HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tappat horn med 2 * Beyma 12LX60V2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2011/01/03 :  16:02:02  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Nytt år och nya ansatser!

Då mitt förra projekt gick åt skogen (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78900) så har jag fått lägga lite tankemöda på ett (förhoppningsvis) bättre koncept.

Just nu lutar det åt en integrerad tv-bänk med 2 st tappade horn inbyggda i bänken. Valet av element föll på Beyma 12LX60V2 som verkar sjukt bra i små tappade horn Jag skulle uppskatta synpunkter på vald konfiguration och kanske lite tips på vägen

Vad händer exempelvis om jag väljer att, såsom på nedersta bilden, välja att ha öppningen ned mot golvet?

Nedanstående är hur jag tänkt mig utseendet. Ber om ursäkt för mina Sketchup-skills

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/03 :  16:41:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Simuleringen ser trevlig ut.

Vilken group delay fick hornet?
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2011/01/03 :  17:30:09  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Simuleringen är lite höftad och det finns säkert mycket mer man kan göra

Group delay:

Edit: Ska kanske tillägga att alla simuleringar är för ett element och inte båda samtidigt

Edited by - Fredrichc on 2011/01/03 17:30:58
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/01/03 :  20:11:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vad vill du ha för egenskaper för basen?

Layouten borde inte vara nått problem, bara det finns utrymme under mynningarna för basen att spridas ut i rummet utan att porten blir som en förlängning av hornet.

197 cm S23 och den ganska obetydliga utvidningen kommer att ge dig en något (enligt mig) för djupt avstämd bas med en ganska massiv fysisk karaktär. Mindre attack, mer fyllighet, utan att förlora upplösningen eller artikulation.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/01/03 :  20:13:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du inte redan har elementen så tycker jag att två st brutala PA-12or är rejäl overkill i vanlig lägenhet. Du skulle nog bli helt nöjd med ljudtrycksmöjligheter med två st 8or eller 10or. Sen är det såklart kul med hejdlös overkill.
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2011/01/03 :  20:22:14  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Hej Circlo och tack för kommentarerna!
Grundsimuleringen tog jag från dig men har gjort lite mindre anpassningar, kanske inte till det bättre. Det här med för djup avstämning eller inte är just nu vad som stör mig mest. Jag vet helt enkelt inte vad jag vill när det gäller det... hur mycket attack förlorar man på den djupare avstämningen? (och hur långt är ett snöre?)

Nej jag har inte elementen liggande, men absolut så är det roligt med hejdlös overkill Vi flyttade ut till villa på landet för en månad sen så nu behöver jag inte oroa mig så mycket för grannarna heller! Att sen projektet kombineras med ny tv-bänk, blir i stort sett "osynligt" och har fått grönt ljus av resten av familjen gör sitt till
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/03 :  20:33:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul att se att fler går den här vägen! Jag har en liknande lösning som jag är mycket nöjd med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2011/01/03 :  20:39:52  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
quote:
Kul att se att fler går den här vägen! Jag har en liknande lösning som jag är mycket nöjd med.

Bernt, din lösning är min lösnings förebild!

Först tänkte jag bara gå halva vägen och helt enkelt kopiera din lösning till hälften, men sen började jag simulera med nya Beyman och då fick jag plötsligt plats med båda!

Vad är din åsikt till avstämningen förresten, din version är avstämd långt djupare än vad jag simulerat med. Saknar du attack, eller finns det gott om den trots den djupa avstämningen?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/03 :  21:25:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hade jag byggt en gång till så hade jag stämt av den högre. Jag använder det aldrig över 40Hz och för det mesta delar jag så lågt som möjligt. Attack finns nog men så låga frekvenser känns mer som tryck så man upplever det inte riktigt som hårda anslag eller så. När jag körde med mina dipoler så tog hornet kommandot totalt så det krävdes en förstärkare med mycket krut till dipolerna och en mer modest i basen för att det skulle lira ihop. Sen dess har jag bytt högtaleri två gånger.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/01/04 :  17:44:14  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Fredrichc, du har ett till alternativ när du ändå ska bygga med 2 st element. Du kan bygga ett dubbelt så stort horn med båda elementen i, och det ena vänt åt andra hållet. Alla element är osymmetriska i "skjut" och "drag". Om ett element "skjuter" och det andra "drar" så lär resultatet i alla fall bli symmetriskt. Du får ju dela hornet under 80 Hz, men det hade du väl tänkt i alla fall? Jag tror tyvärr att jag fått idén från Romy :-)

Sen tror jag att det är bra att ha ett rakt utblås eftersom det är max lufthastighet i utblåset.

Sen tror jag också att det beror på vad du har för material i golvet om det är bra att rikta utblåset mot golvet. Om det är ett vanligt bjälklag så kan det bli skönt skak i golvet. Om det är betong så blir det nog mera tryck i luften.

Eftersom jag inte har prövat något av ovanstående själv, det är rena spekulationer, så har jag gödslat med "tror" och "kan".

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/04 :  19:05:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag tror som du.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/01/04 :  19:37:12  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Den här tråden kommer jag att hålla ett öga på.........

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2011/01/05 :  15:18:36  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Nu har jag funderat lite till och kommit fram till att jag nog ska stämma av hornet lite högre! Jag har dessutom simlerat en helr rak version och jag tror jag gillar tanken på att bygga den så.

Kanske lite högt Q-värde men vid simulering med 1Pi så ser det bättre ut. Då jag inte har hörnplacering av hornet så tror jag att det blir ok.

Jag har även läst in mig på push-pull konfigurerade TH-konstruktioner (tack more10!) och ser att det finns fördelar med det. För att få till de yttre fysiska måtten så att det passar till min tv-bänk så har jag funderingar på om nedanstående principskiss skulle ge samma eller liknande egenskaper? Förlusten är att jag måste spela i mono, men jag har ändå tänkt dela vid max 80Hz så det är egentligen inte något problem.

Bilden visar hornet underifrån. Tyvärr får jag nog skicka ner öppningen mot golvet (för övrigt ett bjälklagsgolv) för att fortfarande få grönt ljus för bygget :)

Hela skapelsen är nu på totalt 122 liter netto

Edit: Rummet som spelas i är 12x3.7x2.2

Edited by - Fredrichc on 2011/01/05 15:22:16
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/05 :  15:59:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu är det ännu mer likt mitt, fast med rak innervägg i stället för min snedställda.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/01/05 :  16:46:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är ju ett smidigt formt, men du kommer knappast att få någon
djupbas. Ska den vara TV-bänk så skulle jag iallafall vilja kunna
se på film med behållning med basen inkopplad. Vi alla tycker
olika, men jag ser gärna att -10 dB (simulerat) ligger på 20 Hz.
För dig med stort rum bör du sikta på ca -5 dB @ 20 Hz. Svårare att
få till? -Ja. Inget är enkelt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/05 :  16:53:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ska den stå mot väggen som är 3.70?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2011/01/05 :  17:04:15  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Bernt: Ja, jag får snart skriva att det är en total kopia av ditt horn
Hornet kommer inte stå mot väggen som är 3.7, men ganska nära ena hörnet på den 12m långa väggen. Så ena änden av hornet hamnar cirka 1 meter från hörnet, men det är en dörröppning där också.

Petter: Jo, det har du helt rätt i. Fokus är dock på musik och film-muller är inte så högt prioriterat. Hellre mer attack än avgrundsdjup
(Bästa hade kanske varit om man med ett enkelt handgrepp kunde växla mellan dessa lägen)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/05 :  17:23:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tycker också att du ska stämma av lite djupare. Hade inte Dahlberg hittat nån bra medelväg?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/05 :  17:24:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har inte kommenterat group delayen än ...
Du har ju fått rätt låga och bra värden vid högre frekvenser.
Kan du få ner den något vid 37Hz-toppen så är det bra. Antagligen ingen katastrof nu heller.

Angående avstämningen så tycker jag det måste bero lite på vad hornet ska samsas med.
Vad ska spela som toppar?
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:26:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker också att du ska stämma av lite djupare. Hade inte Dahlberg hittat nån bra medelväg?

Jo, jag fick också den uppfattningen. Ritning finns ju dessutom redan fast till den äldre elemenvarianten.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/01/06 :  00:26:33  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Blir nog rätt så knepigt att få ihop det till en tv-bänk
med två sådana här

Edited by - DahlbergAudio on 2011/01/06 00:30:47
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/01/06 :  10:55:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vi med tjockTV är ett utdöende släkte
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2011/01/06 :  13:07:27  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Mycket stort tack för allas engagemang!!

Jag har nu simulerat en variant som mer liknar Dahlbergs version. Volymen på lådan tredubblades(!) och längden på hornet blev ungefär dubbelt så långt. Med tanke på att vi faktiskt har en mycket liten tv så får jag nog satsa på ett element istället för två om jag ska stämma den så djupt. Sen borde jag också hantera längden på hornet i tidsdomänen, det är något jag inte har möjlighet till idag men som jag får lösa senare.

Angående vilka högtalare jag ska matcha hornet mot så är svaret; de finns inte idag. Jag gör om allt med nya huset och då börjar jag med det roligaste :) Så jag kommer alltså ha möjlighet att kompensera hornet med mer eller mindre kapabla frontar. Helst vill jag dock hålla ner storleken på dessa. Tanken är att de dessutom ska kunna stå på bänken.

Vad gäller Group Delay så har den försämrats något, iaf om man jämför frekvens för frekvens. Nu är toppen lite längre ner i registret, något som borde vara positivt?

Simuleringen blev riktigt fin med nya Beyman tycker jag, det som jag slogs av direkt var att impulssvaret ser mycket trevligare ut med den djupare avstämningen, någon som har en idé om varför?

Veckningen "måste" göras på nedanstående vis för att inte tappa formatet på TV-bänken. Bänken blir med nya simuleringen ca 200cm * 35 * 50. Det jag nu undrar är om jag borde simulera med hängmatta på grund av veckningen?

(Strunta i den högra öppningen mot golvet, den finns itne men jag och Sketchup är inte vänner ännu)

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/06 :  14:20:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ska (kan?) verkligen L12 gå från 1 cm?
Blir inte kompressionen för stor och får konen att "kantra".
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2011/01/06 :  15:01:51  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Som jag förstått det så är det ett vanligt sätt att föbättra impulssvaret att dra S1 mot 0 på det vis jag har gjort. Exempelvis Dahlbergs version har just en sådan S1. Sen om det är dåligt för elementet i längden, det har jag faktiskt ingen aning om.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/01/06 :  16:24:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, vi höll på med det förut och hade S1 till 1, men i realiteten tror
jag det kvittar faktiskt. Jag hade byggt som på sista skissen om jag
skulle bygga nytt nu. Du bör ha 2-3 dB hängmatta med den veckning du
har nu. Låt gärna mynningen vara åt sidan, som more10 skrev. Annars
får du simulera med negativt L34.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000