HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Högtalarna vid en öppning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2009/10/19 :  18:45:53  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Funderar på att vända på möbleringen i rummet. Så som det är idag så spelar jag på kortsidan och märker att jag måste göra ett antal akustikförbättringar för att få det att låta bra. Bla har jag lyssningpos i en soffa dikt an mot väggen vilket ger rätt otrevliga reflexer. Har också problem att få ut högtalarna så pass långt ut från väggen som jag skulle vilja.

Problemet att istället spela på kortsidan är att jag har en öppning direkt ut mot hallen. Jag kan inte täcka för detta då det skulle se konstigt ut med en ingång till V-rummet endast ifrån köket.

Blir detta problem? Om det kan bli bra hur kan man se till att man har samma densitet och absorbering som andra sidan där väggen finns för ett ev tyg?

Kan ju bli konstigt om de dämpas olika mot ex en singelabsorbent.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Edited by - Hinken74 on 2009/10/19 18:46:43

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/10/19 :  19:57:04  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Verkar va nästan samma slags rum som jag spelar i.Sitter också mot bakvägg.Vände också på grejerna och spelar på långsidan-Ingen stor skillnad dock,ca 1m.
Massor med problem med skev ljudbild och märklig basgång,men efter att ha mixtrat med hunecke roomcalculator tills jag hittade placeringarna med minst dip i basen så började det rätta upp sig lite.Högtalarna står numera med fronten bara ca 60cm ut i stället för ca 90 som jag hade förut.placerade med bättre symmetri mot sidoväggar och vinkling.
Fastän jag har öppning på höger sida i bakkant och även bakåt på samma sida så stör det inte så mycket längre.Inte optimalt men förvånandsvärt bra mot tidigare.Vs verkar va känsliga för symetri om man sitter för nära bakväggen.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2009/10/19 :  21:39:45  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
I detta fallet kommer högtalaren sett från lyssningspositon vara mitt i en dörröppning (vänster)
Högra högtalaren har istället en betongvägg som första reflex.

Frågan är om ett tjockt draperi tar så pass mycket att jag inte märker någon skillnad.

Är inne på att sätta ett draperi i öppningen och ett på andra väggen. Men om något släpps igenom kanske det blir mer reflektion från draperiet som har betongväggen bakom, eller?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/10/20 :  16:22:43  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Jag hade tidigare ett tjockt draperi ut mot hallen snett bakom lyssningsplatsen. Nu har jag satt dit en dörr. Mycket bättre. En stor del av basen blåste rätt genom draperiet. Jag jobbar med att täta rummet så mycket som möjligt. Isolerar dörrar och fönster. Jag har stativhögtalare (JMR) så det gäller att ta till vara den bas som finns. Att täta rummet ger också ett lägre bakgrundsbrus.

Kanske kan jag ge en annan infallsvinkel på ditt problem. Jag såg i en annan tråd att du har några Golden Horn som ligger och skräpar. Jag har tre G.H. Tidigare var de placerade på väggen bakom soffan. Gav mycket bra resultat!

Jag sitter mitt emot ett fönster. Har haft tjocka tredubbla gardiner på sidorna med högtalarna framför. Nu rev jag ned gardinerna för att testa med en G.H på var sida om fönstret, vid första reflexen bakom högtalarna. Det lät bra på sätt och vis men lite konstigt. Ljudet sögs liksom in i Golden Horn-diffusorerna. Då testade jag att flytta högtalarna bakåt. Pang! Där satt det! Det var rena miraklet. Alla instrumenten kom på plats. Djup och bredd fanns. Basen blev fylligare. Musiken blev rik och levande. Inga toner sögs upp av gardinerna för att för alltid gå förlorade.

17 cm bakåt blev optimalt. Från 95 cm, räknat mellan frontbaffel och vägg, till 78 cm.

Nu kunde jag flytta fram soffan lika många centimeter. Men vad skulle jag ha bakom soffan? En bokhylla förstås. Hylla inköptes samt ett stort antal böcker (5 kr st från Stadsmissonen). Snyggt blev det och bra skulle det låta... Trodde jag. Ack vad jag bedrog mig. Nu försvann en del av det rika och levande ljudet. Tja, jag antar att böckerna stängde in och spred tillbakastudsen på ett felaktigt sätt.

Så nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra. Diffusorer av något slag bakom ryggen. Eller att göra som du och möblera på andra ledden.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2009/10/21 :  12:03:55  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Skall försöka rita upp rummet i ASAP, men vad tror ni om att spela på kortsidan istället för långsidan. Tänkte isåfall ha kvar soffan mot ena långsidan och
ha tvn på andra. Dra ut en lyssningsfotölj ut i rummet. Öppningen täcks med en vikvägg och ett kraftigt tyg framför.

Kan soffan hämma ljudbilden, (om ni nu fattar ett smack hur rummet ser ut.... :)

Kommer att ha en DD10a kopplat till mina Offrande så viss kompensering fixar den nog.

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2009/10/21 :  20:25:09  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2009/10/21 :  22:42:59  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Om det är basbummel som bekymrar, kan det med den alternativa möbleringen vara effektivare med ""nånting" lång bort i hallen, i stället för ett tunnt tyg vid dörrhålet. Om du har en hatthylla därute, pröva med att hänga upp ett gäng tröjor, täcken etc. Enkel test som inte kostar något. Sprudel (bilder på faktiskt.se) löste sina problemreflexer från vägg direkt bakom soffan med en hemsnickrad diffusor som står bakom soffan och hängs upp vid behov. Väldigt enkel men effektiv sak, dessutom snygg, -billigt inköp av spillbitar trälister i olika dimensioner och utsenden från brädgår´n vilka limmades upp på en plywoodskiva om ca 120x60 cm, tjockleken varierar mellan ca 0-15 cm.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000