HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Störande grannar, 2 problem lösta+ett nytt problem
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/08/04 :  19:10:40  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Vet inte om rådet kommer försent men jag köpte den som låg intill med och hyrde ut den till en musiker heahahahaaaeee, då flyttade dem. Jag kan erkänna att det inte var mitt vackraste ögonblick.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/04 :  19:30:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har du kvar lappen? Såg han han komikern Batra sparade på sådana. Skicka lappen till honom, vettja!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/08/04 :  20:30:18  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Lägenheten bredvid är till salu nu...
Hade jag haft råd, hade jag köpt den och gjort som Beat
Då kanske grannarna rakt nedanför den (dvs. snett nedanför mig) skulle ge upp och flytta och det är precis det som behövs

Lappen har jag kvar, jag garvar än åt den

Håller faktiskt på att fila på en ny skrivelse till styrelsen inför deras kommande möte, då det har varit en hel del störningar här sista tiden. (bla. ena grannens föräldrafria fest som pågick till 03-tiden med ca. ett dussin deltagare, eller hunden som stod på uteplatsen kl. 02.18 och skällde för att inte nämna några exempel )

Nåja, i övrigt funkar det bra här.
Alla andra grannar beter sig som folk, och ingen annan har klagat på mig.
Får jag bara bukt med dessa två strul-familjer kommer det bli riktigt trevligt att bo här.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/08/04 :  23:07:02  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Go get 'em! Du har iallafall mitt fulla stöd.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2009/08/04 :  23:14:39  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Har du frågat vad dom diggar för musik

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/08/05 :  08:55:50  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Båda grannarna har en underlig musiksmak, det låter mest illa (i mina öron)
Fast deras tonårsbarn är värst, som spelar datorspel till 2-3 på nätterna ibland, det hörs bra i hela huset

Nåja, styrelsen ska ha möte snart
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/08/06 :  10:59:44  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Blev väckt i natt av att grannens hund stod och skällde på uteplatsen kl. 00.20, kl. 01.00 skällde den igen. (för några veckor sedan stod en ute och skällde kl. 02.30 på natten)

Pratade idag med ordföranden för våran BRF för att få veta vad dom beslutat med anledning av mina brev, samt min begäran för att träffa representanter från styrelsen för ett möte.
Döm om min förvåning när han förklarar för mig att styrelsen inte har uppdrag att vara "störningsjour" som han uttryckte det. Han verkade inte särskilt intresserad av att ta tag i problemet med grannar som stör flera gånger i veckan på nätterna utan tyckte att det fick man göra själv

Föreningen är med i SBC men dom svarar inte på frågor för enskilda medlemmar, vi har inget avtal med något vaktbolag och de vaktbolag jag har varit i kontakt med vill inte skriva avtal med privatpersoner utan hänvisar tillbaks till föreningen.

Någon som har tips eller råd för att få bukt med detta rätt sätt?
Alla förslag uppskattas
Go to Top of Page

Cyrus
Member

735 Posts

Posted - 2009/08/06 :  11:58:33  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Ring polisen nästa gång du har störningar i huset och förklara för dem att det har hänt flera gånger. När/om dom kommer be dem notera noga vilka som stört i sin loggbok (eller vad den kallas). Efter ett tag med alla störningar så har du loggboken? som stöd när du vill gå vidare och styrelsen är tvungen att agera.

Har själv provat detta recept med framgång (Vi hade en gravt alkoholiserad i huset)

Hunden kan du nog inte göra så mycket åt dessvärre, om du inte kan få fler grannar med dig Enligt min uppfattning.

Hoppas det löser sig.

Cyrus
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/08/06 :  12:24:41  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Problemet är att de gånger jag ringt polisen, (tex. när dom har fest runt 02-03 tiden på natten) har dom inte haft resurser att skicka eftersom att dom har varit på andra uppdrag med högre prio.
Detta trots att jag påtalat att det rör sig om upprepade störningar.

Ordningsreglerna i föreningen nonchalerar dessa grannar totalt, och därför noterar jag samtliga störningar (nu är vi uppe i ett drygt 10-tal allvarliga störningar, samt 20-30 "mindre" störningar) i hopp om att få en samlad bedömning och i framtiden förhoppningsvis åtgärdat av styrelsen.

I mitt hus (två våningar) finns det 8 lägenheter, där alla utom 2 uppför sig så som man bör när man bor i lägenhet.
Mina grannar i porten bredvid hörs aldrig, och inte tanten under mig heller, utan bara de två längst ut på gaveln av huset.

Lite synd att en familj håller på så här (den andra grannen har lugnat ner sig, och har på senare tid bara varit på sitt landställe)
Området som sådant är toppen, och grannarna man träffar på gården och parkeringen är jättetrevliga och vänliga. Känns lite trist att behöva ta sitt pick och pack och flytta någon annan stans för att få nattro.

Nåväl, det är skönt med lite input i detta läge så att man vet hur man bör hantera det så att man slipper gå på impuls vilket inte alltid är det mest lämpliga.

Go to Top of Page

Cyrus
Member

735 Posts

Posted - 2009/08/06 :  12:54:34  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Nu går jag lite på överkurs här Men kan du inte filma grannarna med ljud, bild och datum (om du har en videokamera vill säga)

Då blir det svårt för grannarna att fortsätta med sitt agerande och för styrelsen att inte åtgärda problemet. Alternativt gå runt till alla grannar och försöka få med dem på tåget.

Eller gör som jag när styrelsen vägrar göra sitt jobb trots upprepade påstötningar
Skicka miljöförvaltningen på dem, förhoppningsvis blir det mer "fart" i ärendet då

Här kan du läsa lite mer
http://www.stockholm.se/ByggBo/Inomhusmiljo/Buller/Buller-fran-grannar/

Cyrus

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6800 Posts

Posted - 2009/08/06 :  14:06:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Problemet är att de gånger jag ringt polisen, (tex. när dom har fest runt 02-03 tiden på natten) har dom inte haft resurser att skicka eftersom att dom har varit på andra uppdrag med högre prio.

Du kan alltid dra en nödlögn när du ringer polisen.

exempel 1. Att det låter som om det är någon som blir misshandlad i den lägenheten.

exempel 2. Jag blev hotad av ett gäng ungdomar som är på balkongen de skriker en massa så att jag känner mig hotad samt kränkt.

Det går att hitta på det mesta jo jag vet att man inte får hålla på med falsklarm men hur vet man att någon inte blir misshandlad i en lägenhet som man inte ser in i.

Ett annat alternativ som är betydligt säkrare och effektivare är att se till att din BRF får en ny styrelse med bl.a. dig då har man hur mycket som helst att säga till om. Se nu till att du kan få tag i några pålitliga medarbetare och gör reklam för er så kommer ni snart att hålla i rodret.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/08/11 :  20:46:52  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Falsk anmälan är typiskt nåt man inte vill bli motanmäld för... Ge fan i det.

Själv blev jag väckt av nya grannen 2v ner inatt kl 04, smällde i entrédörren så det ekade/vibrerade i hela huset. Satte på musik så högt att jag kunde höra texten, i en timme. Jag var för trött för att göra nåt åt det...
En gång är ingen gång. Vi får se om han skärper sig.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/08/11 :  21:01:00  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
https://www.flashback.info/showthread.php?t=108474

85 sidor tips, bara att ta för sig
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/12 :  01:35:45  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Bjud en MC-klubb på house warming party, vettja... *flin*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/08/20 :  19:55:53  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Housewarming-party vore något

Nä jag vill gå den "rätta" vägen men det är tyvärr svårt.

Hade ett möte idag med en styrelserepresentant men det gav inte så mycket för min del, han ägnade mest tiden åt att förlöjliga mina argument och försökte lägga över problemet på mig med motiveringen att jag hade ett "attitydproblem" som han uttryckte det.
Efter ett tag förstod jag varför han hade denna inställning, han känner nämligen den mest störande familjen i fråga och därmed är han väl olämplig att handha detta ärende?

Han gav mig i uppdrag att försöka skapa en bättre relation med dessa grannar och gav mig ett tips; "Kvinnor är svaga för blommor, köp en bukett och gå över till grannfrun och prata"

Jag blev mållös. Det är dom som stör 3-4 ggr/vecka nattetid, och väcker mig ca 1 gång i veckan när dom med festar eller låter hunden skälla ute.
Den andra grannen började gnälla på mig innan jag flyttade in

Vad säger expertpanelen om dagens avsnitt?

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/08/20 :  23:15:00  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Sanslöst...

Känner han dem kan han väl hur enkelt som helst se till att få ordning på dem...han kan ju inte sylla på han känner dem.Blir ju ännu större anledning att HAN tar tag i saken, förutom det faktum han är ordförande.

Annars får du försöka se till han blir av med sitt ordförandeskap, vilket uppenbarligen inte fungerar.

-------------------

24U:
Tja, "den sortens bågeklubb som man kan anta du avser"()*** är i sej ett ännu värre problem...å bör inte få "äran" leka polis...

***Kan ju fattat fel där...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/08/20 23:23:14
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2009/08/21 :  06:22:55  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Fruktansvärt dåligt gjort av styrelsen.

Jag hade ett liknande problem när jag bodde i bostadsrätt.
Under mig bodde en senil gammal dam som fick för sig att jag spelade musik på nätterna. Detta gjorde att hon ringde på min dörr och bad mig sluta. Det gick så långt att jag fick flytta därifrån under ett par veckor för att överhuvudtaget få en chans att sova på nätterna.

* Alla sådana här saker tar tyvärr tid.

* Dokumentera precis allt.. Vem som sa vad och när.
Kan du så spela in samtalen med en bandspelare(så styrelsen inte
kan säga att "det har jag aldrig sagt").

* Tag gärna hjälp av en juridiskt kunnig person som kan kolla upp
vilka rättigheter du som betalande hyresgäst har samt vilka
skyldigheter styrelsen har.
För att du skall ha ryggen fri är det viktigt att allt går rätt
till rent juridiskt.
Ett exempel är att: kan du tex visa på att styrelsen inte har
tagit sitt ansvar, kan du avsätta dom på nästa styrelsemöte.

* Kanske kan du deponera hyran hos kommunen, jag vet att man i vissa
fall kan göra det som hyresgäst om man ligger i tvist.

Hoppas det ordnar sig för dig, men det kommer att ta tid.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/08/21 :  09:29:37  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Den jag träffade var bara en ledamot, ordföranden deklarerade tydligt sitt ointresse för att engagera sig i denna fråga för ett tag sedan.

Han jag träffade igår var väldigt underlig i sitt resonemang och upplägg.
Jag har under snart ett halvårs tid dokumenterat alla störningar med datum, klockslag och beskrivningar samt vid några tillfällen tagit bilder på tex. saker dom har slängt ut i trapphuset m.m. men all denna dokumentation användes mot mig. Han tyckte jag var löjlig som dokumenterade detta.

Jag ifrågasatte varför vi inte har en störningsjour här (kostar ca. 2 kr per lägenhet och månad, vilket för oss skulle kosta under tusenlappen i månaden totalt.)
Då hade man haft en möjlighet att få en objektiv bedömning.

Ledamoten försäkrade mig om att grannens hund inte skulle bitas även om den ger sken av det med sitt aggressiva skällande och allmänt otrevliga stil.
Att såväl kommunens som föreningens egna regler säger att hundar skall hållas kopplade var inget som bet på honom utan han tyckte att det var en gullig hund som fick göra som den ville, tex gå löst i trapphuset när ägaren är i sin lägenhet och deras ytterdörr står på vid gavel.

Men å andra sidan får jag inte lyssna på hög musik på dagtid, däremot verkade det vara ok att börja festa runt 23-tiden, och det verkade inte göra så mycket att det dessutom var vardagnätter det var frågan om.

Den störande familjen hade vid den förra varningen svarat till styrelsen att dom inte hade några planer på att ändra sitt beteende

Jag har starka planer på att försöka deponera avgiften hos kommunen eller liknande tills detta är utrett.

Enligt bostadsrättslagen har styrelsen skyldighet att "handlägga dessa ärenden särskilt skyndsamt, när det gäller störningar i boendemiljön".
Någon gång i Maj begärde jag ett möte med dem, och först igår blev det av pga. deras ointresse att ta itu med detta.

Någon som har tips på bra jurister inom detta område?

Edit: tycker ni att jag skall köpa en bukett blommor till grannfrun, och gå ner med till henne för att lösa problemet?

Edited by - Mey on 2009/08/21 09:35:03
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2009/08/21 :  12:18:29  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Låter väldigt konstigt att styrelsen inte vill ta tag i det hela.
Kanske känner dom varandra eller så har dom inte erfarenhet om hur man gör.

Jag tycker att du skall sätta större press på dom genom att använda ett juridiskt ombud i alla kontakter med styrelsen.
Dels så slipper du personligen ta tag i problemet och från din sida ser det ut som om du verkligen menar allvar.

Löjligt att dokumentera, nonsens säger jag.
Jag är nästan pedantisk i mitt förhållande till kvitto och viktiga papper men det har visat sig att jag nästan alltid fått rätt, just pga att jag kan visa upp kvitton, samt dokumeterat händelseförloppet. Du blir helt enkelt mer trovärdig om det skulle gå till rättegång.

Skulle vara intressant att höra styrelsen försvara sig varför dom inte skyndsamt har utrett och tagit tag i ett upplevt problem..:-)

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/08/22 :  12:43:27  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Kan du inte se till att komma med i styrelsen så du kan svinga yxan själv? :)
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2009/08/22 :  15:53:31  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Vad säger dom andra grannarna som bor i huset?
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/23 :  10:52:24  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Får nog poängtera att mitt inlägg var att betrakta från den humoristiska sidan... Inte riktigt säker med tanke på ett av svaren, att det framgick tydligt...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/08/23 :  22:31:29  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Jag håller med, dokumentation är A och O i dessa fall, att komma med uppgifter som "för några veckor sedan tror jag att det var" hjälper ingenstans, det är rätt enkelt att dokumentera det som händer för att ha riktiga fakta.

Problemet bottnar ju som sagt i att ledamoten i fråga (ej ordföranden, som frånsäger sig all inblandning i detta ärende) känner den störande familjen "X".

Jag har pratat med andra grannar, och de störs också av t.ex. att hunden får stå ute och skälla på nätterna.
Däremot festandet har ingen annan klagat över vad jag vet men jag misstänker att de få som är drabbade inte vågar säga ifrån.
Ett litet dilemma i denna fastighet är att det är en tvåplanslåda, där de störande grannarna X och Y bor på gaveln. X bor i markplan och Y en trappa upp.
Y brukar inte vara hemma särskilt ofta på sommaren samt helger i allmänhet och har därför inte klagat på X.
Jag bor bredvid Y, på samma våningsplan dvs. snett ovanför X.
Y förde en hel del oväsen tidigare men har nu slutat efter klagomål från mig (speciellt med tanke på att de klagade på mig innan jag ens flyttat in...)

Ledamoten verkar inte vilja dela ut ännu en varning till X, trots att de fick en varning i början av sommaren pga. liknande störningar.
Han planerar istället att prata med dem, vilket jag också försökt...

Jag påpekade att X bryter mot såväl föreningens som kommunens ordningsregler, när hunden tillåts gå löst (dvs. gå fritt i trapphuset när ägarna sitter inne i sin lägenhet och tittar på tv t.ex.) i det gemensamma trapphuset men fick som svar att "hunden är ofarlig och bits garanterat inte"

Ska se om jag kan hitta en bra jurist som kan hjälpa mig få ordning på detta

Edit: snavfel

Edited by - Mey on 2009/08/23 22:33:58
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/01/04 :  00:17:06  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Nytt år, nya problem.

Men jag börjar med en uppdatering av tidigare händelser;

Det har varit ganska tyst här i huset under hela hösten efter att jag hade mötet med styrelserepresentanten. Inte knäpptyst, men nu är vi nere på den nivå som man kan anse vara normal och acceptabel. Jag träffade granne X (som bor snett nedanför mig) på gården i höstas och blev idiotförklarad av honom, då han ansåg att jag skarvade och hittade på.
Han förnekade å det starkaste att någon av de omnämnda störningarna hade någonsin ägt rum. Jag höll god min och sade inte så mycket, orkade inte tjafsa med honom eftersom att han inte förstod (eller ville förstå) problemet. Det kom dock fram att när han och hans fru bankade på min dörr, var det egentligen inte pga. att det var för högt, utan för att de ville prata med mig. (Men jag hade ju försökt prata med dem flera ggr. men med tveksamt resultat)
Något som dock var positivt, var att han aviserade att de ämnade att flytta

Nåväl, nu verkar det vara dags att ta itu med problemet igen. Jag gick och lade mig relativt tidigt (Söndag kväll) men blev väckt ca. 22.30 och har inte kunnat somna om sedan dess pga. det oväsen som förs där nere nu. Har konstaterat att det är föräldrafri fest med 5 st. tonåringar..
Det klampas i golvet, gapas, springs in och ut ur lägenheten, och så vidare.

Så, därför frågar jag er, bästa forumvänner; vad skulle Ni ha gjort i denna situation?
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2010/01/04 :  00:44:23  Show Profile Send Anjin a Private Message  Reply
Tonårsfest?
Då kan det fungera med att gå ner i flipflops och morgonrock och ring på.
Om de små liven inte är fullständigt utan hyfs borde de skämmas och lugna ner sig. Efter att ha läst tråden så förstår jag att det kanske inte är väluppfostrade 1#-åringar som du har att göra med dock.
Men mitt förslag är fortfarande att gå ner och knacka på.

/Alexander
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000