HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TBTH
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/12/18 :  13:31:11  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
C19 och R12 bildar ett filter.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/18 :  14:28:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Blir det ett 15Hz högpass?
Om jag räknar rätt ...

I så fall blir väl R = 100k och C = 100n också ungefär 15 Hz

Men min tanke skiter sig i vilket fall, för ytterligare motstånd och kondensatorer just innan kommer ju
att interagera dåligt då ...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/18 :  20:56:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du får ut värdena på kondingen och motståndet i EDGE. Det vi har gjort är att lägga till fler utgångar så vi kan variera dämpning och frekvens.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/19 :  00:02:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jodå, det är precis vad jag gjort:

Men sen vill jag ju inte att denna R/RC-länk ska ställa till det gentemot andra resistorer och
kondensatorer i min signalkedja, eller vise versa.

Jag vill helst slippa en OP till i signalkedjan, med 100 till brusande pn-övergångar för signalen att
traggla sig igenom.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/19 :  10:27:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, men jag har löst det helt passivt mellan för och slutsteg.

Ändra R1 (det övre) till 10 kOhm Då kommer C (som nu är 0,02411) att
ändras. Inga OP-ampar behövs med "Circuit 2"-kretsen

Vill du baka in det hela aktivt får någon annan hjälpa till.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/19 :  13:21:09  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Så här funderar jag på ifall jag kan göra:

Område 1 är baffelstegskompensationen.
Om jag fattat allt rätt så blir det en brytfrekvens vid 132 Hz och en vid 264Hz.
Alltså en pol vid 132Hz och nollställe vid 264Hz.

Sen i område 2 är det ett högpassfilter in mot förstärkaren, på ca 15Hz om jag räknat rätt.
Här har jag bytt ut C4 från 470n i den ursprungliga designen till 100n och
R14 från 22k till 100k.
Båda borde ge ca 15 hz, men kan det bli några problem med detta?

Anledningen till detta är att jag tänker att kretsen i område 1 inte ska bli allt för lågimpedivt
belastad av det i område 2.

Eller var detta överhuvudtaget onödigt?
Då de olika brytfrekvenserna för dessa olika filter ligger i frekvensmässigt en hygglig bit från varandra?

I område 3 är det inringat ett högpassfilter i feedbackslingan, dessa komponenter begränsar även de
frekvensgången för förstärkaren, med dessa valda komponenter till 7Hz.
Men jag ordar inte mer om denna bit än, då jag inte har några egentliga problem med detta (än).

Gick det att förstå vad som är mitt problem?

Jag är dels fundersam ifall bytet av C4 från 470n till 100n och R14 från 22k till 100k betyder något problem.
Eller om det ens behövs, lirar baffelstegsfiltret bra ihop det efterföljande högpassfiltret,
oavsett vilka komponenter jag väljer?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/20 :  10:11:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag kom på att jag kan ju simulera det i spice.
Så efter installation, lära sig hjulet på nytt, göra en massa misstag, rätta till en massa
misstag, simma, ändra och simma om och ...

Ja till sist så tror jag det fungerar, men jag tror att komponenterna ändå påverkar varandra lite.
För jag fick ändra något från teoretiska värden innan jag upplever att gränsfrekvenserna blev de rätta.

I denna sim har jag medvetet dragit ner högpassfiltret något i frekvens, för att baffelstegs-
kompenseringen ska synas tydligare.
Jag har återgått till Nationals datablad standardkoppling runt LM1875.

Jag har förvisso simmat med en OPamp istället för LM1875, men jag tror resultatet över just det
jag ville testa kommer bli oförändrat.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/06 :  17:34:23  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Hej alla.

Lite proaktivt har jag redan ritat på TBTH mkII.

Avsikten har varit en högtalare som inte ska behöva öppnas på framsidan och därmed bli lättare att få snygg,
tät och vackert klädd än TBTH-prototypen jag nu byggt.
Sen har jag också velat döda lite oanvänd innervolym i högtalaren och få ner höjden på den något.

Dessa skisser är just nu idéskisser, så man kan t.ex. se att volymen i veckningen inte är riktigt OK.

Hela horngångens längd är ca 7+240+20 cm, de två lodräta veckningarna i mitten är ca 50 cm långa.
Hela högtalaren blir ca 105-110 cm hög.

Några kommentarer om veckningen?
Blir något tokigt med denna variant?

Edited by - Mickel-mackel on 2011/02/06 17:37:27
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/02/06 :  18:06:52  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Rent spontant, utan att säga ett smack om veckningen, måste jag säga att den blev mycket snyggare och renare. Var har du tänkt att man lägger elektroniken? Gör ett falskt fack bakkanten på bredbandaren? Det snor ju lite volym från den lådan men är det kritiskt?

Edited by - bibl on 2011/02/06 18:22:30
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/06 :  18:13:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Japp, elektroniken i en låda bakom 4" bredbandaren där uppe. Den lådan är ändå för stor just nu.
Jag iddes inte/glömde bara att rita dit den.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/02/06 :  23:39:40  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag gillar verkligen ditt koncept, kul!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000