HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skivtvätt - Original, kopia eller OEM?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/08/02 :  16:37:55  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Hittade en skivtvätt enligt länken som är förvillande lik en tvätt som säljs av Akkelis.
Rör det sig om "same same, but different name" eller är det en kopia? Någon som vet?

http://www.china-highend-hifi.com/prod0212121111346.htm

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/02 :  23:02:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Om man jämnför två bilder av dessa tvättar ser man att det finns skillnader men inget förvånar mig om de görs på samma fabrik men på olika skift och med vissa skillnader på detaljerna. Sedan vet vi att man kan få samma utrustning men med olika namn från kina och givetvis med valfritt märke på produkten.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2009/08/03 :  05:40:50  Show Profile Send Rutger a Private Message  Reply
Kul historia! Jag menar, visst var det festligt härom året att kunna följa
"bevisningen" runt att tjusiga Red Rose-förstärkaren från herr Levinson i
själva verket var en Korsun made in China. Likheten mellan dessa båda
tvättmaskiner är så slående att det känns som en upprepning av fenomenet.
Vi får se hur det här utvecklas, hoppas inga oskyldiga drabbas.

En ny ingrediens som jag tycker ser lite ful ut är att kineserna enligt din länk,
Vox, kallar sin maskin RC-200 när Hanss' produkt heter RC-20. Inte nog med det,
de tar med "Hanss" i produktnamnet! Det ser verkligen ut som snyltning.

Hanss Acoustics skriver på hemsidan inget om piratkopior men varnar för
icke auktoriserad försäljning:

"IMPORTANT NOTICE!!
It has come to our attention there are unauthorized dealers selling copies of our products online. Before making any purchase, please consult our Distributor page to verify the official distributor in your country. The distributor listed will be able to inform you of all authorized HANSS ACOUSTIC dealers in your region. Please take note, warranties are valid only if products are purchased through official HANSS ACOUSTIC distributor channels. Thank You."

http://www.hanssacoustics.com/

Kinesiska produkten kostar EUR 435.00 (SEK 4655) från Hong Kong till Sverige,
med (!) svensk moms, porto och allt:

"Prices door to door EU
The prices door to door EU are in EUR. They include goods, shipping and insurance Hong Kong EU, EU custom and VAT as well as EU-internal shipping and insurance to the delivery address of customer in any of the EU countries.
There are absolutely no any other extra costs on top of them anymore."


Priset i Sverige för Hanss Acoustics RC-20 är tydligen 40% högre än detta.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/21 :  12:07:15  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag var hemma hos Ulf som hade en sådan skivtvätt från Akkelis. Jag har själv en från Clearaudio. Om man jämför dom båda så tycker jag att Ulf´s skivtvätt väsnar mycket mer än den från Clearaudio. Det är antagligen så att "våtsugen" är mer effektiv än den som sitter i Clearaudio. En varning är att man behöver sätta på sig hörselkåpor när man använder en skivtvätt. Jag vill minnas att jag mätte 86dBC på en meters avstånd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000