Author |
Topic |
|
pwrdesign
Member
200 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 13:54:57
|
Vad har hänt:
Flyttar in i ny lägenhet, har först anläggningen i vardagsrummet, ca 20 meter x 5 meter, spelar från långvägg till långvägg, låter riktigt bra, finfin separation, basen är alldeles lagom, exaktheten i ljudbilden är skrämmande bra.
"Hifirummet" blir klart, flyttar dit anläggningen. Hifirummet har kanske måtten 5 meter x 2.5 meter, spelar långvägg till långvägg.
Ställer in anläggningen i ett tomt rum, som väntat, ljudbilden trasig, separationen grötig, basen odefinerbar :)
Ställer in bokhyller på båda kortsidorna, fyllda med böcker, blir lite bättre när det gäller separation och ljudbild, fortfarande inte i klass med det stora vardagsrummet.
Sitter med huvudet ca 1-2 dm från bakvägg när jag lyssnar.
Tips på förbättringar?
Diffuserat sidoreflexerna ganska bra med bokhyllan tror jag, vill helst inte dämpa väggen bakom högtalarna, dyr tapet där :)
Ska jag sätta upp absorbetner bakom huvudet kanske? Någon i stockholm som skulle kunna tänka sig att mäta upp rummet som det står nu?
|
Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik |
Edited by - pwrdesign on 2010/01/28 14:09:21 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 15:12:51
|
Det första är att mäta tycker jag. Jag känner igen problemen, små rum är inte så kul. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 16:27:30
|
För mig låter det som att snabba reflexer ställer till det för dig. Det som skiljer rummen är tiden mellan det direkta ljudet och alla reflektioner har minskat kraftigt pga att väggarna står mycket närmare. Det får den effekt du beskriver.
Min första åtgärd vore att testa hur dämpning påverkar ljudet.Täcken och filtar i massor måste upp på väggarna tillfälligt.
Diffusion brukar inte funka så bra om efterklangen är för lång i rummet. Om det är så att dämpning göra ljudet tydligare (och det kommer vara så) så kan du fundera på att bygga något som är snyggt och kan sitta på väggarna. Draperier, BAD paneler eller mina markskivetavlor, alla dom funkar bra och kan göras snyggt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
pwrdesign
Member
200 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 21:14:34
|
Tack för tipset! Ska provas med täcken och dylikt :) |
Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/01/28 : 21:26:00
|
Det var det längsta vardagsrum jag hört talas om |
|
|
bigblue
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2010/01/29 : 13:29:59
|
Den längenheten måste ligga på Långholmen ;-) |
Life is not the number of breaths you take, But the moments that take your breath away. |
|
|
pwrdesign
Member
200 Posts |
Posted - 2010/01/29 : 22:27:29
|
Hehe, ja kök och vardagsrum är liksom i ett, så ena halvan är köksdel och andra är vardagsrum :) svårt att dra en gräns där :) |
|
|
HiFiBio
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2010/05/23 : 16:54:16
|
Snyggt rum! :) Akta dig för att dämpa med sådant som bara dämpar mellan- och högregister. Skall du dämpa så sätt in grejer som dämpar hela registret: Bredbandsdämpare. Annars skapar du bara en dålig akustisk miljö med lågfrekvent reverberation såsom en tung filt i rummet. In med rejäla grejer: Annars kan du hellre låta bli. |
Arbetar och är delägare i Sounds Of Science . Före det var jag på Skype, där var jag dessvärre inte delägare :) |
|
|
|
Topic |
|