HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Intelligent ljud i höstmörkret
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/11/23 :  09:09:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det var en trevlig demo och så här i stundande juletider fanns det såklart lite glögg i fikahörnan.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/11/23 :  09:22:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Trigonelektroniken stod på en bänk som jag aldrig sett förut.





Den var rejäl och gav ett riktigt robust intryck med sin betongskiva och förzinkade ställning. Det var en premiärvisning som jag tyvärr inte fick så mycket info om. Plind, du vet kanske mer?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2009/11/23 :  09:35:59  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Bänken var en snabbprototyp från ett Göteborgsföretag som heter MBJ Design

http://www.mbjdesign.se/

Improved Audio och MBJ Design håller på att ta fram en serie hifi möbler i stål och betong. Jag fick se lite skisser på bänkar med två plan, monoblockställ, skivspelarbänk och lite annat. Troligen kommer hifi möblerna att ha lite slankare metallprofiler och något tunnare betongskivor. Jag misstänker att mer info kommer på forumet nyhetstråd framöver.


Jag kan passa på att tacka hela IS teamet, Björn på Improved Audio och alla besökare för en trevlig demodag.
IS Petter är en man med bestämda åsikter kring högtalarkonstruktion, akustik, kabelteknologi och annat och det var intressant att ta del av hans tankar och idéer.

Glöggen som serverades kan jag varmt rekommendera, köpt på konsum, blåbär och lingon.

Vänligen

Stefan

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2009/11/23 :  10:03:48  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message  Reply
Detta med rumsakustik är en inte helt lätt sak. Det finns till att börja med helt olika uppfattningar om hur ett rum ska vara för att vara bra eller "normala". Petter från IS gillar tex inte alls akustikreglerade rum då hans högtalare inte är gjorda för detta, som han säger.

"Valvet" hos Akkelis Audio är byggt helt i kraftig betong och är givetvis inte klart (blir hifi någonsin färdigt?) utan vi kommer att löpande försöka hitta en kompromiss mellan design, pris, prestanda och ljudupplevelse. Det som idag är uppsatt i valvet i form av akustikreglering är absolut nödvändigt då det annars har en mycket stark efterklang och hårda rumsresonanser.

Sedan verkar det vara väldigt olika från anläggning till anläggning hur känsliga de är på rummet. MBL tex låter vädligt bra i detta rum och kombinationen AMR- Mårten lät också överraskande fint tillsammans.

Som tur är så finns det lika många ideer som möjligheter för att justera och prova sig fram med akustiken i ett rum.

Själv hade jag tyvärr inte möjligheten att närvara på denna demon så jag kan inte alls uttala mig om hur det lät.

Och till DMGbg kan jag bara säga: Det låter alltid bättre med egna grejer i eget rum. Och så ska det också vara då det är den miljö som man är van vid att lyssna i. Hur ofta är det på en mässa/demo som jag tycker det låter bättre än vad det gör hemma? Mycket, mycket sällan. Men kul är det för det!

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

patrikcaesar
Member

704 Posts

Posted - 2009/11/23 :  13:41:05  Show Profile Send patrikcaesar a Private Message  Reply
Trigon setupen låter mycket bra och har ett fint pris/prestandaförhållande.
Hörde på detta mindre än 1 min efter vi kopplat upp det på Vivids K1 och jag har ett rum i Limhamn som inte lämpar sig väl för lyssning ännu, men det ska Svanå råda bot på.
Trigon har en ren, torr klang och med en snabbhet som förvånade mig.
Riktigt bra setup i mitt tycke.
Det andra vet jag inget om, men bänken var läcker!


Generalimportör för HALCRO i Skandinavien
Återförsäljare av High end hifi.
Showroom i Skånes mitt.
Initiativtagare till Highendsociety.se

patrikcaesar@yahoo.com

0737 61 43 83
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/11/23 :  14:19:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Det här med hur rummet skall vara se ut för att det skall spela bra har Petter på IS starka åsikter om. Hans definition av "ett vanligt rum" innefattar rejäla gardiner och mattor, bokhyllor och gott om möbler. Det finns gott om rum som ser ut på det viset men det är ju tyvärr inte riktigt normen av idag.


quote:
Detta med rumsakustik är en inte helt lätt sak. Det finns till att börja med helt olika uppfattningar om hur ett rum ska vara för att vara bra eller "normala". Petter från IS gillar tex inte alls akustikreglerade rum då hans högtalare inte är gjorda för detta, som han säger.

Jag uppfattar aversionen mot akustikreglering som produkt-riktad, till skillnad mot resultatetorienterad.

Gardiner, mattor, bokhyllor och en trevlig, generös möblering ger ett antal goda akustiska egenskaper jämfört med ett kalt rum.

Finns det NÅGRA högtalare som spelar bra i små rum utan möblemang?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2009/11/23 :  15:36:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
quote:
Finns det NÅGRA högtalare som spelar bra i små rum utan möblemang?


Näääh!
Men vissa klarar sig bättre än andra.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/11/23 :  15:39:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
räven: DET är i så fall värt en egen tråd. Ett kalt, naket rum låter fungerar sämre än ett rum med mattor, bokhyllor, tavlor, väter, soffor, med mera.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2009/11/23 :  16:55:02  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Tusen tack Stefan för ett trevligt arrangemang. Tack även till alla gäster som avsatte tid och förgyllde dagen.

Det var även intressant att testa ett nytt koncept för audiobänkar. Den utställda bänken fick stå som provrigg för vad som kommer att utmynna i en serie bänkar för audiobruk. Utöver bänkar med en skiva kommer även en serie med två hyllplan, en variant av bänk avsedd för skivspelare samt två olika slutstegs/monoblocksbänkar.
Möblerna tillverkas av en svetsad benkonstruktion av 20 mm solida och förzinkade fyrkantsprofiler. På denna benställning monteras sedan 40 mm tjocka bänkskivor i gråbeige alt grafitgrå betong. Den "råa" finishen kontrasterar mycket elegant mot elektroniken. Tyngden i skivorna eliminerar effektivt akustisk återkoppling och för den som önskar blir det även möjligt att montera spikes eller annat avslut av benen.
Nu återstår att komma fram till vilka mått som skall gälla. Jag har en ganska klar uppfattning av dessa men tar tacksamt emot synpunkter och idéer.
PMā eller maila gärna era tankar.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se

Edited by - Improved Audio on 2009/11/23 16:59:21
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/11/23 :  18:52:57  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Finns det NÅGRA högtalare som spelar bra i små rum utan möblemang?


De flesta fullrangedipoler spelar betydligt bättre än lådor i relativt små och kala rum IMHO. Detta säger sig nästan själv med tanke på spridningsdifferensen i förhållande till lådor. Därmed inte sagt att lite mattor, bokhyllor och en soffa inte gör nytta...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/11/23 :  19:59:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det är uppenbart att det finns många åsikter om hur rum, högtalare, elektronik, kablar, ... skall vara konstruerad för att "fungera", inte minst i branchen. Då känns det rätt skönt att inte behöva ta ställning utan som konsument lyssna, lära, bedöma och göra sina egna slutsatser.

Det är alltid intressant att få ta del av tankar och ideér.

Det var inte bara Plind som fick actionbilder denna lördag. Jag har döpt dem till "En mästare i aktion"





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/11/23 :  20:35:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Plind och jag smälte våra intryck på ett av våra favorithak, Café Marmelad.





Ylva, en av stjärnorna på Göteborgs baristahimmel, gjorde kaffe så det stod härliga till!





Förstklassigt som vanligt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/11/23 :  20:46:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Efter att ha funderat några dagar kan jag inte annat än hålla med Plind i att:

quote:
Är Petters högtalare värda en provlyssning



Det kan ni skriva upp!



O kom ihåg; kör så det ryker



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/11/23 :  20:48:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Stort tack från mig till demogänget.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/11/23 :  21:57:55  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
Är det inte någon mer än jag som har något att skriva om ljudet vi hörde under demon?

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/11/24 :  07:28:31  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Satte mig ner några korta stunder under fotosessionen och lyssnade.
Bäst lät det när sweetspotstolen flyttades fram närmre högtalarna.
Där fanns inget speciellt jag störde mig på men inte heller hoppa högt av entusiasm över.
Petter var ju inte särskilt entusiastisk själv över ljudet så jag är säker på att de kan låta bättre under andra för högtalarna gynnsammare förhållanden
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2009/11/24 :  09:50:38  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Petters högtalare är konstruerade efter hans öron och ideal och för att passa en viss sorts rum, Petter själv menar att ett normal vardagsrum av den "gamla" sorten med soffor, bokhyllor, mattor, gardiner, växter är det som passar hans högtalare bäst.
Han frågade om jag hade ett akustikreglerat rum innan han kom med sina högtalare, för om jag hade det så vägrade han ställa in sina högtalare i det eftersom sådana rum inte låter naturligt och hans högtalare låter inte bra i sådana rum.
Jag sade att jag inte hunnit jobba så mycket med akustiken så det skall säkert inte vara någon fara. Med facit i hand kanske rummet ändå var för "onaturligt" för att passa Petters högtalare.

I sammanhanget måste jag ändå nämna att MBL låter förträffligt i valvet, AMR + Marten Miles 3 låter också väldigt bra och i söndags, efter demon , kopplade vi in Trigon elektroniken med ett par Peak Consult högtalare och det låter jättebra. Det är nog kombinationen rum + IS som passat sämst ihop såhär långt.



www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2009/11/24 09:51:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/24 :  10:09:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tycker ungefär som Plind, det lät bra men inte så man hoppade högt av glädje.
Jag saknade lite rumsinformation och en del små svaga detaljer på inspelningar
som jag vet har detta. Men det behöver ju inte vara högtalarnas fel heller.

Väldigt positivt tyckte jag var att de stora IS helt saknar extra "kryddning"
i diskanten, dvs de är inte hissade på det vis som är populärt bland vissa
andra märken. Diskanten lät i stället naturlig. En eloge till IS för detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/11/24 10:11:12
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2009/11/24 :  13:28:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
quote:
Tycker ungefär som Plind, det lät bra men inte så man hoppade högt av glädje.
Jag saknade lite rumsinformation och en del små svaga detaljer på inspelningar
som jag vet har detta. Men det behöver ju inte vara högtalarnas fel heller.



Precis så upplevde jag IS första gångerna jag hörde dom, inget som direkt imponerar och sticker ut.

Men dom växer med tiden och många andra högtalare blir jobbiga och "svulstiga" att lyssna på.

Att detaljer kan bero på det akustikbehandlade rummet då jag med IS högtalare hör saker på inspelningar som jag aldrig med några högtalare hört innan.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2009/11/24 14:13:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/24 :  14:02:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Att detaljer försvinner beror nog på det akustikbehandlade rummet
Sakta i backarna!

För det första så är det där inget särskilt akustikbehandlat rum, och för det
andra så har jag hört den rumsinformationen tydligt i Martens Level 3 rum.
Det är ingen tvekan om att den finns på inspelningen.

Hade detaljer försvunnit pga akustikbehandling hade de varit borta hos Marten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/11/24 14:03:03
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2009/11/24 :  14:10:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Japp!
Jag saktar ner lite och editerar inlägget till att det KAN bero på det akustikbehandlade rummet.

Visste inte heller att IS-högtalare stått hos Marten

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/24 :  14:15:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag är ändå nyfiken på hur ett akustikreglerat rum kan ta bort
detaljer. Hur resonerar du? Förnuftet säger tvärt om, mitt
iallafall...att detaljer maskeras av lång efterklang.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2009/11/24 :  15:07:20  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag var inte där så jag vet inte om det rummet ställde till med något problem, vet heller inget om kringutrustningen.

Kan bara konstatera vad kag skrivit tidigare, hemma hos mig och i Petters lyssningsrum hör jag detaljer som jag i andra situationer inte hör.

Men men, om man tar sitt förnuft till fånga så sitter det väl fast....eller?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2009/11/24 :  15:11:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag håller med PP, har väldigt svårt att acceptera IS resonemang som går på tvären mot all tidigare kunskap.

Men jag skulle förstå om det istället uttrycktes som att väggstödet var inräknat i delningsfiltrets optimering och därmed högtalarens frekvensgång.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2009/11/24 :  15:32:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Hur går IS resonemang?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000