st 4" rör på 20 cm. Till B&C så är det 170 liter låda med 6" port,kommer inte ihåg längden.

Tankar,frågor och funderingar kring detta mottages varmt!

PS jag kan spela högt,väldigt högt.. Man jag är lite sjuk när det gäller volym

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/19 :  18:35:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du borde absolut hornladda middarna. Kanske stoppa 18tummarna i tappade horn. Kolla MArtinssons tråd om hans tappade horn för insperation.

Trevliga grejor du har! Sånt kan man göra mycket skoj med.

Kolla vilka 12or du har så skall jag kolla om jag kan få fram nått gångbart förslag.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/19 :  18:40:04  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Vilka delningsfrekvenser har du och med vilka olika brantheter som du använder?
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/04/19 :  18:54:38  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Det är 24 db branthet.
Har testat 12 db men det blir sämre.

Basarna delas vid 80hz,12" vid 1Khz, sen tar hornet över.

Ok,hornladdning är nåt man tänkt på mkt men inte haft nåt konkret att gå på så att säga. Ska skruva bort en 12" snarast o kolla vad det är för element. Skulle det bli stor skillnad tror du mot basreflex?

Jag måste även eq:a 12" hårt annars låter det burkigt.
Det är nog det som gör att attacken i midbasen saknas. Men jag lyssnar hellre på mindre attack än burkigt ljud.
Så skulle man få bort burkigheten men ändå ha attacken kvar så vore det helt fantastiskt.

Funkar det med 18" i tappade horn?
Läste nånstans att man helst skulle ha 15" till det,för den har starkare magnet i förhållande till konen än 18" har.
Skulle det funka borde väl 6 st 18" i tappade horn kunna spela på rätt bra?

Jag vill ha hög volym oansträngt,det är det jag sökt efter i 15 år nu minst, hifi går bort helt,har inte hittat motsvarighet där.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:08:59  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Tolvorna heter B&C 12HPL76-8
Känns lite löjliga när man håller i dom,de väger knappt nånting! Det är Neodymium magnet på dem.

Vore klockrent om det gick o bygga något passande horn till dem :)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:09:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
2 st 18SOUND 18LW1400 i varje horn kan förstöra ditt hus/lägenhet och ge dig permanenta hörselskador. Du kommer må fysiskt illa långt innan de basarna börjar svettas. Jag skulle tro att det för portabilitetens skull passar bättre med 4 st tappade horn och en st 18LW1400 i varje.

12orna gör sig så mycket bättre i horn att allt annat är skrattretande, om det är attack och snärt du vill ha. Ger du mig modellen så skall jag simma fram nått.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:15:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Detta är ETT horn.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:19:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Måste tillägga att detta inte är vidare optimerat alls. Bara en enkel rak tappad pipa på 800 cm2 tvärsnittsyta. Beräknat i ett hörn, eller som två bredvid varandra mot en vägg.

Är det de gamla eller nya 18LW1400 som du har??? De ändrade dem för några år sedan.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:19:48  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
HAHAHA det låter ju underbart med förstört hus!
Eller nej det gör det väl inte,men det är sådant jag söker.

Då är det alltså mina lådor som är undermåliga.
Modellen på tolvorna står här över,vi postade typ samtidigt.

Nu blev jag riktigt sugen på att bygga tappade horn till mina basar!
B&C 18TBX100 är väl inte så dålig heller?
Tycker den verkar tåla minst lika mkt som 18sounden.

Ljudmässigt så skiljer det väl inget på om man har 2 basar i ett horn och har 2 såna horn än om man har 4 mindre horn och ne bas i varje? Borde väl nästan bli bättre med det senare? Eller?
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:24:19  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Jag köpte dom 2003.. eller 2004 minns inte riktigt.
De är tunga iaf,det finns väl de med neodymium magnet också?

SHIT,spelar ett enda horn över 130 db??
Så 6 st borde man ju typ dö av..
HEHE ... Kul. Men då får man headroom,och det vill jag ha så mkt det bara går.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:26:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Här är Hornresp simulering av 4 st 18SOUND 18LW1400 i enkla tappade horn ståendes i hörnen.
Hornresp säger att du "bara" får ca 140 dB vid 30 dB, men med musik skulle jag förvänta mig över 150 dB ur basarna. Jag skulle absolut inte vilja vara nära den stacken med lådor när du drar på volymen.

Skall kolla på middarna lite.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:41:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här är midhornet. Det blir stort. 160 cm långt, (skall vikas) och med en mynning på 7000 cm2 dv 70 cm högt och 100 cm brett.

Lägg märke till att max spl är ett horn stående mot en vägg. 2 tolvor i varje horn. Bry dig inte om att hornresp säger att den kommer att falla av uppåt. Det gör den, men inte så fort som hornresp säger.

Edited by - Circlomanen on 2010/04/19 19:43:50
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:49:56  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Jösses
Verkar som du ska ha "allsång" på Skansen eller Stora scenen på Liseberg.

Akta öronen
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/04/19 :  20:18:14  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Hur funkar 18tbx100 i horn?

Det går alltså kräma ur vansinniga nivåer ur mina basar om man sätter dom i horn,men hur blir ljudet då?
För jag vill inte bara ha en massa brölbas.

Om midhornen blir så stora,hur stora blir då bashornen?
De måste ju bli gigantiska?!

Hur blir röster o sånt när midarna sitter i horn?

Förresten,du kan händelsevis inte simulera lådorna mina 18sound sitter i nu? Vore kul o se en kurva på det.
Innervolym 200 liter,3 st 4" rör på 20 cm.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/19 :  20:29:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag simmar inte basrflex.


Tappade horn ger inte bara såååå mycket mer spl. De låter 1000 gånger bättre än br-lådor. Om br-lådor är en Skoda från 1985 så är tappade horn nått mellanting hybrid en Caterpillar D-10 och en Audi RS-8.
Ett tappat horn med en 18LW1400 spelar renare och piggare än dina basrefelxlådor med en massa 18tummare i. Kanske inte högre i rå spl, men den behåller ljudkvaliteten långt högre upp i ljudtryck än br-lådorna.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/04/19 :  20:43:54  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Ok.

Du gillar alltså inte basreflex.. .

Jag har ju aldrig hört några tappade horn så jag vet inte alls vad jag kan förvänta mig.
Men några 130 Db fixar inte en ensam brlåda,det kan säga direkt.
Jag kommer upp i strax över 130 med alla 6 basar,och då är det rejäla konutslag på basarna kan jag säga.

Blir det som du beskriver så skulle det bli fantastiskt.
Hur stort blir bashornet?

Och hur funkar 18tbx100 i ett sånt horn?

Du menar att ETT horn spelar typ lika hög SPL som alla mina gör nu tillsammans om jag fattat det hela rätt,+ låter mycket bättre?

Det låter som att det inte finns så mycket o vänta på faktiskt,skulle behöva en ritning av något slag,som man kan lämna in på nån byggfirma som sågar till bitar o så.

Vad är bäst o bygga horn i,MDF eller?

Synd att jag bara klarar enklare konstruktioner,horn är väl svårare o bygga? Men det finns säkert nån händig själ man kan fråga annars. Antar att det ändå är lättare om man är 2.

Har du kanske några andra tips på drivrar också?
Allt kan ju förbättras,de 750 har ju några år på nacken.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/19 :  20:45:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vill lägga mig i en aning

En gammal skiss på ett horn som bör passa dig. Väldigt lättbyggt. Två 18" i varje. Full nivå till 27 Hz. Intresserad så kan jag kika vidare på det.

Simuleringen är i 2pi. dvs. på golv långt från väggar. Lägg på 12 dB till hörnplacering...



Ska du spela för dig själv eller fler? Det avgör hur mid-hornet ska
utformas då vanliga horn har väldigt dålig spridning över 500 Hz.
1000 Hz är en maxgräns för dina B&C-middar. Skulle rekomendera 800
Hz istället. Ska du lira själv kan du bygga ett tractrix. För fler,
då bör du satsa på ett consant coverage-horn istället för att få
bättre spridning.




Något fel på nätet här hos Päronen. Kan inte lägga upp bilder på
simuleringarna ock på skissen. Det får komma senare helt enkelt
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/19 :  20:49:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Den där 130 dB-simuleringn ovan är för hörnplacering. Så 118 dB mätt på "vanligt" sätt, dvs 2pi blir det

Räkna med att ett TH ersätter ca 1,5-2 basreflexer beroende på deras utformning, både THn och BR...
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/04/19 :  20:54:28  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Självklart är det intressant!

full nivå till 27 hz blir ganska optimalt,för jag skär av vid 28 hz för att inte tappa headroom. Lyssnar mestadels på stenhård dödsmetal så det finns inte mycket info under det iaf. Men det gör ju inget om hornet kan gå djupare givetvis.

Är det med 2 st 18lw1400 du har simulerat?

Att det är väldigt lättbyggt är ju en stor fördel.

Jag sitter i 99% av fallen själv i min fåtölj o lyssnar,så det behövs ingen jättespridning. Det är ju noll spridning på Me60 hornet också,rör jag huvet 2 cm åt nåt håll ändras ljudet.

Det är fortfarande frågor jag inte fått svar på, hur funkar 18tbx100 i horn,och hur stora blir hornen?
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/04/19 :  21:03:33  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Ok.
Som sagt,får jag en ritning så är det inget att tveka på,här ska det byggas horn. Iaf hoppas jag på det. Bara dom inte blir FÖR stora.

Att det går att spela mkt högre är egentligen mest en bonus,jag kan spela rätt högt redan nu. Fast jag tycker det BORDE spela mera,+ att det inte riktigt låter som jag vill. Den här råa hårda och hotfulla basen finns inte riktigt där.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/19 :  21:14:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, det är två 18LW1400 i varje. 18TBX100 har också för klen magnet tyvärr. Kolla på 18NLW9600 och B&C:s dito. De har betydligt längre slaglängd och kraftigare koner och magneter.

Är det för dig själv skulle jag rekommendera ett tractrix ner till ca 80-90 Hz. 1,5 m2 munarea, stort blir det eftersom det annars lätt blir trattljud.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/19 :  21:14:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vad har du för rum förresten eller lyssnar du ute?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/19 :  21:14:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ge mig de där 18TBX100 så ger jag dig ritningar på tappade horn till dina 18LW1400 och midhorn till dina 12or!

Skämt å sido. Pettson säger 1,5 - 2 x ljudtryck för ett givet element i en TH mot i en BR. Jag tror snarare på ca 3 - 4 gånger bättre spl, då BRen har enorma mängder dist innan den når Xmax. De låter bara grötigt och odistinkt jämfört med tappade horn.

Läs:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79615&SearchTerms=tappade,horn

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78420&SearchTerms=tappade,horn

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65845&SearchTerms=tappade,horn

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77631&SearchTerms=tappade,horn

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78377&SearchTerms=tappade,horn

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74446&SearchTerms=tappade,horn

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68862&SearchTerms=tappade,horn

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68730&SearchTerms=tappade,horn

http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/163380-volvotreter-20hz-tapped-horn-build-pics.html

http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/97674-collaborative-tapped-horn-project.html



Den sista tråden innehåller en del om "andershornen" dvs Martinssons horn. De har blivit byggda lite var stans runt om i världen. Det är med B&C 15TBX100, och de är min referens för bra tight impuslvillig bas.

Läs allt detta så förstår du vad ett tappat horn är.

Det kommer nog mer godis imorgon. Nu skall mina barn sova. Både jag och Petter kommer nog komma med en del förslag.


quote:
Det är fortfarande frågor jag inte fått svar på, hur funkar 18tbx100 i horn,och hur stora blir hornen?


Nöj dig med 150 dB ren dynamisk brutalbas. Jag hade kört med dina 4 st 18LW1400. De i tappade horn motsvarar ca 12 - 16 st i BR-lådor. Det är en enorm bio eller ett utomhusgig för ca 1000 pers.

Ca 350 liter st. (utvändiga mått)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/04/19 :  21:16:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hoppas det är OK att jag flyttar DIY-frågan till forat som är skapat för just sådana frågor?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/04/19 :  21:42:09  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Självklart är det ok att du flyttar tråden,jag kom på det efter jag skapat den att det kanske blev fel ställe,är som sagt ny här.
Hoppas circlomanen och petterpersson hittar hit nu också.

150 db brutalbas räcker gott o väl!

En sak förstår jag inte riktigt dock,ni säger att magneten är för klen på 18tbx100.. Det är konstigt för kollar man till det yttre så ser det ut att vara EXAKT likadan magnet på den och 18sounden.. Det som skiljer är korgen,och konen. Men magneten är exakt lika vad det gäller storlek, o kylningshål o sånt också. Iaf om jag minns rätt..

Grötigt och odistinkt är väl så det låter nu ungefär.
Det beror på vad man jämför med givetvis,så dåligt låter det inte..

Ska läsa igenom alla länkar imorrn,nu är det sängen som gäller.

Tack så mycket för hjälpen så här långt.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/04/19 :  21:54:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Intressant :) och hej Corpsegrindern, välkommen.

Innan vi skenar iväg och konstruerar ett domedags-system som inte kommer utnyttjas till mer än ca 10%, vänta, så tycker jag vi ska ägna en tanke åt vad vi har att göra med här, och hur det ska användas.

Först ett par påståenden och sedan ett par frågor.

Som det ser ut nu så är detta en mindre liverigg för ett par hundra personer, funkar även utomhus i mindre sammanhang, detta är inte något man med hopp om fortsatt god hälsa sätter i ett vardagsrum och öser på, det är skadligt på flera sätt, SPL brist är knappast grejjen här, vänta igen, det finns redan så det räcker och blir över för alla tänkbara personliga behov, snackar vi jobb så gäller annat.

Ang. det här med ljudtryck, över en viss nivå och efter en viss tid på ett visst avstånd slutar det vara kul och övergår istället till påtagligt obehag och fysisk baksmälla (illamående, yrsel, svettnignar och klump i halsen, inget skämt) denna nivå kan vi redan nå påstår jag.

Allt detta såvida inte prylarna är katastrofalt felbyggda, slutetegen är trasiga, eller driveracken rejält felroutad.

...och så lite frågor :

1. Vill du ha möjligheten att jobba med prylarna proffesionellt fortsättningsvis ?
2. Hur stort är rummet, ladan, cirkustältet, eller hangaren där du avser använda prylarna ?

I väntan på svaren föreslår jag att vi skalar ner, skrev han helt brutalt och utan sympati för eventuella läsares hälsa...

(inser att jag kan komma att bli mindre omtyckt av vissa personer här efter detta inlägg, good, bring it on :)

Det här är vad jag hade gjort (behöver inte vara rätt för den skull), du har kalasfina prylar, ta det jag skriver med en nypa salt.

(och så börjar vad som skulle bli min förmodligen sista post under detta alias) :)

1. - Sälj av de 2st eighteensound basarna, de två 18TBX100 basarna samt DE750 + ME60 hornen (tyvärr, fina som är, jag har själv ett par). (sjövik mullrar)

2. - Sälj alla slutsteg (inga problem alls kan jag lova).

3. - Köp ett par B&C DE250 samt ett par ME45 horn (fina som de är, har själv ett par, igen)

4. - Köp ett LAB IP450 till dessa

5. - Bygg ett par fina 212-1" lådor, avstämda till ca 100Hz (bred baffel, kicklådor) (i sjövik hörs ett fruktansvärt skrik)

6. - Sätt DE250 och HPL 12-orna i dessa.

7. - Köp ett IP900 till 12-orna.

8. - Bygg ett par TH till 18-sound basarna, avstämda till 35-40Hz.

9. - Köp ett IP2100 till dessa.

10.- Njut.

Detta kommer nog funka kalas både till hifi, eventuella jobb, samt party, det bli relativt litet och mindre men modernare slutsteg är aldrig fel, att skala ner en aning för att få upp kvalitén är aldrig fel, (enligt mig då alltså)

jaha, det var väl allt från martinsson någonsin på detta forum, tack för allt :)

(PS. Circlomanen bor i sjövik:)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2010/04/19 21:56:25
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000