Author |
Topic |
Jojje66
100.000-klubben
381 Posts |
Posted - 2013/01/05 : 12:41:11
|
Hallå där Micke!
Vill tacka för ännu en riktigt trevlig kväll med massor av bra musik, trevligt umgänge och en fantatiskt gulasch du fått till.
Mvh Johan |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/01/06 : 00:19:58
|
Tack själv Johan! Det var en toppen-lyssning! Märkligt att vi hamnade så i vinylsmeten? Jag menar, min digitala källa skäms ju inte för sig direkt! Men det måste vara det taktila i att hantera vinylerna, speciellt i goda vänners sällskap?
Vi lyssnade till en massa olika vinylplattor, Judas Priest - Screaming for vengeance, Accept - Balls to wall, Metallica - Master of puppets/...and Justice men även annan musik som Cannonball Adderley - Somethin' else, Anna-Lotta Larsson etc. Just ja, Marillion! Detta spelades mestadels från min gamla Heybrook TT2 med RB301/Denon DL103 men även via Embla. Högtalarna för dagen var Audio Physic mestadels, men Dali släpades på plats mot slutet. Två tämligen olika högtalare men med väldigt positiva egenskaper på sina egna sätt! Och även nackdelar!
Kul var det iaf! Tack för titten!
Med vänlig hälsning, Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 19:48:43
|
Då var det gjort! Dali 40 sålda likväl som Balder... Med andra ord är det Audio Physic Tempo 5 som spelar i det "nya" rummet. De har definitivt fördelar jämfört med Dali, men de är inte lika "big&bold". Nåväl, ge och ta, all appratur är en kompromiss, åtminstone i prisklasser under en normal svensk årslön? För tillfället spelar mitt InterM R500 och detta kan verkligen driva på med dynamik, fart o fläkt! Visst, det innebär kompromisser, inget snack, men jag har kul med detta också! Dock hamnade jag i ett dilemma, jag står som en åsna mellan de elektroniska hötappar som tillgängliggörs! Mina funderingar just nu lutar mellan några olika alternativ; Ny Bladelius Klass A Nya Xindak PA-1 monoblokk Beg Bladelius Grendel eller möjligen Ymer...
Ahhh, dessa i-landsbekymmer...
Förslag? Med vänlig hälsning, Micke |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/02/04 : 21:21:07
|
Vore det inte passande att ha ett slutsteg liknande din förtjusande Embla? Jag vet att Ask har samma utseende. Fast Grendel och Ymer ser ju brutala ut. :)
Nog för att Klass A har kraftfulla watt, men att ha ett par tre till skadar nog inte om inte högtalarvalet är avgjort.
Är det spikat med Tempo 5 som högtalare? |
|
|
Jojje66
100.000-klubben
381 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 18:02:40
|
Tjena Micke!
Måste erkänna att sedan jag hörde att dina Dali skulle flytta hemifrån har jag känt en stor oro över vart din anläggning varit på väg men efter gårdagens besök kan jag äntligen andas ut. Måste säga att dina Audio Physic spelar fantastiskt bra hemma hos dig och efter ommöbleringen har dom verkligen blommat ut. Jag förvånas även gång efer annan över hur bra InterMstegen fungerar. Skoj och tack för igår.
/Johan |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 20:17:35
|
Tack för input Johan och David!
Just nu känner jag inget behov av att byta högtalare, det är som Johan skriver, de funkar för jäkla bra i rummet faktiskt. Och för all del, jag kan leva med InterM stegen ett tag framöver också!
På eftermiddagen idag så satte jag min gamla Heybrook på bänken och plockade fram Hanss Acoustics T-10! Skillnaderna är stora mellan dessa spelare, riktigt roliga båda två men på helt skilda sätt.
Och! Idag fick jag min beställda Dr Feickert Protractor NG så de har båda två fått en översyn/kontroll av inställningarna. Min arsenal av verktyg för skivspelare växer av ngn märklig anledning? Jag har via eBay inhandlat en bra nålvåg, alltså omagnetisk, och även en laserbaserad varvtalsräknare och nu slutligen en bra protractor. Nödvändiga saker om man gillar att byta pickuper och testa olika armar och spelare...
Dr Feickerts protractor var så lättanvänd och rolig att jobba med så alla spelare som var framme fick sig en "släng av sleven" Jag hade, lyckligtvis, inte gjort några allvarliga tabbar tidigare heller, men på några fick jag justera lite grann.
Kul med pysslet! Och när det låter bättre och bättre är det tacksamt, även om man förmodligen tycker det låter bättre för att man petat och skruvat litet själv?
Har med stor sannolikhet köpt mig en ny pickup och hoppas den skall ta det hela ytterligare en bit på väg! (Jodå, det är en Benz Micro, ett steg till uppåt i hierarkin) Just ja, det ingick visst en skivspelare då också, men det får ni veta senare vad det var för slags...
Ha det gott så länge så ska jag försöka lägga in en bild lite senare.
Med vänlig hälsning, Micke EDIT, Senare:
|
Edited by - AlfaGTV on 2013/02/08 20:42:59 |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 21:36:47
|
Jävlar vad snygga Audio Physic är! *tummen upp*
Har du köpt en BM LP? :-) |
|
|
GyroSE
Member
202 Posts |
Posted - 2013/02/09 : 06:58:54
|
Hallå Micke!
Har först idag haft möjlighet att ordentligt kika igenom dina sidor härinne. Otroligt fascinerande att du i praktiken (om jag förstått det hela rätt) har flera kompletta anläggningar med riktigt bra grejor. Din samling av skivspelare är inte att leka med, blir intressant att se vilket det senaste nyförvärvet är. Härligt också att se dina hyllor fyllda med vinyl, det är ju bara så att utan mjukvara skulle hifi- prylarna stå sig slätt.
/Jocke |
Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804. |
|
|
GyroSE
Member
202 Posts |
Posted - 2013/02/09 : 07:35:32
|
Glömde ju en sak Micke; såg att vi delar fascinationen för både Sisters of Mercy och The Mission (hade turen att få se båda banden live när det begav sig). En fråga; har du testat Mobile Fidelity's utgåva av Sisters "First and Last and Always"? Kan rapportera att jag aldrig har hört en Sisters- platta med bättre ljud. Rekommenderas! |
Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/02/09 : 12:55:20
|
Tack David! Ja, de har dessutom ganska hög WAF för att h så goda ljudegenskaper!
Jocke, tack för din input! Jag har aldrig hört Sisters på MFSL, har nog inte tänkt på dem som välinspelade, men skall kolla av deras skivor senare!
Just nu spelar jag The Wall med PF från en gammal svensk press på vinyl med mycket stor behållning! Hemst och säga men jag föredrar denna framför den dynamikfattiga och sterila remastern från förra hösten...
Med vänlig hälsning, Micke |
|
|
GyroSE
Member
202 Posts |
Posted - 2013/02/09 : 13:53:44
|
Nja, Sisters plattor är inte direkt välljudande men MFSL- pressen låter faktiskt jäkligt bra om man jämför med originalet. Köpte den mest på skoj för att testa vad gänget på Mobile Fidelity kunde åstadkomma med denna skiva, tycker att de har lyckats över förväntan. Har f.ö. det mesta som Sisters of Mercy har släppt inkluderat då också tidiga 7" och 12" singlar.
Har också The Wall på en gammal svenskpress, låter bra men slår inte riktigt ett tidigt UK- original. Har även en återutgåva av samma platta ifrån -97 någon gång, troligen en digital remaster som låter ok men inte mer än så. |
Edited by - GyroSE on 2013/02/09 13:56:59 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2013/02/09 : 18:02:18
|
Här händer det saker må jag säga, ommöblering, köp o sälj, du verkar ha skoj du
Blir det någon resa till stan för att gå på mässa så hör av dig
/byZan |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/03/15 : 10:48:02
|
Hej på er!
Lite nyheter då kanske? Jag köpte en skivspelare som jag antydde tidigare. Det bidde ett engelskt precisionsverk vid namn Michell TecnoDec, deras instegsmodell. Jag gillar dessa byggen som inte ens luktar kinesiska mjukgörare Och det syns på kvaliten att det är genomtänkta produkter.
Har köpt en Michell TechnoWeight till denna också, löjlig skillnad mot Regas taskiga ursäkt till motvikt på RB-250. Och efter att ha snurrat med Ortofon 2M Black, med den äran, så passade jag på att byta pickup till Benz Micro Glider L2 häromdagen. Inge fel på Black, den spelar mycket bra, men BM engagerar mer!
Och Michell spelaren köptes med en "ny" pickup, en Benz Micro Wood SL som just nu kläder Heybrook TT2:an. Det är svårt att ha två så bra skivspelare igång samtidigt, vet ju inte vilken jag ska spela på? Har inga bekymmer med att rekommendera Benz Micro Wood SL, den spelar otroligt mycket bättre än vad jag väntat mig. Mycket tyst, nästan inget knaster alls, och klarheten är chockerande... Trodde den skulle vara ett snäpp upp över min lite äldre Glider L2 och min Ace SL, men det snarare tre snäpp...
VH /Micke |
|
|
GyroSE
Member
202 Posts |
Posted - 2013/03/15 : 17:09:48
|
Wow, grattis till nyinköpet!!! ;)
Ytterligare en som ansluter till Michell- familjen, kul! Har själv aldrig haft förmånen att få lyssna till småsyskonet TecnoDec men jag gissar på att den påminner en hel del om GyroDec när det gäller ljudåtergivningen.
Kör själv min Gyro ihop med Wood SM och kan bara instämma i dina lovord runt denna godbit från Benz Micro. Om jag var som dig så skulle jag se till att flytta över Wood till TecnoDec illa kvickt... |
Edited by - GyroSE on 2013/03/15 17:11:24 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2013/03/15 : 19:11:42
|
Grattis!
Den såg trevlig ut och låter säkert så oxå quote: Det är svårt att ha två så bra skivspelare igång samtidigt, vet ju inte vilken jag ska spela på?
Jag vet! Därför blev det bara en tillslut och jag behöver inte längre välja, ingen beslutsångest helt enkelt
/byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Jojje66
100.000-klubben
381 Posts |
Posted - 2013/03/15 : 21:06:46
|
Grattis Micke!
Ett längre tag har jag tyckt att du haft lite för få skivspelare där hemma men sambon har väl tryckt på för att utöka antalet förstår jag. Skämt och sido. Skall bli intressant att komma och lyssna på nytillskottet. Spännande.
/Johan |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/03/18 : 10:33:05
|
Givetvis tycker M-L att antalet skivspelare är för få! Men lyckligtvis ligger jag på plus fortfarande sedan jag avyttrade Dali 40 Jag anar en taktik börja tydliggöras här!
Har spelat en hel del musik i helgen på olika sätt och är allmänt nöjd med ljud och funktion! Jag har ändrat lite i konfig genom att slå av bryggkopplingen på mina InterM R500 Plus steg. (och givetvis koppla om högtalarkablarna) I bryggat läge är de liite för stimmiga avseende brus och brum och jag kan tycka de tappade lite av sin finess också. Kanske för att Audio Physic Tempo V är på 4Ohm?
Hursomhelst, under en löprunda dök det upp en fundering,; Kan man inte köra bara ena kanalen på dem? Alltså behålla den fina separationen, trycket och finessen och samtidigt hålla brus och brum på mycket låg nivå? Jo, det funkar utmärkt, jag kör bara ena kanalen på dem och får ut ett väldigt trevligt ljud med en väldigt tyst bakgrund och mycket påtaglig dynamik. Varje steg har ju tillgång till strömresurserna för två kanaler via nätdelen men nyttjar bara en av dessa. I min situation fungerar detta mycket bra, och det är ju enkelt att testa (om man inte lödit bort omkopplaren då..)
MVH Micke |
|
|
GyroSE
Member
202 Posts |
Posted - 2013/03/24 : 07:32:34
|
Har du hunnit med att testa vad Benz Micro Wood kan uträtta i symbios med TecnoDec? |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/03/24 : 09:03:43
|
Hallå GyroSE! Nej, jag spelar på Michell i min huvudanläggning, men den har fortfarande Glider L2 monterad! Det är absolut inte en dålig kombination det heller, jag lovar! Spelar mina nyinköpta MoFi Ltd Edt vinyler här och det låter bättre än ngt annat jag hört analogt på min rigg, Keb 'Mo' och AKUS - So long, So Wrong (AKUS=Alison Krauss & Union Station) Ja, det är till och med ett ljud som tilltalar mig mer än även HiRez digitalt faktiskt...
Jag håller på att förbereda en vinyllyssnarkväll där jag kommer att använda min Audio Origami arm, med BM Wood pickis och spela den på tre olika verk, för att få en rätt tydlig uppfattning om hur mycket verken spelar in... Det skall bli spännande men jag saknar en komponent för att kunna köra detta.
Rapport följer när vi provat! |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2013/03/24 : 09:29:41
|
quote: Jag håller på att förbereda en vinyllyssnarkväll där jag kommer att använda min Audio Origami arm, med BM Wood pickis och spela den på tre olika verk, för att få en rätt tydlig uppfattning om hur mycket verken spelar in...
När är den?
Kanske värt att åka upp till Falun för att få vara med Om inte så hade det varit roligt
/byZan
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/04/26 : 18:54:38
|
Du är givetvis välkommen byZan! Och nu börjar det äntligen närma sig! Idag fick jag en ny motor med rak axel till min Hanss Acoustics T-10 med DHL, Tack Stefan! Den redan utbytt och spelaren sprider ljuvare musik än någonsin tidigare. Vilken skillnad? Jag hörde ju att den förra motorns xel var skev ffa när man spelade pianomusik eller liknande med långa svepande toner... Men nu får jag en mycket stabilare ljudbild, tyngre bas och allt blir klarare! Kul!
En väldigt respektabel spelare på alla sätt och vis, och rolig att lyssna på musik med!
Vh Micke |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 19:40:38
|
Ytterligare ett steg taget på resan! Min lokale handlare Lasse ('s HiFi) hade ett intressant slutsteg på sin begagnat-hylla. Eftersom man då har möjlighet att prova hemma i lugn och ro behöver man inte oroa sig för att "gå fel" på sin resa. Och jag behövde eg. inte mer än koppla in slutsteget hemmavid för att inse att det här var verkligen rätt! En helgs lyssning, med goda vänners synpunkter därtill, förändrade inte min övertygelse att det här blev riktigt bra!
Ja, det är ingen tvekan om vad det handlar om! Detta förenar många av de egenskaper som jag tycker om i andra förstärkare; Suverän dynamik och ett ruggigt drag i botten, men aldrig odefinierat. Ett mellanregister somär så vackert och lent att man blir sittande med ett fånflin efter en stunds lyssnande, och diskanten saknar inget och hävdar sig aldrig i onödan. Ljudbilden är så stor som inspelningen anger, varken mer eller mindre och djupet finns där hela tiden. Detaljer och upplösning är häpnadsväckande, redan tydliggörs små detaljer i inspelningarna som tidigare endast kunnat höras i hörlursriggen.
Jag är toknöjd med mitt Karan KAS 180!!!
/Micke |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/05/08 : 16:40:02
|
Grattis Micke, slutsteget fanns inte kvar länge på fyndsidan. Ser framemot att få klämma på det. :-D |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2013/05/08 : 20:03:10
|
Gratulerar till ett toppeninköp Micke. Har aldrig själv hört det men på din beskrivning (som jag litar på) så låter det onekligen mumma! |
Min anläggningstråd |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/05/08 : 21:08:11
|
Tack DavidS och guy_badbois! Ni är givetvis båda väkomna att titta förbi vid tillfälle, på lite nymalet och musik!
Om man kan ens kalla det för en "dålig" egenskap, så har fokusen i Sweetspot förhöjts massivt, medan ljudbilden utanför faller ihop väldigt tydligt! En till sak som definitivt är en enorm fördel om man bor i lägenhet, är möjligheten att bibehålla dynamik och liv även vid låga ljudnivåer. Allt kommer fram ändå, mycket tydligt!
VH /Micke |
|
|
Topic |
|