Author |
Topic |
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/04/06 : 09:36:10
|
quote: Nej menade P3 generellt utan pickup, och att ev 103:an kunde vara ett bra val, men jag har ingen absolut ingen aning! P3 är ju rätt "billig" och tänkte att med en bra MC pickup och ev bra extra fötter under typ ceraball kanske man är hemma utan att sälja en njure...
Det beror ju på definitionen av "hemma" egentligen. Man kan vara nöjd med en Rega P1 med Carbon-puppa och ett enkelt RIAA från Kjell&Co också. Det är kanonsvårt att ge bra råd till någon som vill prova vinyl utan att skinna sig. Vissa skulle säkert hellre köpa en Thorens TD125/TD160 än en P3:a och jag säger inte emot. (Audio Concept har en TD160S till rimligt pris) Andra skulle säga att lägstanivån är en GyroSE för att kunna njuta av vinyl och så vidare.
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
wennerhulken
Member
113 Posts |
Posted - 2018/04/07 : 08:35:02
|
Fast kräver man minst GyroSE för att njuta av vinyl är man per definition bortskämd! #128521; Sjölv blev jag lite impad av Regas nya P2 med Elys. Så P3 är nog mer än ok. Denon103:an borde göra den ännu roligare. Det är ju Rega, du kan väl i princip skruva på vilken puppa som helst... #128521; |
Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/04/07 : 09:20:23
|
Hehe, sant wennerhulken! Jag tillhör nog den kategorin själv! Själv plockade jag fram min ikon häromdagen, den har nämligen fått sig en ny pacemaker, alltså en ny motorstyrning. Lika förvånad varje gång man hör vad en bra motorstyrning tillför!
Som synes står det nu en Lingo 2 därunder. Och skillnaden är inte liten; driv, dynamik, minskat skivbrus, högre upplevd upplösning som ger djup och bredd. Jag tyckte ju om den mycket redan tidigare men det är tveklöst ett steg mot hifi. Med Valhalla spelade den fortfarande medryckande och mysigt, men lite slappt om man kan säga så.
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2018/04/11 : 15:56:34
|
Tror det blir en svarv snart med MC pickup och MC Riia, suget efter vax finns där...:) |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2018/04/11 : 19:58:07
|
Fick senaste numret av Hifi&Musik och de testade den nya versionen av dina gamla Yamaha högtalare(nya NS-5000) och Yamaha verkar ha skapat något i hästväg som lär bli en ny klassiker, lovorden haglade och de var uppenbart tagna lite på sängen hur bra de uppenbart var. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2018/04/12 : 17:12:56
|
Och sedan hoppas man på intryck ifrån ditt senaste kabelinköp var det lider. De där verkar ju vara seriöst gjorda så man blir ju nyfiken. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2018/04/24 : 22:48:14
|
Hur går det med kabeltestandet |
Edited by - FBK on 2018/04/24 22:49:12 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/04/24 : 23:12:51
|
Det har inletts idag faktiskt! Och jag skriver under på att det är som att försöka veckla ihop en telefonstolpe bakom komponenten! Än så länge vågar jag bara säga att det låter lite annorlunda men spontant inte sämre!
Men jag har ju faktiskt en annan kabel som spelas in också, och det är den balanserade kabeln som jag köpte för att kunna utnyttja XDP-30R balanserat med Hifiman lurar. Och den har jag bara gott att säga om, välbyggd och rejäla kontakter och låter något mustigare är samma lur med Hifimans egen single ended kabel. Möjligen att Hifimans egen kabel låter lite friskare och spänstigare, men det kan ju lika gärna vara effekten av dubbla/enkla drivsteg i DAPen... Ni får väl avgöra själva i maj när vi ses! |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2018/04/25 : 13:15:24
|
Kul med kablarna, du kanske kan få dom mindre "spettiga" :). Mina är rätt tunna i dagsläget, eventuellt blir de fetare med tiden som jag. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/04/28 : 15:18:44
|
Hahaha snutten! Sånt är livet för de flesta! Jag var inte helt tydlig med vad det var för kabel jag provade men det gällde alltså en våldsamt otymplig strömkabel, en Pangea AC9SE MkII. ledzepp rekommenderade den i sin tråd och jag blev nyfiken. Jag instämmer med att den gör en kraftig påverkan på ljudet, för att vara en kabel och kanske i synnerhet för att vara en strömkabel.
Den ersatte en något kortare Nordost Heimdal 2 till mitt Karan KA S270 occh resultatet blev en tydligt ökad upplösning! (Nästan som att man upplevde en volymhöjning?) Nåt hände också tonalt och basen som redan tidigare var spänstig och kraftfull fick ännu mera fundament bakom sig. Inte så att man upplevde en förhöjd nivå, utan mera en oansträngd återgivning. Jag skall vid tillfälle återansluta NO och se om jag fortfarande kan skriva under på det jag nyss beskrivit!
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2018/04/28 : 16:28:35
|
Det var som fanken Den är inte dyr men till 2 aktiva frontar så blir det en slant så det får läggas på framtiden men det låter mycket intressant. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/05/15 : 11:02:15
|
Nu har jag testat att koppla tillbaka Heimdal 2 till slutsteget! Det som slår mig först är en lite luddigare ljudbild och inte lika tydliga detaljer? (Det är inte lika uppenbart att den subjektiva volymen sänks lite)
Tvärt emot mina erfarenheter (att kablar bör sitta ett bra tag innan de upplevs rätt) kopplade jag tillbaka Pangea SE och hoops! Där satt upplösning, ljudbild och dynamik. Helt ärligt, det är inte natt o dag, men jag upplever dessa skillnader som förvånansvärt tydliga.
I min förundran provade jag byta strömkabel till Audiobyte Black Dragon (DAC) för att se om jag upplevde Heimdal 2 som sämre även där. Men där upplevde jag ingen nämnvärd skillnad från den Black Rhodium i anpassad längd som den ersatte... |
Edited by - AlfaGTV on 2018/05/15 11:04:47 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/05/21 : 08:45:36
|
Efter förra helgens hörlursträff hos FBK vidgades mina hörlursvyer ytterligare. Dock inser jag i efterhand att jag släpade med mig för mycket grejer då det var svårt att hålla isär intrycken av olika kombinationer av lurar, förstärkare, DACar och transporter. Det var inte korpligan på något sätt, utan allt lätt bra! Jag blev nyfiken på HD-800 som Björn-Ola hade med sig och jag tyckte även att Hugo lät trivsamt.
Sammantaget har detta lett till att "Miniatyr-giganternas kamp" har inletts hör här i försommaren!....
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2018/05/21 : 16:28:15
|
Burson Soloist imponerade på mig. Lät mycket naturligt i mina öron dvs. pondus med kött och blod. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/05/23 : 20:09:13
|
Jag hade svårt att bilda mig nån uppfattning om Soloist överhuvudtaget. Men jag saknade "klippet" från både Moon 430 och även Hugo med Burson. Varmare, ja, men inte utan kompromisser. Och kompromisser finns det väl i nästan alla konstruktioner.
För egen del resulterade inspirationen i följande:
Varför behöver jag en bärbar lurstärkare till? Relevant fråga som jag eg. inte har nåt bra svar på förutom min nyfikenhet. Dessutom fanns det affärsmässiga skäl till detta. Är det då någon skillnad mot lilla Mojo? Ja, faktiskt tycker jag det och Hugo har mer drag under galoscherna och verkar ha en kraftfullare hörlursförstärkare.Som DAC är det lite svårare att kora en vinnare och där låter jag det vara osagt, mera en humörsfråga.
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2018/05/23 : 21:04:01
|
Jag tyckte att röster lät ett uns artificiella med Mojo jämfört med Hugo. Inte för att det låter så med Mojo, det är bara ett försök att beskriva känslan jag fick. Det var ju en väldigt hastig jämförelse så det kan ju ha varit inbillning. Det är ett gott betyg åt Mojo som väl bara kostar en tredjedel av Hugos pris. Jag vill gärna ha friheten att kunna lyssna på hörlurar var jag vill, därför gillar jag Hugo. Jag köpte Hifiman X V2 för att jag tänkte att de passar Hugos lite ljusa ljud. De är väldigt bekväma också.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2018/05/23 21:04:38 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/05/23 : 21:54:36
|
Ja, de är absolut en bra match även om jag inte riktigt håller med om att Hugo är ljus. Hugos drag i de lägsta oktaverna är riktigt ! Sen tillför den väl inte några större mått av värme uppåt egentligen. Mojo är lite mera sötad i tonen och kan absolut passa bättre till vissa lurar och material. Tänkte inte på det när vi träffades men Mojo liksom Shiit Jotun behöver spela en kvart eller så innan rynkorna slätas ut, så att säga! Jag tycker mig höra det i någon mån i Hugo också men inte lika uttalat.
Nåväl, Hugo kom med på köpet så att säga. Själva målet för affären var detta:
Eftersom jag inte tror att nån inte ser redan vad det är så drar jag plåstret kvickt:
Yes, det dök upp ett par Focal Utopia på begagnatmarknaden till slut. Toppenfina, sköna och ett helt magiskt ljud som fullt ut spelar i samma liga som Hifiman HE-1000. På vissa parametrar spelar de åttor runt HE1K men på andra vinner de senare. Jag är otroligt glad att ha förmånen att få ha dessa båda superlurar att njuta närhelst jag kan och vill! |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2018/05/24 : 14:33:09
|
Var hittar man sådana annonser?
- Köp min Focal Utopia billigt och du får en Chord Hugo på köpet.
Det är precis sådana annonser jag letar efter hela tiden.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/05/24 : 22:57:23
|
Ja, de är ganska sällsynta men som ni vet börjar jag bli ganska rutinerad köp o säljare! Har njutit av några av Kraftwerks ommixar på 3D The Catalogue på kvällen och med Utopia är det faktiskt första gången jag upplevt att man inte uppfattar lurarna på sitt huvud! Alltså, jag glömde i princip att jag jade lurarna på mig, jag var bara inne i musiken och effekterna. Prova The Robots 3D Headphone Surround Mix t.ex.! |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/05/29 : 14:24:11
|
Ingen idé att mörka här anar jag... Michell Orbe SE är såld till en trevlig gentleman och istället för att jag skulle krångla så dök omedelbart ett tänkbart alternativ upp.
Min gode vän har beställt ett nytt verk så hans "gamla" AMG Viella 12 blev till salu till rätt pris. Den har AMG 12J2 armen och en HRS-bas som den står på. För närvarande en hyfsad tonarmskabel i form av en OneOff Jorma Prime men den kanske vill tillbaka till husse till hösten.
Jag har varit mycket nöjd med Orbe, den gör det allra mest rätt, men denna gör allt ännu mera rätt
|
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2018/05/29 : 15:25:31
|
Inga dåliga uppgraderingar :) Skivspelaren ser riktigt läcker ut!
Mvh, Ola |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2018/05/31 : 09:07:50
|
Mer bilder av skönheten. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2018/05/31 : 10:00:03
|
Jesus! :-D |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2018/05/31 : 14:19:58
|
Tack gubar! Ska se vad jag kan åstadkomma på bildfronten till helgen! |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2018/05/31 : 17:51:22
|
Hifiporr på högsta nivån. Gärna några närbilder. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2018/05/31 17:51:50 |
|
|
Topic |
|