Author |
Topic |
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 23:48:18
|
quote: Men att jag ska ha så väldans svåra frågor att ingen kan svara då ...
Vi har ju fullt upp med omröstningen i schlagerfestivlen "Go Germany!" |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/05/30 : 00:12:02
|
Ja ingen ordning är det här i världen längre...
Nu går Hockey-VM, fotbolls ... -nånting .. och schlagerfestivalen samtidigt. Allt har tappat sina naturliga årstidscykler .. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/09/12 : 08:51:49
|
Den "slutliga" versionen som presenterades på förra sidan har nu blivit en ny "slutlig" Jag har ökat areorna för att minska kompressionen. Nu är volymen 21,3 liter och data ser ut såhär:
Och respons:
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/09/12 : 09:50:25
|
När hornet ska veckas så kommer magneten bli ett problem, helt klart:
6,5 cm djupt ska hornet vara där magneten ska få plats Det får bli någon liten bulle på hornet. Jag antar att det är lämpligt att kombinera med en lucka där man kan komma åt basen ifrån.
Om någon ville hjälpa mig att vecka en låda skulle jag vara oerhört tacksam. Jag är nämligen i ett jättepressat läge rent tidsmässigt, och det känns som att jag har nog med själva bygget samt elektroniken i detta projekt för att hinna rodda ihop det innan Uppsala-DIY.
Jag tänker bygga med 15mm plyfa. 16cm bred får horngången bli. Lådans ytterbredd = 19cm då. Lådan får bli upp till 90 cm hög, så 4" får en bra position ovanpå. Lådan får blir nästan vilket djup som helst, upp till 25-30 cm åtminstone. En kavitet därinne önskas, som kan användas som HH-resonator.
Lådan behöver alltså inte alls bli storleksmässigt optimerad, hellre snabbt än bra, typ.
Om max innervolym bestäms till 16x87x25 = 35 liter (innerväggar oräknat) och hornet har en volym på 21 liter så blir det väl enklare att snabbt få ihop något.
Jag har exporterat hornresp-data till .txt-fil, men då jag inte kan lägga upp den på något vis så kan jag skicka den till hugade, PM:a isåfall. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/09/17 : 17:35:06
|
Om man har ett tappat horn med en resonanstopp vid t.ex. 150 Hz. Vad händer då ifall en av horngångarna är 1,14 meter lång (1/2 våglängd vid 150Hz)? Släcks toppen ut då?, typ samma funktion som en HH-resonator. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/09/18 : 11:28:00
|
Medan ni funderar över svaret på 1/2-våglängdsfrågan kan jag passa på och fråga ifall ett tappat horn ska ha någon dämpull i sig? |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2010/09/18 : 12:08:13
|
jag inbillar mig att ett TH har en hel del gemensamt med en TL. Jag provsimmade min TH-papprörsvariant i MathCad med MJKs arbetsblad och laborerade lite med dämpningen. Post nr 18 i BASoka-tråden visar lite vad som ev. kan hända med lite dämpning i horngången.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/09/19 : 08:23:49
|
quote: Om man har ett tappat horn med en resonanstopp vid t.ex. 150 Hz. Vad händer då ifall en av horngångarna är 1,14 meter lång (1/2 våglängd vid 150Hz)? Släcks toppen ut då?, typ samma funktion som en HH-resonator.
Detta är riktigt svårt, mina TH tester har inte blivit riktigt som jag vill
Men grundtanken bör vara denna. En rak öppen pipa på 1,14 meter får en grundresonans på 75Hz (344/1,14/4)Och till grundresonansen följer ett antal övertoner (grundresonans x 3,5,7,9 osv)
Till denna längd får du alltså resonanserna 75,225,375,525,675Hz osv. Så svaret på frågan är väl egentligen nej, den släcks inte ut. Men du undviker oandra sidan att förstärka den redan befintliga resonansen då de inte sammanfaller.
Om du vill prova dämpa 150 Hz resonansen så kan du räkna med 1/2 våglängden från öppningen på din TH. Du kan alltså dämpa lite 1,14 meter in i pipan från öppningen räknat. Jag är lite osäker om man även kan dämpa 2,28meter in, om hornet överstiger denna längd dvs...
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/09/19 : 17:55:14
|
OK. Då satsar jag på lite dämpull i hornet. Det verkar ju ge fördelar på flera sätt. En HH-kammare får istället användas för att sluka oönskat ljud.
Sen hur mycket dämpull och var blir givetvis en svår huvudvärk. Jag planerar att limma och spika ihop lådorna en gång för alla, så det blir inga möjligheter till efterjusteringar.
HH-kammare kommer dock gå att komma åt efter hornet är monterat. (Även lite dämpning i absoluta slutet av hornet.) |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2010/09/19 : 18:29:19
|
quote: Då satsar jag på lite dämpull i hornet
Välj en skiva av högre densitet och dämpa runt väggen ungefär som ett rör, samt se till att du inte stryper kanalen. Arean genom dämpröret bör alltså inte understiga elementets area, annars stryps grundresonansen kraftigt. Dämpa med lite marginal, alltså några decimeter före och efter den beräknade punkten. Det är iallafall så jag skulle göra som ett första test
Edit: Vid en frekvens mätning så ser man kanske inte så tydligt att resonansen minskar eller försvinner, däremot minskar efterklangen i hornet och ljudet upplevs lite mer tight... |
Edited by - asto on 2010/09/19 18:35:16 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/09/19 : 20:18:12
|
quote: Arean genom dämpröret bör alltså inte understiga elementets area, annars stryps grundresonansen kraftigt.
Ja då skiter det sig fullständigt ... Sd når nämligen hornet först de sista 20 centimetrarna, typ. |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2010/09/20 : 12:23:34
|
Prova Biltemas filtmatta då, den bygger 7-10mm. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/09/20 : 12:47:09
|
Jag räknar kallt med att just dessa första tappade horn jag bygger blir något av prototyper och får bli ombyggda och bättre i någon nära eller fjärran framtid. Jag har helt enkelt inte tid just nu att optimera och framförallt suboptimera allt för mycket.
Jag har simulerat om hornen nu, till ett lite sämre frekvensområde men istället mycket mer lättveckade och lättbyggda. Det är ett offer för tidsbristen.
Sen tar jag det som ni skrivit angående dämpning som så; att jag "linar" insidan av hornen med någon matta av något slag, men täpper inte för horngången helt någonstans.
Hornet kommer veckas ungefär såhär:
Fronten framför högtalaren kommer att bli losstagbar, och troligen dubbel eller trippel skiva också, för att rymma magneten. "Ovanför" mynningen blir plats för HH-kammare (ca 2-3 lit) samt låda för toppsystemet (ca 3-5 liter).
edit: ev synpunkter av alla de slag tas givetvis tacksamt emot. |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/09/20 12:48:26 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/11/19 : 01:56:44
|
Jag ska snart börja smida på elektroniken. Men då börjar jag fundera vilka filterfunktioner jag ska implementera ...
Baffeln är 19 cm bred, och såvitt jag förstått så blir det en gränsfrekvens som bestäms av baffelbredden. Och under denna frekvens beter sig högtalaren rundstrålande. Över denna frekvens strålar den endast framåt och därmed blir det en höjning av SPL.
Vilken gränsfrekvens blir det med en 19 cm baffel?
I vilken lutning avtar SPL under gränsfrekvensen, 3 dB/okt, 6 dB/okt eller ??? |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/11/19 : 06:43:29
|
Jag vill avråda från dämpmatrial i tappade horn. Det är satans påfund med dämpull. Tar bort dynamik och sänker max spl så det är en förlustbaserad dämpning.. "Saknar lust och energi, saknar allt vi är förtjusta i"...
Du flörtade med raka oexpanderande tappade horn, å det funkar finfint. De ger en lite tyngre karaktär å basen. Lite mer taktil och fysiskt bas, men klippet och attacken dämpas istället en del. Det är en smaksak vad man gillar. Det var riktigt som du märkte när du simmar sådan. Det är bättre med en expanderande mynning, även om resten är rakt oexpanderande.
Jag tycker inte att du skall titta så mycket på fas och grupplöpstid, då som Pettson skrev så är inte sim i synk med verklighet. Bygg ett vanligt tappat horn utan en massa krångel å lyssna. Det är så löjligt mycket bättre än basreflexlådor att det känns fånigt med helmholtzresonaskammare, dämpull osv.....
Mvh Johannes. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/11/19 : 10:28:07
|
Ja edge har jag kikat på, men va jobbigt ... Kan du inte bara berätta för mig ...
Nåja, högtalarpos på ett ungefär:
Och resultat:
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/11/19 : 10:37:38
|
Men sen snodde du min följdfråga Petter. Att föreslå ett lämpligt filter för detta.
Nu såg jag nämligen att edge bjussar på detta, så smiiidigt.
Så 2 x 22 kohm + 22 nF verkar bli hyggligt.
Och resultatet:
Dessa simuleringar och världen kan komma att ändras, men just nu är detta en arbetshypotes.
Nu ska jag bara fundera på var i signalvägen filtret passar bäst, vore skönt att inte behöva en OP till, av flera skäl. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/11/19 : 10:47:57
|
Johannes, ja dessa pipor är ju redan bygga nu, det var dom som togs med till Uppsala-DIY i ett alltför ofärdigt skick.
En aning dämpmaterial finns det i, går endast att få bort med hjälp av motorsåg nu. Mängden går att beskåda i min byggtråd, men så här ser det ut däri:
Jag har försökt lyssna en del på hornet endast, och tycker att jag hör en liten för stor nivå av något ovan delningsfrekvensen, och tänker då på den där peaken vid 160 Hz (ungefär). Men det är svårt att veta hur mycket självsuggestion det är, då jag genom simmarna förväntar mig att höra denna.
Att mäta är att veta, men då jag inte har något att mäta med så ... Men HH-kammaren är tänkt att döda denna första peak som inte ens ett 24dB/okt filter rår på tillräckligt bra. Men att mäta först vore intressant, att se hur mycket av denna peak som redan har dödats av veckning och dämpmaterial. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/11/19 : 21:30:44
|
Använd "Circuit 2" mellan för och slutsteg. Vi använde 10k på reVintages inrådan och det fungerade klockrent
Magils fotade min och hoktunas baffelstegsfilter här:
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/11/19 : 22:22:43
|
Ja eran baffelstegs-stege var ju frän. Finns den omnämnd med schema och allt i någon tråd? Skulle kunna vara intressant att kopiera.
Tack för tipset om mellan för och slutsteg, men i mitt fall ska kompensationskretsen helt enkelt placeras någonstans i denna kretslösning, något annat slutsteg kommer ej att finnas.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79619
Men det funkar nog mellan sista filtersteget och de integrerade effektförstärkarna eller före första OP-ampen som agerar ingångsbuffert, ev med en extra buffert-OP före. |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/19 22:24:14 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 20:24:26
|
Jag skulle vilja få svar på en fråga.
Jag kastar in en detaljbild över utgångsförstärkaren LM1875 på basätarkorten:
Och det jag undrar över är motstånd R12 - 22k.
Kan man ändra detta utan påverka funktionen? Är det detta motstånd som i princip bestämmer ingångsimpedansen?
Jag skulle vilja slänga dit ett på ca 100k istället, för att få högre impedans före denna punkt.
Jag kan också förklara varför, jag är sugen på lägga in en konding och två motstånd för baffelstegskompensation mellan OP'n före och LM1875. Men då måste jag skrämma upp ingångsimpedansen lite så den inte påverkar filterfunktionen.
edit: Potentiometer R15 (R16) kommer inte att finnas där. |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/17 20:26:18 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 22:45:58
|
Jag håller på och löder just nu, så ifall någon sitter inne med svaret så behöver ni inte vänta på något bättre tillfälle.
Förövrigt tycker jag Nationals datablad/application note för LM1875 suger gigantiskt ... http://www.national.com/ds/LM/LM1875.pdf
Ingenting om vad de olika kringkomponenterna gör eller hur man ändrar förstärkningen eller ... Ja kort sagt ingenting !
Så om någon har nosat upp någon annan app note än den jag länkade till är jag tacksam över en länk. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 12:53:16
|
Tyvärr tog inte den "bättre beskrivningen" upp funktionen och dimensioneringen av motstånd R12 (i mitt schema i förrförra posten).
Jag har googlat och letat, och i nästan alla konstruktioner jag hittat väljer dom 22k, samma som National i sin typical application.
Men jag undrar vilken funktion detta motstånd egentligen har. Om jag helt enkelt väljer att betrakta LM1875 som en OP-amp så är väl det motståndet endast en syntetiskt tilllagd ingångsimpedans, så matande krets inte ser en i det närmaste oändlig impedans. |
|
|
Topic |
|