HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Alternativ till Ecophon tak ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/10/10 :  19:43:13  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Frun vill ha ett nytt tak i tv rummet så jag tänkte passa på att montera upp ett akustiktak, har inte mätt eller räknat på det så det blir lite chansartat

Finns det något "universal tak" som man kan slänga upp ? Jag visade ett tak med Ecophon men fick då bara kommentarer om att det ser precis ut som på jobbet (sjukhuset), vad finns det för alternativ till Ecophon ?

Mvh

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2009/10/10 :  20:40:17  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
Har själv kikat på att sätta in ett akustiktak och hittade då detta
http://produkter.rockfon.se/se/products/monolithic-ceilings/mono.aspx som skall ge ett tak utan skarvar och känsla av offentlig miljö. Jag har dock inte sett det i verkligheten men skall träffa en installatör på torsdag morgon och har kanske mer att berätta då.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/11 :  09:25:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Den här firman i Österbymo har en produkt som jag tror är både mycket bra och billig:
http://www.traullit.se/
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/10/11 :  09:43:18  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Guru,det finns Ecophone med smalt bärverk 15mm tror jag.
Sen finns det dolt bärverk då täcker plattan listerna.
Sen går det att limma plattor direkt i taket,då kan man välja 60x120 då passar det bättre i hemma miljö.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/10/11 :  10:23:52  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Tack för tipsen.

Ska kolla om jag kan limma Ecophone direkt på undertaket.

Träullit såg ju lite kul ut, ska höra med kvinnan jag delar morgontidning med vad hon tycker
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/10/11 :  10:35:50  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Om ni har betongtak så ger ett vanligt träpaneltak på 45mm
reglar + mineralull en väsentligt trevligare klang i rummet

Fick det tipset från "Tunemalm akustik" på en telefonförfrågan
för länge sedan och det har fungerat alldeles lysande dom gånger
jag har provat det.
Sammanfattningen från samtalet blir i princip, "krångla inte till
det i onödan"

http://www.tunemalm.se/
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/10/11 :  10:49:58  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Det sitter träpanel där nu men det ska bort, ska kika hur det ser ut under när renoveringen av rummet påbörjas.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/10/11 :  10:56:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Akustiktak tycker jag INTE skall sitta direkt mot undertak för då dämpar de alldeles för smalbandigt dvs bara diskant. Det kan bli mindre lyckat slutresultat om du inte dämpar andra frekvenser i rummet med andra medel. Mycket bättre är med luftspalt (några cm) och få jämnare dämpning.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/10/11 :  12:05:57  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Jag antar att det sitter reglar typ 45*45 som panelen är spikad på, räcker det som mellanrum ?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/10/11 :  14:46:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Javisst

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/11 :  18:15:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
På Ångströmlaboratoriet, där Uppsala DIY går, ligger akustiktaket 85 cm under betongtaket...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/10/11 :  18:35:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jo men där är väl takhöjden en liten aning högre än hemma hos Guru...

Micke

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/11 :  19:11:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jepp, det var mer tänkt som ett exempel på "ju mer, desto bättre"
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/10/12 :  09:48:34  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Det är en tillbyggnad så taket är lägre än normalt, slänger in rummets mått senare.

Vad kostar Ecophon ?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/12 :  22:46:00  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jag skulle ha vanlig träpanel på reglar med isolering bakom. Men lägga en svart nålfiltmatta under panelen och göra spalter mellan panelbrädorna på några mm.
I reflaktionspunkten mellan högtalare och lyssningsplats skulle jag fälla in ett par BAD paneler.
Evenetuellt sätta BAD panelar i varja hörn av taket eller som remsor längst bak och längst fram.

Jag är helt såld på mina BAD som jag hängt upp i taket.
Och då har jag ändå över 2,60 till tak samt högtalare som inte sprider lika mycket upp i taket som en vanlig dome diskant gör.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/10/13 :  08:27:19  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ett annat alternativ (som dock kan vara svårt att sälja in till sin andra äkta halva...) är ju GH-moduler från Svanå.

Jag har vid flera tillfällen fått höra vad de gör för ljudåtergivningen när de placerats i tak, och om inte pengar (de är inte gratis om man så säger) vore ett hinder samt eventuella spörsmål från andra familjemedlemmar gällande estetiska aspekter så vet jag vad jag gjort...

Ser kanske inte särskilt upphetsande ut, men jag har sett några konstellationer som jag finner fullt estetiska, om inte till och med riktigt fräcka. Fast jag påverkas naturligtvis av dess funktion vilket smittar mitt estetiska val..

edit, får tillägga att några sådana stående i mitt källarrum fått mig att slänga ut de där musikdödande och äckligt dammsamlande mattorna som jag haft liggande...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2009/10/13 08:40:33
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/10/13 :  09:07:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
edit, får tillägga att några sådana stående i mitt källarrum fått mig att slänga ut de där musikdödande och äckligt dammsamlande mattorna som jag haft liggande...

Jag gör en annons till hifitidningarna och detta vore ju klockrent som citat, CC!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/10/13 :  12:18:25  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle ha vanlig träpanel på reglar med isolering bakom. Men lägga en svart nålfiltmatta under panelen och göra spalter mellan panelbrädorna på några mm.

Esl: Det här var även min plan när jag tog kontakt med Tunemalms men
jag blev då avrådd från det då lösningen kräver väldigt stor
noggrannhet. Tom virkets dimensionsändringar över årstiderna blir
ett problem.

Har en bekant som satt upp ecophonpaneler i ett vardagsrum och han
blev inte nöjd, tror att han har målat över dom idag.
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2009/10/15 :  23:34:00  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Vet inte vad den där expert firman på akustik fått luft ifrån...
Om man har betong tak, och gör ett innertak med springor och isolering bakom så är det klart att springornas bredd varierar med fuktigheten... OCH?

Om man spikar upp panelen med 3mm spalt allihop så får man ju en helmholtzresonator tunad till bara en frekvens. Vilket inte är bra.
Man har naturligtvis 1,5-2-2,5-3 och 3,5 mm springor sedan får dom torka eller svälla och vi har fortfarande ett tak som dämpar bredbandigt relativt vid låga frekvenser samtidigt som man får en levande efterklang.

Visst det blir svårt att som akustikfirma garantera en exakt kurva på efterklangstiden vid en viss frekvens men vem bryr sig??
Vi vill att det skall låta mycket bättre det är allt! Inte HUR det låter i första hand.

BAD paneler är grymt bra!
Men jag kan inte lova att dom mäter samma på vintern som sommaren.....

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/10/16 :  09:41:05  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"Om man spikar upp panelen med 3mm spalt allihop så får man ju en helmholtzresonator tunad till bara en frekvens. Vilket inte är bra."

- Om man nu inte är ute efter en specifik frekvens...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/10/16 :  10:10:04  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
En undran bara - är inte GH ett aber att damma när man sätter dom på väggarna? Hur i hela hel***** kommer man åt i alla små håligheter?

Men iofs så blir det mer dämpning med åren då damm lär sammlas i dessa håligheter

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2009/10/16 10:17:19
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/16 :  10:14:10  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Guru... om JAG vore dig skulle jag fått det uppmätt först! Annars vet du inte var problemen ligger...
S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2009/10/16 :  17:48:25  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Varför måste man mäta upp?
Varför lyssnar man inte?
Varför inte klappa i händerna och höra klangen och efterklangen?
Så har man alltid gjort...
Och har man hår betong och man vet måtten på rummet så är det bara att räkna....
Är det raka vinklar så är det ännu enklare.
Ett litet rum hinner med så många studsar på 300ms att det blir stokastiskt, ett brus helt enkelt, och efterklangstiden på det räknas ut med vetskapen om volymen och att du vet materialet (betong)
att du sedan byter en begränsningsyta mot trä är fortafarande predikterbart.
Det finns bra akustikböcker på biblioteket och bra länkar på forumet.
Läsa gärna den klistrade tråden om Micke Y kokbok till att börja med.

att lägga akustikskivor rakt mot taket är helt förkastligt som skrevs innan, bättre med spalt mellan skivorna och taket och allra bäst BAD paneler med isolering bakom. Som kommer ge mer lågfrekvens dämpning samtidigt som diskant och mellanregister inte dämpas så hårt utan diffuceras och "höjer" taknivån så att rummet låter större.
Speciellt bra vid låg takhöjd.

min lyssningsplats har ett fönster precis bakom huvudet. Utan BAD panel bakom så låter det hårt och påträngande och väldigt pang tjong tröttsamt.
Med BAD panelen så flyttas scenen tillbaka bakom högtalarna och ljudbilden blir bredare, musiken flyter lungnare, med bättre perspektiv, och man vill lyssna längre.

Nästa lika bra effekt i taket men då jag har ganska högt till tak så kan jag inte säga att effekten är lika stor där.

/esl

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/16 :  19:05:58  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag måste hålla med esl igen. Det handlar ju om att släppa in ljudet men inte tillbaka ut igen. Problem kan det vara om man har ett hårt golv. Man får väl då göra spalter i golvet och med hålrum under golvet.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/10/20 :  15:57:57  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Hittade ett excelark som beskriver verkan av olika parametrar hos en
spaltabsorbent.

http://www.mh-audio.nl/Downloads/Helmholtz.xls
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/10/20 :  16:33:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Det handlar ju om att släppa in ljudet men inte tillbaka ut igen.

Förstår inte?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000