HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vad hittade jag när jag städade?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/01 :  12:11:21  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
När jag igår städade i förrådet då hittade jag en skivspelare som jag inte sett till på flera decennier Det var en grå Thoren TD124/II som satt i en olackad konsoll i ek, den med rundade hörn. De fyra gummibussningarna var totalt söndertorkade. Skivspelaren har stått i förrådet i 30år och jag köpte den när modellen kom någon gång i mitten av 60-talet. Jag kopplade in den i väggen och kunde konstatera att motorn stod stilla och mellanhjulet rörde sig inte. Jag får väl ta isär motorn och rengöra alla de rörliga delarna så får man väl se vad som händer. Det är ju synd att skrota en sån vacker spelare. Om jag får igång skivspelaren så ska jag sätta på en SME 3012 arm. Om någon har tipps på hur man renoverar en TD124 är jag tacksam för det.

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/08/01 :  12:38:00  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Trevligt städfynd!

Här finns mycket bra info:
http://www.theanalogdept.com/td124_dept.htm

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/01 :  12:53:15  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ja det var ju jättebra det där. Tack så mycket Ingvar.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/08/01 :  12:58:19  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
o fy satan, ring mig nästa gång du städar ;)

Vilket fynd.

Här har du en sida som borde passa dig: http://www.soundfountain.com/amb/td124page.html

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/01 :  14:04:55  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
B-200! Precis en sådan som den överst på sidan, men lådan som jag har är i naturligt obehandlad ek färg. Mellan hjul och gummibandet mellan motor och steghjul verkar vara i prima skick. Likaså verkar de små gummiupphängningarna av motorn i bra skick. Vilken stöddig mekanik som nästan inte finns idag. Typiskt Schweiziskt kan man säga. Jag tycker att TD124 och EMT 930 påminner mycket om varandra. Skillnaden är bara att mellanhjul, motor ja allting är kraftigare jämfört med Thoren..
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/01 :  21:52:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vilket fynd särskilt häftigt måste det vara att upptäcka att man har en sådan spelare i sitt förråd men glömt bort den. Du har väldigt tur för det går att få tag i nytillverkade delar till din spelare särskilt då den har fått en sådan kultstatus att den är service vänlig gör inte saken sämre.

EMT och Thorens hade ett långtgående samarbete och delade en del maskinbearbetning då de hade sina fabriker i samma fabriksområde. När Thorens gick i konkurs 1963 så köpte EMT upp Thorens och likheterna mellan delarna i spelarna blir mer slående.

anders

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2009/08/02 :  08:11:05  Show Profile Send Rutger a Private Message  Reply

Räcker med att en TD 124 står ospelad i fem år så beckar motorlagren ihop
och låser sig. Ungefär som en Ferrari. Ta isär, tvätta rent, ny olja.
Rullar igen, ofelbart. Det är faktiskt en evighetsmaskin.

Kom ihåg att alla rörliga delar skall ha olja, utom mellanhjulets lagring
som skall ha fett. Låsringen till mellanhjulet ska tydligen inte positioneras
så att hjullagret blir tajt i axialled utan där ska finnas ett visst glapp.
Idag är det många som tar för givet att tallrikslagret skall fyllas med olja
men jag har aldrig sett något som tyder på att det skulle vara sant.
Bronsbussningarna är av den självsmörjande typen, dvs när de är rena och
impregnerade med frisk olja så är det tillräckligt och enligt plan.
Jag tror att mera olja ger extra friktion, kanske rent av att för mycket olja
rubbar bussningarnas funktion (driver ut för mycket av de egna juicerna).
Några droppar i botten av lagerhuset känns självklart.

Idag finns det så mycket om TD 124 på nätet att inte mycket finns att tillägga.
En sak kanske: Enligt mina öron är 124:ans ljud klart känsligt för nätfasen;
en riktning låter ludd och uppsvällt, den andra känns rätt.

Till sist så heter firman Thorens och inget annat.""
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/08/02 :  10:54:31  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
finns en bok att köpa om just 124 med.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/07 :  15:27:36  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
gcs

Har Du en 3012 liggande? *salu?* *blink*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/07 :  16:21:42  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
"Blink blink" Jo jag har en 3012 stående på hyllan men inte till salu.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/07 :  17:26:58  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
*attans* *ler*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/07 :  17:31:09  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
gcs

btw så renoverade jag en sån spelare Du hittade åt en av mina fd kunder, satte på en 3012a R-versionen och en Denon 103 klassiska med mycket gott resultat. Jädrar va musik den spelade. Hifipuristerna göre sig kanske inga besvär, men det svängde gött och hade det jag saknar alltsomoftast, ett generöst basfundament. Så, käre vinylbroder, Du är på rätt väg... *amen*

*flin*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/07 :  17:47:09  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag funderar faktiskt på att sätta en "Demon" puppa i SME:en. Jag har en kraschad Denon 103 som jag tydligen använt någon gång under 70-talet. Jag visste själv inte om det.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/07 :  20:48:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det finns en firma i England som renoverar våra pickuper här har David fått tillbaka sina puppor från Expert stylus http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=498.0 jag kommer att skick dit min så fort det är dags.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/07 :  21:40:03  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Bubbel! Det verkar ju intressant det där. Men vet du vad det kostar att renovera t.ex en 103:a?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/08 :  00:40:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nej det vet jag inte men vad jag har sett skulle det kosta £15 för att kolla om den var bra nog att renovera ca £65 för att byta nål och en helt ny nålarm plus nål £160 men det är obekräftade priser men bäst är det att eposta eller ringa för att få reda på vad som gäller. Vad jag har förstått är det en gammal firma och välrenommerad med massor av jobb så det kan ta ett tag innan de svarar.

I länken finns all kontakt info så det är bara att sätta igång berätta gärna hur det går.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2009/08/08 01:16:10
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/08 :  18:41:05  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
*Lite avis på gcs... får väl spela vidare på min 3009R med Benz Micro ACE Low... Inte tokigt, mer upplöst, men svänger inte som 103an* Gött mos gcs och håll oss/mig gärna uppdaterad hur det blir...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/08 :  23:40:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, man kanske skulle ta och städa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/20 :  16:44:48  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Nu har jag pysslat lite med min Thorens skivspelare. Jag har tagit isär motorn och smort, tvättat rent och smort in rörliga delar. Gummibandet eller vad det nu är, den mellan motorn och steghjulet verkar vara okej, den känns lagom spänd. Jag har satt ihop spelaren och den snurrar nu efter alla dessa år som den varit nerpackad. Men vad jag funderar på är finjusteringen av hastigheten. Det verkar som om man måste skruva finjusteringen till ändläget för att justera 78rpm. Det normala borde vara att man befinner sig i mitten av justeringen vid alla hastigheterna. Hur fungerar egentligen hastighetsjusteringen?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/20 :  17:58:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är kul att den fungerar och är redo för lite vinylspinn.

Jo gcs då laddar men ner en servicemanual från www.vinylengine.com som har det mesta.

Efter en snabb titt i en manual verkar det som om man skall justera magnetbromsen så kan man ändra hastigheten men ladda ner ett par manualer så fixar du det, jag har aldrig haft en 124 så jag är lite osäker på hur man gör.



anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000