HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bara vanligt vatten?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/03/18 :  21:09:40  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Länk till kunskap om vatten för skivtvätt. Eller åsikter som låter som kunskap.

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1132333988&read&keyw&zzdifference between two sources

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/05 :  09:32:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Avjoniserat vatten är det som är enklast och bäst. Köpes på närmaste bensintapp, "batterivatten" står det på flaskan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/05 :  21:13:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Eller på apoteket där 5 liter kostar ca 60 spänn som man senare förvarar i kallt i kylskåpet.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/05 :  21:36:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Förresten, på Shell gjorde vi drygt 40 kubik jonbytt vatten i timmen som sedan
matade ångpannorna. Det hade räckt till att tvätta en hel del skivor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/05 :  21:59:22  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag tar vatten från torktumlaren som jag sedan filtrerar genom ett kaffefilter(1x4) Tillsätt sedan några droppar YES och eventuellt 25% Isopropanol som finns att köpa hos Kjell&comp. Kostar 99 spänn för en liter. Så kör jag min tvätt, men det kan också duga med torktumlarvatten plus YES.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/04/11 :  14:19:38  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Ingen dum idé gcs. Måste man ändå lägga pengar på att torka tvätten, kan man ju lika gärna använda restprodukten... Har en fråga; jag har sett en metod att kondensera den fukt som kommer ur kläderna, genom att "dimma" in vanligt kallt kranvatten i den fuktiga frånluften. Då får man ju den "smuts" i vattnet man vill undvika genom kondensering av destillatet likt förbankat. Det måste finnas fler kondenseringsmetoder. Hur gör Din tumlare? Så man vet för framtiden, menar jag. Bra göra två flugor på smällen...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/04/11 :  19:15:50  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Blir vatten från en vanlig luftavvuktare avjoniserat?
Isåfall har jag en guldgruva i källaren.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/04/12 :  07:46:19  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Det borde det blir miaber. En nackdel kan vara att fasta partiklar typ damm och annat kan fastna på kondensatorn och följa med vattnet ner. Men som gcs föreslog är ett kaffefilter säkert tillräckligt fingradigt för att få väck detta.

Vad kostar en liter? *blink*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/04/12 :  17:32:28  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
quote:
Vad kostar en liter? *blink*

Avhämtas gratis, speciellt under det varma halvåret.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2010/04/13 :  15:22:57  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Fnys!

Det märks att ni är jordnära typer och alls icke esoteriska. Läser man min länk ser man att det är noga som f-n.

Jag - som ännu inte tvättat en enda skiva - tror att sköljningen är viktigast. Man vill ju att tvättningen ska innebära en förbättring och inte bana väg för en försämring. Jag har läst påståenden från olika håll som hävdar att en extra sköljning i lämpligt vatten gör större positiv skillnad än aldrig så avancerade tvättmedel och apparater. Det låter som sunt förnuft. Samma sunda förnuft yrkar på en torkmetod som inte lämnar rester i spåren.

Jag föreställer mig att procedurkraven skiljer sig beroende på hur pedantisk man är till sin läggning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/13 :  16:22:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Avjonat vatten lämnar inget efter sig över huvud taget. Det här är ingen raketvetenskap alls utan som du skriver - sunt förnuft.

På internet kan man hitta många som snöat in på oväsentligheter pga att de från början inte förstått det mest grundläggande.

När vi har gjort tvättlösningar till skivtvätt har vi använt avjonat vatten, isopropanol och någon droppe
diskmedel på en liter tvättlösning. Proportionerna Vatten/IPA har jag glömt nu men det finns på forumet.
Skivtvätten brukar suga bort vattnet i slutet av tvättproceduren.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/04/13 :  17:23:25  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har ju sedan länge en skivtvätt från Clearaudio. Jag började med att köpa 1 liter av deras dyra vätska och sedan var jag ju tvungen att köpa en skivtvätt. Jag kan inte påstå att den ena vätskan är bättre än den andra. Då menar jag destvatten, sprit och lite YES. Jag får inte heller bättre resultat med skivtvätten jämfört med som jag gjorde tidigare. Vinsten är väl att skivtvätten suger upp lösningen ganska snabbt med hög ljudnivå.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/04/13 :  19:33:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Proportionerna Vatten/IPA har jag glömt nu men det finns på forumet


Receptet vi testade fram var: en del IPA, sju delar vatten och en droppe yes.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/04/13 :  21:18:48  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
quote:
sedan några droppar YES och eventuellt 25% Isopropanol som finns att köpa hos Kjell&comp. Kostar 99 spänn för en liter.


hmm Isopropanol skjuter jag upp ett hundra tal liter per år som pyrotekniker

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/04/14 :  00:04:25  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
en del IPA, sju delar vatten och en droppe yes.


Va!! Förstöra god öl på detta sättet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000