HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hjälp med placering av absorbenter soundwave!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Damashii
Starting Member

6 Posts

Posted - 2010/01/23 :  14:57:23  Show Profile Send Damashii a Private Message  Reply
Hej!

Är ny här på forumet och här kommer min första tråd! :)

Jag känner att det är hög tid för mig att förbättra akustiken i mitt rum. Jag skulle vilja ha hjälp med placering av 8 st soundwave scrunch paneler. De är tillverkade av formgjuten polyester och designade för att dämpa från 500 Hz och över. De är 585 x 585 x 80 mm/st. Vet inte hur effektiva de är för att förbättra ljudbilden, som jag vid väldigt höga volymer och längre lyssningstider kan uppleva som något ansträngande. Det är helt enkelt för kalt på väggarna i mitt vardagsrum! Någon som har erfarenhet av dylika paneler?

Frontväggen där jag har setupen är betongvägg, likaså bakväggen där jag har projektorn är betongvägg. Sidoväggarna är tunnare trävägg, ihålig.

Hade lite svårt att bifoga bilder på denna sidan så bifogar en länk till en annan sida:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=254587

Jag har inte för avsikt att smacka upp dem i innertaket. Vill ha något mer diskret där. En större o något tjockare matta ska också införskaffas snart. Nu gäller det väggarna... tror jag behöver satsa på frontväggen snett bakom/till vänster om den vänstra fronthögtalaren. Likaså något till höger om den högra fronten (bakom eller vid sidan?).

Sen har jag läst nånstans om att det kan vara dumt att dämpa i lyssningshöjd bakom huvudet om man sitter alldeles intill bakväggen vilket jag gör... så mellan bakkanalerna kanske inte är någon idé?

På vissa av bilderna har jag placerat ut väggpaneler så ni ser hur stora de är i förhållande till allt det andra, t.ex. på datorn, på soffan...

Hälsn. Damashii

Damashii
Starting Member

6 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:10:10  Show Profile Send Damashii a Private Message  Reply
Hej igen! :)

Nu ser jag att över 50 st har varit inne och läst mitt inlägg... fortfarande inga tips till mig som är lite ny på detta med ljudabsorption? Tänkte att de verkliga experterna borde hänga på det här forumet. Ta gärna en titt på bilderna av mitt vardagsrum som finns i länken. Hur ska jag på bästa möjliga sätt få bort reflexer i mitt vardagsrum? Vart ska jag placera dem? Kom med förslag nu innan jag börjar smacka upp dessa absorbenter... sen kommer de att sitta som klister på väggen.

Sedan undrar jag vilken typ av ljudpaneler som är att föredra bakom soffan (mellan bakhögtalarna)... är det dessa soundwave eller finns något annat att rekommendera? Någon som har tips på bra absorbenter (diskreta) i innertaket?

Hälsn. Damashii
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/01/25 :  07:02:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Välkommen till HF.

Jag skulle börja med att mäta upp rummet. Alltid intressant o se vad det är som spökar.
Om du inte kan göra det så skulle jag börja med att sätta dem bakom högtalarna. Sedan om det går så sidoreflexerna.
Titta i Mickes HIFI kokbok som finn under Hifi-diskussion där finns en hel del matnyttigt.

Lycka till

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/25 :  07:37:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om du har 8 st då kan du hitta på ganska mycket med rummet.
Portionera ut dom på väggarna, men inte på samma höjd (!) så kommer du plocka ner efterklangen ganska rejält. Du kan även sätta dom i taket.

MEN...............
Då har du allt under 500hz kvar, så gå stegvis fram för det är lätt att du punktmarkerar ett visst frekvensspan.
Känner du någon som kan hjälpa dig med mätning?

*edit*
Å utbytt mot ett U

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/01/25 08:34:39
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2010/01/25 :  08:15:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Frontväggen och sidoväggarna är bästa platserna. Ha alltid gardinerna fördragna när du lyssnar.

du kommer säkert ha kvar en del problem som har sina orsaker i basen men där krävs det andra lösningar. Kolla in ESL rören och Bernts aktiva dämpare.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Damashii
Starting Member

6 Posts

Posted - 2010/02/06 :  10:23:31  Show Profile Send Damashii a Private Message  Reply
Hej igen!

Nu har jag haft en hifinbiten kompis hemma hos mig som bl.a. är verksam här på hififorum. Han började med att tvärtemot vad dessa Dalihögtalare är konstruerade för att vinkla dem inåt något för mer fokus på sweetspot.

Se denna länk för att se rummet utan dessa paneler och resultatet efter att vi satte upp dem tillfälligt:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=254587&st=0&gopid=2776400#entry2776400

Vi fokuserade på två på var sida om frontarna för tidig reflex... två bakom lyssningsposition... störde inte utan snarare lät mer behagligt med inte lika intensiv diskant. Det vi också upplevde (som han såg som det största problemet) var att en frekvens i basen som lät "fel" också lugnades ner. Kan det vara så att mängden plattor... även fast de är designade för att dämpa från 500Hz och uppåt även i viss mån påverkar basen genom att de kala ytorna blir något färre i rummet?

Han menade att vi även borde ha ett par av dem i hörnen... det övre vänstra prioriterades, på olika höjder som ni ser. Är det så att både bas och diskant kan ställa till det i hörn av rum? Men resultatet blev hursomhelst bättre. :)

Nej... jag har tyvärr inte haft någon möjlighet att mäta rummet. Är boendes i Uppsala.. kanske någon med mätutrustning i Uppsala som vill hjälpa mig att mäta? Annars hade jag tänkt o sätta upp panelerna permanent efter denna tillfälliga uppsättning inom de närmsta dagarna om inte någon har synpunkter på placeringen. Sätter nog ihop de två bakom soffan + de på var sida om fronthögtalarna, blir snyggare så.

/Andreas
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/06 :  10:29:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Skicka ett pm till mig med ditt telefonnummer. Jag har tid över idag.

/Petter
Go to Top of Page

Damashii
Starting Member

6 Posts

Posted - 2010/02/06 :  10:56:50  Show Profile Send Damashii a Private Message  Reply
Tack Petter!

Då fixar det sig med mätning av mitt rum!

/Andreas
Go to Top of Page

Damashii
Starting Member

6 Posts

Posted - 2010/02/07 :  10:00:29  Show Profile Send Damashii a Private Message  Reply
Jaha... då har Petter varit över o mätt upp rummet. :) Han kunde konstatera en topp vid 48 Hz (lyssnar man i hörnen längst in i rummet kan man också konstatera en hel del bas) och att jag har lite väl lång efterklang överlag.

Vad som behöver till verkar vara dels absorbenter som verkar även 500 Hz och neråt och ett par basabsorbenter till hörnen i inre kortsidan. Nån som har något tips på designmässigt snygga basabsorbenter att köpa om man inte ska börja att kapa till egna rör. Alternativ till Svanås V-4?

/Andreas
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/07 :  10:11:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Efterklangen var ca 0,4 sekunder över 500 Hz, 0,5 sekunder vid 250 och 0,6 vid 125 Hz.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/02/07 :  10:13:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag ska vara tråkig o slå ett slag för kvartsvågsrören!
Det enda man ska tänka på är att dom ska stå där det burrar mest.
Så det kan hamna rör bakom soffan eller sidan om soffan o det är ganska lätt att hitta var dom gör mest nytta.

I gamla lägenheten så sänkte jag en resonans med 9db (!) med 3 rör :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

HiFiBio
Starting Member

14 Posts

Posted - 2010/05/23 :  16:53:24  Show Profile  Visit HiFiBio's Homepage  Reply
Akta dig för att dämpa med sådant som bara dämpar mellan- och högregister. Skall du dämpa så sätt in grejer som dämpar hela registret: Bredbandsdämpare. Annars skapar du bara en dålig akustisk miljö med lågfrekvent reverberation såsom en tung filt i rummet. In med rejäla grejer: Annars kan du hellre låta bli.

Arbetar och är delägare i
Sounds Of Science . Före det var jag på Skype, där var jag dessvärre inte delägare :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.15 sekunder. Snitz Forums 2000