Author |
Topic  |
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 01:22:50
|
quote: "hunden är ofarlig och bits garanterat inte"
Snacka om att idiotförklara sig själv
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 06:30:28
|
Varför inte videofilma, så har du både ljud och datum på filmen som "bevis"? |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 09:30:11
|
Funderar faktiskt på att försöka få tag på en kamera för detta ändamål. Nu var det ju ett tag sedan de höll på, men det går i perioder. Inatt höll de på till efter 04... (att farbror blå var där ca 03.30 hjälpte föga) Det klampades och gapades som vanligt efter att de hade åkt därifrån 
En av de smartare sakerna de gjorde inatt var vid 02.30 när jag hörde ett bankande. Går upp och tittar, och konstaterar att den i sällskapet som faktiskt bor här sitter på entrétrappen och bankar med en stor plastklubba på en påse med okänt innehåll (kan ha varit vad som helst, innehållet är ointressant.) Det ljudet fortplantade sig i hela huset.
Det lutar åt att det blir ännu ett brev till styrelsen...
To be continued..... |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 10:00:37
|
Jag skulle skruva fast en frekvensstyrd kraftig elmotor i en bärande vägg, svetsat en 5 kg vikt ca 30 cm ut från axeln och hittat resonsfrekvensen. Sedan skulle jag ha åkt hem till en kompis i några dagar. När INGEN kan sova eller behålla vägfasta saker på väggarna så kanske problemet aktualiseras för alla. Jag hade startat WW-3 i bostadshuset.
Vi hade en granne som skulle festa en kväll så högt att barnen vaknade och inte kunde somna om. Jag gick ned och pratade med honom. Mina 191 cm, 125 kg och mina svarta hatiska ögon var visst ganska övertygande. Morgonen efter vid ca 04:50 bad jag mina barn att köra med sina Bobby-bilar så vilt dom kunde ovanför grannens sovrum. "Kör rally!!!!" var min uppmaning.    Sedan så var jag extremt tung på mina hälar varje natt och morgon när jag var uppe med mina barn. Han förstod snart att han inte skulle vinna kriget mot en småbarnsfamilj.   |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 10:12:50
|
Circlomannen: bra jobbat, du vet hur man skapar osämja! |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 10:49:03
|
Men en konflikt behöver ju inte trappas upp till ett krig bara för att någon gör fel vid ett tillfälle, det är inte "ok" att "ge igen", bara löjligt. |
/Jonas
|
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 10:51:42
|
quote: Finns det några vinnare i ett krig?
Ena parten i ett krig ser sig nog som vinnare, men det är ingen "ren" vinst. (troligen kostar det mer än vad det är värt.)
Men det som står på min agenda är att komma tillrätta med grundproblemet, att grannen stör upprepade gånger. Sekundärt är att komma tillrätta med styrelsens oförmåga att lösa dessa problem (beroende på att ledamoterna känner många av de som bor här = dom skyddar varandra.) Jag har inga problem med att dokumentera saker och ting, samt vidareförmedla uppgifterna.
Det som gör mig fundersam är var man skall lägga smärttröskeln när man bor i lägenhet. Hur mycket störningar är OK? Man känner sig som en gammal gringubbe men jag tror min smärttröskel är ganska representativ för större delen av befolkningen.  |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 14:52:38
|
grannen har tagit min förhyrda parkering i mitt garage. 4 dagar har hon stått på min plats. Imorgon ringer jag bärgare. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
McGyver
Member

1737 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 15:50:28
|
quote: Imorgon ringer jag bärgare.
-Gör INTE det, du åker dit på egenmäktigt förfarande!
Tipset jag fick av polisen i en liknande situation var att ge bilen P-böter! (bara bostadsföreningen godkänner det)
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
 |
|
omar
Member

100 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 19:19:02
|
jag hade en granne som vägrade ge sig, så jag ringde personens mamma. hahaha snacka om det hjälpte, kom en tant på 70års åldern dagen efter och skrek på honom. Efter det så hörde jag aldrig honom, gjorde samma sak åt en annan granne vars hund sket på min balkong, bodde på bottenvåningen.
|
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 19:39:57
|
Tack för den varningen ger fan i det då. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2010/01/10 : 02:41:35
|
Sitter här och funderar på vad nästa drag från min sida skall bli. Väcktes vid 01-tiden inatt av att grannen bredvid kom hem och med sin fru och förde ett dj-vla liv i trapphuset. Klampade och gafflade. (Samma granne klagar över att han tom. hör när tidningsbudet går in i huset bredvid ) En halvtimme senare går en av deras gäster ut i trapphuset, slår i trappräcket så det sjunger i hela huset och tjattrar lite innan det blir tyst för en stund. Under tiden däremellan hör jag hur grannen nedanför går ut i trapphuset med sin hund som börjar skälla.  Jag hade en fundering på att ta upp veckans tidigare stök (måndag morgon, till 04.00) med föräldrarna ifråga, istället för att gå till styrelsen. Jag har talat med dem förr, med mediokert resultat. Nu står jag i valet och kvalet om man skulle pilla ihop ett brev till styrelsen när det börjar bli ett antal störningar på en kort tid.
Så, hur lyder tipsraden för detta scenario; 1. Prata med de som stör X. avvakta eller 2. Kontakta styrelsen?

|
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2010/01/10 : 05:42:20
|
1 och 2, anfall på bred front fungerar oftast bäst. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2010/01/10 : 07:02:41
|
quote: Circlomannen: bra jobbat, du vet hur man skapar osämja!
Japp. Det kan jag. Men med tanke på att han hade stökat en hel del under en lång tid. Klagat på oss, fast vi inte var hemma, bråkat och käftat så såg jag ingen anledning att vara snäll och trevlig längre. Vissa människor förstår inte en vanligt trevligt samtal. De är inte mottagliga. Samma sak kan vi se i denna tråden. I de lägena så får man visst svara med samma mynt, men gärna i en högre valör.
quote: Finns det några vinnare i ett krig?
Ja. Efter den natten så störde han inte mer. Det ser jag som att jag vann "kriget".
quote: Men en konflikt behöver ju inte trappas upp till ett krig bara för att någon gör fel vid ett tillfälle, det är inte "ok" att "ge igen", bara löjligt.
Nej, det var inte "ETT" tillfälle. Det var kulmen på två år av störningar och klagande.
Vad är det som är löjligt med att få resultat??? Det kommer ned till att man vill få sova, och i brist på sömn så kan man bli ganska "löjlig". Har du själv småbarn som hålls vakna så kan du nog förstå situationen lite bättre. Hade det handlat om en gång så är det inget bekymmer. Då bryr jag mig inte. HAndlar det om två år så kan jag bli ganska grinig. Jag tror inte att jag är så ovanlig på den punkten.
|
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2010/01/10 : 09:44:40
|
Klockan 04.30 var det dags för nästa väckning, med omväckning 2ggr. runt 5-slaget när de började kuta runt inne hos sig, och dra möbler på golvet. Den slutliga väckningen gavs 09.00 imorse när någon i familjen bredvid gick ned för trappan lika graciöst som gravid elefant 
|
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2010/01/10 : 09:48:27
|
En tanke som slog mig; det är ju förbjudet att ta upp ljud och bild på allmän plats via fast monterade kameror etc. Men det borde väl inte vara förbjudet för mig att spela in de ljud som hörs inne i min lägenhet? |
 |
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2010/01/10 : 12:22:21
|
Det är underbart att bo i hus. Blir aldrig störd av grannar. Däremot i gamla huset jag bodde ringde grannarna polisen när vi hade fest en gång, vi spelade så högt så dom kunde inte sova. Då bodde närmsta grannen 200 meter bort och vi hade fönster och dörrar stängda  |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2010/01/10 : 14:39:57
|
Tror att jag lägger våra planer på en lägenhet på is när jag läst detta. Blir till att bo kvar i det egna huset tills jag blir döv/senil och inte störs av grannar.  |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 09:14:56
|
Om högtalatren står direkt mot golvet förflyttas basvågorna direkt mot golvet och stör grannar. Många svenssons vet inte det. Ifall grannen stör dig köp ett par sudgummin till hans högtare. Grannen får bättre ljud för en liten peng från din sida och du slipper hans oljud.
Granen kanske har högtarna i sin bokhylla utan att dämpa underlaget.
Tjäna din fiende !!!!!
|
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 10:39:03
|
Poppen;
Tack för tipset, har funderat i dom banorna. Suddgummin kostar 3 kr styck i kårbokhandeln, så jag kan utan problem köpa så många som behövs.  Familjen ifråga förnekar dock att de har någon subwoofer (vilket är märkligt när man känner basvibrationer ute på gården) Jag har föreslagit att de skall se över sin högtalarplacering, men tyvärr är de inte öppna för diskussion utan hävdar bara sin rätt att spela hur högt de vill, när de vill.  Det blir inte bättre av att de känner den styrelseledamot som har i uppdrag att hantera denna typ av frågor 
Nåväl, jag avvaktar ett tag till så får vi se hur det utvecklas. |
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 12:55:57
|
Skumt, det brukar gå att ordna med samtal enbart, men ditt problem verkar vara styrelsen.
Har din br någon "störningsjour" använd dem, annars ringer du polisen på deras icke nödnummer.
|
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
 |
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 13:22:32
|
Vi har tyvärr ingen störningsjour då styrelsen anser att det inte behövs  Har pratat med ett par stora företag i branschen som erbjuder sådana tjänster, det skulle kosta föreningen ca. 2 kronor per lägenhet (gånger 470 st.) och månad för ett sådant avtal. Sedan tillkommer givetvis en avgift för varje utryckning men den kan man ju debitera vidare till den som stör. Jag frågade om det gick att köpa denna tjänst på något sätt som privatperson, eftersom att dom är opartiska och endast förmedlar informationen vidare till styrelsen. På så vis skulle jag få ett bättre bevismaterial. Tyvärr gick inte det.
Polisen har tyvärr inte resurser nog för att skicka en patrull när det inte pågår något som kan rubriceras som ett brott. Har ringt många gånger, men det har inte kommit någon patrull trots löfte om att de skall försöka få ut någon. Men detta har ju som sagt låg prio på deras skala, med tanke på hur mycket annat de inte hinner med.
Mycket riktigt ligger problemet i styrelsen. Dom sade en gång att man inte kan vräka folk för att de stör. Däremot hotar man nu att vräka folk som betalar månadsavgiften en dag för sent. (Sila myggen och svälja kamelerna) |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 13:48:21
|
quote: Polisen har tyvärr inte resurser nog för att skicka en patrull när det inte pågår något som kan rubriceras som ett brott. Har ringt många gånger, men det har inte kommit någon patrull trots löfte om att de skall försöka få ut någon. Men detta har ju som sagt låg prio på deras skala, med tanke på hur mycket annat de inte hinner med.
Här om dagen i kylan såg jag tre polisbilar som stod vid motorvägkanten för att hjälpa någon med fel på sin bil i kylan. Då tänkte jag att sånt kan dom använda tre bilar och två man i varje bil att hjälpa en bilist. |
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2010/01/11 : 14:18:58
|
Jag har ringt deras icke nödnummer, granne med galna festen 10 i ordningen på ett ett knappt halvår, de kom på en gång. Jag hade varit nere och pratat med dem, gav dem 10 min att stänga av. De stängde av på en gång, men drog på igen, på pricken efter 10 minuter. Jag var ganska irriterad då, insåg att gå ner igen var en kass ide, ringde polisen som sade att det var bra att jag ringde, de skickar en patrull, den kom ca 45 minuter senare. Paret har inte stört något sen dess. Jag förklarade för polisen att jag var lite grining och hellre såg att de kom än att jag gick ner igen, de höll med, kanske därför det blev fart på det. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
 |
|
Topic  |
|