HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Gör det själv akustik, kalkylator
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/13 :  23:57:38  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Länk

http://www.mh-audio.nl/Helmholtzabsorber.asp#PanelAbsorber

Edit: Finns på samma sida som nedladdning (freeware)
http://www.mh-audio.nl/user/acoustic%20calculator.asp

Edited by - DahlbergAudio on 2009/09/14 01:02:40

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/14 :  06:28:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Gammal sida i nytt utföranda
Bra länk Dahlberg!

*edit*
Länkarna under det översta diagramet leder till diffusorer o annat godis.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/09/14 06:31:21
Go to Top of Page

Verb
Starting Member

19 Posts

Posted - 2009/10/20 :  14:33:11  Show Profile Send Verb a Private Message  Reply
Jag sitter precis och filar på design i google sketch-up...

Någon som har gett sig på panel-helmholtzarna? utom Cruncharn i nån tråd på nåt studioforum.

jag undrar lite kring placering... jag har en ganska otäck resonans på 87 hz mellan golv och tak (och övriga 2a och 3e resonans ligger och spökar kring just 87 hz också, så det blir en sörja där)

funderar på att bygga en ungefär 190 cm bred, 40 cm hög, 40 cm djup låda, att ha längsmed väggen på golvet, med panel-hålen utåt i rummet (ca 320 st hål om 8mm), och alltså då ha möjlighet att ställa typ bokhyllor etc ovanpå absorbenten... bra idé? jag tänkte ha en på varje sida av rummet, höger o vänster om mig när ja lyssnar (sitter på golv, zen styley.)

(observera att jag har ingen fru eller flickvän att ta i åtanke, så att det kanske ser rätt konstigt ut gör mig faktiskt ingenting.)

sen har jag ju faktiskt fler frågor... hmm. typ, panelabsorbent verkar najs för att det blir bredbandigare, men dom härna med bara ett rör, är det då viktigt (jag antar det nämligen) var röret är? kan jag teoretiskt bygga en hel jättelåda (såsom en extra bakvägg) och bara ha ett rör / port /hål in till lådan avstämt till "problemfrekvensen" uppe i hörnet av väggen? eller måste rören i sig, vara i typ mitten för att funka bra?

är det bara uppe i hörnet som "det kommer funka" om det bara är i hörnet som hålen är?

inte nå vidare teknisk i mina formuleringar, sorry :-D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000