HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Betongvägg direkt bakom soffan, mer än tavlor?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/12/09 :  20:55:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Usla kunskaper som man har på akustikfronten så undrar jag över en sak.
Ska kanske för tredje gången möblera om i mitt vardagsrum...Är ganska trött på mitt rum, men har kommit fram till att om jag ska få någorlunda basåtergivning pga rummets utformning så måste jag göra detta även om det tar emot (har testat lite)och eftersom jag då kommer att ha en stenhård betongvägg direkt bakom soffan iställer för en "mjuk" vägg som jag har nu så undrar jag om det finns något speciellt som man kanske kan göra/sätta upp på betongväggen för att förbättra akustiken förutom det vanliga som kommer att hänga där som tavlor.
Ps. På väggen bakom högtalarna så kommer jag som nu har dämpskivor och tyg upphängt framför dem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/12/09 :  21:00:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det gör faktiskt inte så mycket att ha en hård vägg direkt bakom soffan för hjärnan kan inte skilja reflexerna från väggen med direktljudet så de uppfattas som samma.
Viktigare är att få ner den allmänna efterklangen i rummet med möbler, tyger och prylar.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/12/10 :  22:23:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Jag är nog inne på Micke Y:s förslag att först och främst få ordning på rummets efterklang, ett enkelt sätt att få ett hum om efterklangen är att klappa, om akustiken är ok skall klappen dö ut direkt eller nästan direkt, det får inte ringa någonstans om du förstår vad jag menar, att dämpa en bakvägg kan vara värt att prova ifall din lyssningsposition är väldigt nära den, tex lyssningsfotöljen eller soffan står dikt mot väggen, jag gjorde så vid ett tillfälle när jag hade ett väldigt "stökigt" rum med många öppningar ut och resultatet var att jag fick ett lugnare ljud med bättre fokus, absorbenten satt då på väggen precis bakom huvudet och verkan hade nog varit avsevärt mindre om jag tex flyttat ut lyssningspositionen en meter.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/12/10 :  23:12:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för svaren! Allmäna efterklangen är ganska låg då jag har välmöblerat och dämpat en del,och jag är ganska nöjd med "nivån"
Hade ännu mer dämpat förr (dubbla mattor)och då blev det jobbigt att vara i rummet om man hade ont i huvudet då jag fick en tryckande känsla,låter kanske konstigt men jag upplevde det så.
Som jag skrev ovan så blir enda skillnaden från nuvarande möbleringen till den tänkta är att det blir en betongvägg bakom lyssninspositionen istället för en mjuk vägg och det fick i gång tankar kring detta med hårda betong väggar.

Goldfinger!
Kan kanske vara ide då att "testa" med en dämpskiva bakom bakom lyssningspositionen då jag kommer ha soffan dikt mot väggen. skulle det bli bättre så kan man klippa till någon mindre bit och klä med tyg och hänga ovanför/bakom soffan.
Ps. För övrigt så blir det inte mer testande nu då båda mina basar skickas i morgon för ny gummiupphängningen då den har spruckit på ena basen, men sådant kan ju hända med gamla högtalare.

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/12/10 :  23:28:15  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Jag har satt dämp plattor bakom mina tavlor köpte mina på Biltema. Är självhäftade och billiga

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/12/11 :  10:44:47  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Bokhyllor bakom är kanon om man har plats för det. (Böckerna självklart lite stökigt placerade för bästa difuserande effekt ;) .)

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/11 :  12:47:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bocker e inte bra for diffuserande effekter. Eller vad vill du uppna, Patrik?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/12/17 :  13:16:47  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Engelhom: Du skriver att böcker inte är bra för diffuserande effekter. Det kräver nog en förklaring.

Jag sitter själv helt tätt intill vägg. Igår fick jag upp ett par Golden Horn bakom huvudet. Ingen dramatisk skillnad men jag tycker ändå att investeringen var värd sitt pris. (1250 kr/platta, 55x55 cm.) Förbättringen märks främst vid applåder som blir renare och stabilare. Det är också ett allmänt lugnare ljud.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/12/18 :  00:09:42  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag sitter själv helt tätt intill vägg. Igår fick jag upp ett par Golden Horn bakom huvudet. Ingen dramatisk skillnad men jag tycker ändå att investeringen var värd sitt pris. (1250 kr/platta, 55x55 cm.) Förbättringen märks främst vid applåder som blir renare och stabilare. Det är också ett allmänt lugnare ljud.

Intressant! Skrev detta ovan: Kan kanske vara ide då att "testa" med en dämpskiva bakom bakom lyssningspositionen då jag kommer ha soffan "dikt" mot väggen. skulle det bli bättre så kan man klippa till någon mindre bit och klä med tyg och hänga ovanför/bakom soffan
Om jag förstått rätt så har dessa Golden Horn diffuserande effekt och vanliga dämpskivor bara dämpar som sagt, vilket är egentligen att föredra att ha direkt bakom huvudet,? om man tex vill ha lugnare ljudbild.
Ps. Nu är dessa Golden Horn hemskt fula tycker jag då, men man kanske kan klä dem med ett tunnare tyg utan att de förlorar sin funktion?

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/12/18 :  06:36:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag sitter också tvärr mot bakvägg. För att lindra det brukar jag lägga uppp en stor och tjock (20 cm) kudde bakom huvudet (ryggstödet är lågt och djupt). Det lugnar ner ljudbilden och förbättrar stereobilden hemma. Kudden är tjock för att den ska komma ut en bit från väggen för att dämpa även lägre frekvnser för att skapa en reflex med jämnare tonkurva. Dock tror jag att det försvinner lite väl mycket i kudden, så jag ska prova med en BAD-absorbent sen. Finns det plats för diffusion är det nog en bättre väg att gå. Tror jag
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/12/18 :  12:06:53  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
En liten korrigering av mitt tidigare inlägg beträffande Golden Horn.

Jag var trött under min första lyssning med Golden Horn. Nu har jag spelat ytterligare en dag och förbättringen är större än jag först uppfattade.

Komplicerade ljud, typ applåder, cymbaler, smatter är betydligt mer utmejslade. Bredden uppfattar jag som utvidgad. Jag kan luta mig framåt/bakåt utan att allt förändras så mycket. Jag har också noterat att jag lätt kan flytta ljudbilden uppåt eller nedåt genom att vinkla G.H ett par grader.

Jag har tidigare prövat med tjocka kuddar bakom huvudet. Det blev kanske en aningen lugnare men inte mycket mer. Golden Horn fungerar betydligt bättre.

Jag sitter mitt emot ett fönster (fladdereko) så antagligen upplever jag en större förbättring än många andra skulle göra. På sidan av fönstren har jag tjocka, tredubbla, veckade gardiner. Men i mitten vill jag inte dämpa med gardin. Det ger ett sämre, livlöst ljud. Jag efterstävar en lagom mix av dämpning och diffusion.

Edited by - Njord on 2008/12/18 12:16:38
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/12/18 :  21:08:52  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Ytterligare en rapport om Golden Horn diffusorer.

Jag upptäcker att det låter ännu bättre om jag sitter något längre fram. I min ursprungliga sittposition hade jag de längst utskjutande diffusorblocken ca 10 cm från bakhuvudet. Nu har jag lagt en kudde bakom ryggen och kommer fram ytterligare 10 cm. Högtalarna står kvar oförändrade.

Instrument och sångare är nu bergfast placerade. Ingenting flyter omkring. Däremot kan jag röra mig mer obehindrat i sidled utan stereobilden förändra alltför mycket. Det var en oväntad och glädjande upptäckt. Jag trodde nämligen att mina högtalare hade en brist i konstruktionen som gjorde att jag var hänvisad till en mycket liten sweetspot.

Mina högtalare har en hornladdad diskant som skjuter iväg ljudet med stor kraft. Kanske det är en förklaring att jag får en så pass positiv effekt av diffusion bakom lyssningsplatsen? Nu spekulerar jag bara. Någon annan som kan lite mer om sånt här får gärna kommentera.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2008/12/19 :  16:14:01  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
En annan tillverkare har en rekommendation att avstånd mellan diffusor och sittplats bör vara 3 våglängder, räknat mot lägsta frekvensen i området diffusorn är avsedd för. Det kan man få tumma på i praktiken. (Viss reservation för faktorn 3, men att ha ett "hyfsat" avstånd och inte ha sittplatsen nästan dikt an diffusorn ger nog bäst effekt.)
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/12/19 :  17:44:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag har i mitt lilla rum PÅ 12 kvadrat 2 skinnfotöljer dikt an bakväggen ovanför har jag 2 60*60 cm dacronskivor. Funkar riktigt bra här. Blev faktiskt markant bättre. Funderade lite smått på golden horn ovanför stereobänken där det är en kal betongyta.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/21 :  11:44:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Njord:
Jag gissar att böcker är för mjuka och olinjära i både absorptions- och diffusionskoefficient för att det skall vara rimligt att kalla dom för diffusorer.

Dina vidare inlägg angående Golden Horn är läsvärda!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/21 :  17:00:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vad menar du med "mjuk" vägg?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2008/12/22 :  14:52:33  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Vill man inte ha iögonfallande akustikpryttlar i vardagsrummet, är hyllor med böcker / CD-fodral ett utmärkt alternativ som akustikfix. Böckerna bör stå i "oordning", blandat stora med små och olika mycket inskjutna, -inte en slät rad av bokryggar utåt rummet eller glasdörr framför.

Vill man, kan man ju matematiskt optimera oordningen i bokhyllan till en simplare QRD-diffusor baserad på 5 eller 7 som primtal. En QRD-diffusor kan liknas vid en från början tom bokhylla med bakstycke. Låt 1:a hyllpanet som är, säg 20 cm djupt, fyllas ut helt ut till kant med något material, tex böcker . På hyllplan 2, fyll upp botten från "golv till tak" med material som bygger 157 mm i djup, ut mot rummet alltså. På hyllpan 3 och 4, gör samma sak men låt byggdjupet på materialet bli bara 30 mm från botten sett. Fyll hyllplan 5 därefter med material som får byggdjup 157 mm. Du har nu byggt en diffusor med primtalet 5 som bas. (Inte för att jag skule göra det, men i alla fall )
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/12/22 :  15:13:20  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Har bokhyllor bakom mina hötalare men klarar inte av att de står oorganiserade ;) tycker det fungerar bra dock ljudmässigt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/12/22 :  22:28:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Vad menar du med "mjuk" vägg?

Gips,kanske inte så mjukt men mjukare än betong.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/12/22 :  22:51:26  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Intressanta erfarenheter Njord.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2008/12/23 :  17:32:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag tror inte att det skiljer sig särskilt mycket mellan gips och betong när det gäller att reflektera ljud.
Däremot kan en gipsskiva fungera som en membranabsorbent och sättas i svängning av lågfrekvent ljud och därmed absorbera bas.
Skillnaden i att flytta från ett rum med gipsväggar till en betongbunker ligger nog i basområdet. Problem med reflexer har man både med gipsväggar och betongväggar.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/01/05 :  17:42:03  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Bakom huvudet har jag ett fönster (ca 30 cm). Ställer en 5 cm dacron skiva ca 10 cm från fönstret vilket gör att soundstage liksom landar och åker ifrån mig. PÅ akustisk musik med "egen" akustik är detta mycket bra!!
Men... om man kör syntetisk musik så livar den hårda ytan upp ambiensen.
Med BAD paneler blir det något mitt emellan, men det bästa för akustisk musik är nu badpanelen närmast fönstret med dacronskivan närmast huvudet.

När det gäller sidoreflektioner har jag lagt absorbenter bakom compact discarna och vid finlyssning drar jag ut några skivor här och var i området där första reflexen åt sidan landar. Sedan är det ett veckat draperi framför.

Nu är det Dave Brubeck....
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/01/05 :  18:22:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har man fönster så är invändiga persienner en lösning. Fäll ned dom och vinkla dom 45 grader.

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2009/10/17 :  21:12:03  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Lyfter denna tråden då jag har soffan precis mot en betongvägg precis som topic handlar om. Jag har testat lite olika lösningar. Har märkt att jag inte gillar att absorbera bakom lyssningsposition. Det känns väldigt konstigt när inga reflektioner bakom en når örat, nästan som man hade lock för örat. Diffusera med böcker av olika storlek och i oordning funkade bättre. Dock skall jag nog sätta upp mina golden horn som ändå bara ligger och skräpar. Finns det någon "regel" på hur högt de skall sitta över lyssningpositionen. Ser lite dumt ut om man sätter den i samma höjd som soffan. Kan de sitta i huvudhöjd +20 cm med lika gott resultat.

I övrigt skall jag dämpa första reflexen på golv, tak och vägg. Sätta draperier vid öppningar och dämpa bakom högtalarna (ecophon).

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/19 :  22:51:33  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
SOm jag skrev innan.
BAD panelen är fantastisk! Så många som suttit och lyssnat här och som har fått höra skillnaden när jag lyfter bort / ställer dit BAD panelen.
Så lätt och enkelt att bygga!
Bor du i gbg kan du få låna!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2009/10/19 :  23:29:06  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Har du någon bild på dem i ett lyssningsrum?
Finns det bra beskrivning till bygge, alt vad kostar dem att köpa färdiga?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000