HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Lite närmare källan....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/12/28 :  21:32:23  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Är prototyperna av egen design?
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/12/29 :  10:23:18  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Nej prototypen är byggd av en nära vän till Jan-Eric vars namn jag inte för mitt liv kan komma ihåg just nu. Men om intressen finns så fixar jag fram namnet.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/29 :  10:43:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Didrik De Geer kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2009/12/29 :  15:18:56  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Det verkar vara en "Jörgen Thuresson".....

Mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

plundin
Member

60 Posts

Posted - 2009/12/29 :  15:32:37  Show Profile Send plundin a Private Message  Reply
Snarast Jörgen Thuresson..

Mickarna på PACs bilder är uppifrån och ner :

Coles/BBC 4038 Bandmick

AKG C24 Stereomick (Med styrbox), förmodligen använd till dom flesta gammla (analoga) Opus 3 inspelningarna (?)

RCA Typ 44a bandmick

På samma bild ser vi även en Beyer Dynamic mick, som jag tror eventuellt kan vara en M160 eller M260 bandmick ..

Och på sista bilden ser vi Thuressonprototypen.. Jag är osäker på benämningen på thuressonmickarna, mest för att tillverkaren är lite hemlig av sig..

På den ävergripande bilden (4 inlägg upp) ligger det oxå en mick längst ner i bilden som jag tippar är en ElectroVoice RE20..

/ptr

arbetar hos Akkelis Audio

Edited by - plundin on 2009/12/29 15:34:06
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/12/29 :  15:55:37  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Både Audio Consept och Plundin har rätt gällande Jörgen Thuresson's micken.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/12/29 :  17:13:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det blir mycket fakta på en och samma gång när man får tillbtinga en eftermiddag med Jan Erik. Jag är glad om jag kan få med en bråkdel av det här.

Precis som plundin säger så var det fler mickar på bordet...





Plundin, skulle du kunna vara behjälplig med vad det är för något igen?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plundin
Member

60 Posts

Posted - 2009/12/29 :  19:36:19  Show Profile Send plundin a Private Message  Reply
Jag tror att mina gissningar ovan stämmer ganska bra..

quote:
På samma bild ser vi även en Beyer Dynamic mick, som jag tror eventuellt kan vara en M160 eller M260 bandmick ..

På den ävergripande bilden (4 inlägg upp) ligger det oxå en mick längst ner i bilden som jag tippar är en ElectroVoice RE20..


Det finns flera Beyermickar med ett ett snarlikt utseende, men jag kan tänka mej att det är en M160 som J-EP har, det är en mycket användbar mikrofon! Jag har en själv som jag brukar para med en Beyer M130 för att spela in i MS Stereo..

EV RE20 har jag inte använt sedan jag rattade PA i forntiden, då hände det inte sällan att man satt en sådan på bastrumman eller basförstäkaren..

/ptr

Läs mer om MS Stereoteknik här : http://www.recording-microphones.co.uk/Mid-Side-stereo.shtml

arbetar hos Akkelis Audio
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2009/12/29 :  19:56:59  Show Profile Send p-pan a Private Message  Reply
Fantastikst bra uppslag till tråd.
Vad kan vara bättre och mer spännande att göra ett reportage om än själva grundstenen till
all reproducerad musik... inspelningen.

Ska bli riktigt intressant att följa.
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/12/29 :  21:08:43  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
väntar med spänning...........
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/12/30 :  09:17:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack för hjälpen Plundin!

Jag kommer att behöva mer av den varan för att inte snubbla i det här reportaget. Jag kan absolut ingenting om inspelning. Det var därför det var så fantastiskt intressant att få besöka Jan-Erik.

quote:
Fantastikst bra uppslag till tråd.
Vad kan vara bättre och mer spännande att göra ett reportage om än själva grundstenen till
all reproducerad musik... inspelningen.

Ska bli riktigt intressant att följa.


Tack så mycket men det är Mschill som skall ha elogen för att det blev till. Jan-Erik och jag har pratat om att göra det här sedan 2003 men det var först när Mschill började driva på som vi fick till det. Tack Mattias.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/12/30 :  09:29:12  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Inget att prata om. Det som var roligt var att få träffa Jan-Eric och lära känna en Hifi personlighet som han. Jag har har fått en helt ny förståelse för inspelningens ädla konst. Som Pac skrev det var en mycket fakta späckad dag som kommer att visa sig här i tråden när det lider.


Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2009/12/30 :  20:10:33  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
En Thureson mick har nog det lägsta brusvärde som går att köpa för pengar idag.
Och det är en parameter som uppskattas vid inspelning.
Jan-Erik har jag pratat om mickar med många gånger vid mässbesök.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/12/31 :  13:43:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
En Thureson mick har nog det lägsta brusvärde som går att köpa för pengar idag.
viterbi, tack för infon, det förvånar mig inte en sekund.

Jag lämnade besöket hos Jan-Erik med en stark känsla av att det var väldigt lite slump inblandad i hur det låter på Jan-Eriks skivor. Jan-Erik har en stark vilja att återge musiken på ett för honom så korrekt sätt som han någonsin kan. Jan-Erik har handplockat varenda apparat/mikrofon/... kort sagt, det finns en tanke med hela inspelnings/mixningsutrustningen. Som sagt, det förvånar mig inte en sekund att Jan-Erik har suveräna grejor för att göra det han gör.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/12/31 :  14:26:41  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Ja det ligger mycket tanke bakom Jan-Erics inspelningar. Hans nya platta "Dan & the Electros" har en helt makalös bra inspelning. Sen kanske inte musikvalet passar alla. Men jag giller det där gammla Old School soundet. Han har också en mycket genomtänkt filosofi gällande SACD som han gillar starkt.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/01/01 :  13:51:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Om vi lyfter blicken från mickarna och tittar på lite mer av studion...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2010/01/01 :  14:50:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hmm, jag ser Mani-II, mycket dämpad frontvägg och en diffuserad bakre halva av rummet. Det var kul för jag kör ju med samma akustikkoncept

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/01 :  15:06:11  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Det vore trevligt/lärorikt att få lyssna på Jan-Eric på tex en DIY träff


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/01/01 :  16:38:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det syns inte riktigt på bilden hur studion är utformad men den är kraftfullt dämpad vid högtalarna. Ställer man sig framför mixerborden mellan högtalarna hör man blodet susa i öronen. Knappast något man vill ha hemma i finrummet, men ett fantastiskt redskap för mixningen!

quote:
Det vore trevligt/lärorikt att få lyssna på Jan-Eric på tex en DIY träff

Om du var i Uppsala nu senast så hade du chansen att snacka med honom. Jan-Erik undviker helst stora föreläsningar men vi har lite annat som vi snackar om som jag hoppas går i lås.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/01/01 :  21:56:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Kul repotage, jag språkade lite med honom i Uppsala och han verkar trevlig
Har han blivit medlem ännu

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/01/01 :  22:25:05  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
jag sitter här med en tiding under näsan elektronik världen nr.7-8 2006 där det finns en synnerligen intresant reportage om thuresson micken.
Lite skivtips där CM402 har kommit till användning.

Lunds studentsångare : Sköna Maj Naxos 8.557994 malmö konserthall, Juni 2005 flerkanal.
St. Jakobs kammarkör med Anders Paulsson : Hymn to life Caprise CAP 21732 2004.
Gustav Sjökvists kammarkör : The Sky, the Flower and Lark Proporius PRCD 2011 2001.
Gunnar Idenstam, orgel. Johan Hedin nyckelharpa : Låtar/Swedish Folk Tunes Caprise CAP 21733 2004.

Några saxade omdömmen om micken ur tidningen.
"Kusligt realistiskt"
"ruskigt hög detaljupplösning utan att vara vass"

Till sist så sitter det FET-op ampar i denna mick. Som jörgen säger så blir det inte bättre med rör i micken. De är bara svårare att driva.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/01/01 :  22:45:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Har han blivit medlem ännu
Jajamen! Opus 3 har ett konto som heter opus3records

quote:
Till sist så sitter det FET-op ampar i denna mick. Som jörgen säger så blir det inte bättre med rör i micken. De är bara svårare att driva.

För min del så spelar teknologin ingen som helst roll så länge det låter bra. De olika teknologierna har olika för och nackdelar. De kloka använder teknologierna där deras fördelar bidrar till ett lyckat resultat.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/01/01 :  23:37:42  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Jajamen! Opus 3 har ett konto som heter opus3records



Kul
Då kan man ju fråga honom lite tekniska funderingar kring studio
Har för övrigt ganska många skivor som jag köpt av just opus3 records

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2010/01/01 23:40:38
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/01/02 :  10:37:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jan-Erik demade sin nya platta både från det färdiga resultatet och via sin Hdd-master...









Det var riktigt spännande att få en liten inblick i hur Jan-Erik jobbade med teknologin för att få fram slutresultatet.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/01/02 :  10:47:23  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Helt otroligt vad det går åt kanaler, Jan-Eric använder över 50 kanaler på vissa spår på den nya "Dan & the Electros". Plus att han hade en del att säga om kompressorer........

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000