HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jag - fackidiot - du också?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/06/11 :  17:56:13  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Min hobby som hobby högtalarnisse har i över 20 år gett mig oerhörd glädje och en enorm tillfredställelse, i alla fall de gånger det verkligen blivit bra resultat. Jag är mycket tacksam för att ha kunnat hålla på med denna roliga hobby så lång tid. Några av de största problemen har dock alltid varit att det krävs ganska mycket pengar och ett enormt stort engagemang av tålamod och tid för att kunna hålla på med det här överhuvudtaget. Och ibland har man inget av de här behövliga indigrienserna för att kunna fortsätta.

Men jag är glad så länge jag har möjlighet att hålla på med det här. För mig har det faktiskt blivit mer eller mindre som en drog. Jag kan helt enkelt inte sluta. Jag har alltid någon ny konstruktion liggandes i bakhuvudet som jag bara måste få prova. Man blir lite som ett barn på julaftonen, som inte kan vänta med att öppna sin klapp.

Hur är det för dig.

Ryssen
100.000-klubben

8858 Posts

Posted - 2011/06/11 :  23:13:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja, osså hadde det ju varit bra om man hunnit slutföra bygget innan nästa påbörjas...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8187 Posts

Posted - 2011/06/12 :  13:55:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jovars. Betraktar mig själv som audiofil och tekniker i första hand, människa i andra hand...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2011/06/12 :  14:36:50  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vad menar du med "fackidiot"?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/06/12 :  15:26:38  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ungefär - en som bara vill hålla på med samma sak hela tiden. Dock min egen tolkning av ordet i detta avseende. Ordet användes ibland förr när man avsåg någon som var mycket bra på något specifikt, men kanske också bara på just detta. Inte för att det skulle gälla mig själv på något vis, att vara mycket bra på något specifikt. Det är jag absolut inte. Jag såg det mera som ett lite tokroligt ord som rubrik.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2011/06/12 :  16:35:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Okej men då förstår jag och avundas dig. Själv är jag tyvärr ingen fackidiot men önskar att jag vore, det verkar helt underbart at kunna gräva ner sig något oerhört i ett och samma ämne!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/06/12 :  20:48:47  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
.....det verkar helt underbart at kunna gräva ner sig något oerhört i ett och samma ämne!

Min erfarenhet är att man gräver inte "rakt ner" i "kunskapsgropen".
Ju djupare man gräver.....ju större blir diametern på gropens
ovansida. Men botten kommer alltid liten.

Började läsa analog elektronik, innan jag visste ordet av låg
jag och fördjupade mig i digital elektronik.

Högtalar-byggen är som jag förstår den, ett stort kompetens-område
med många ämnesområden inom den tekniska fysiken.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2011/06/14 :  09:22:18  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag förstår dig fullständigt Eriksson. Hade jag haft tid och ekonomi för alla mina projekt som ligger i startgropen så hade jag kört på så både händer och verktyg hade gått varma 24 timmar om dygnet. Jag kan stolt erkänna att jag är en högtalarnörd och är jävligt stolt över det. Finns inget roligare än att bygga högtalare och så har jag tyckt nu dom senaste 20 åren (byggde mina första högtalare när jag var 10). älskar och lära mig allt som har med högtalare och göra med. Så fort där finns något nytt ute på marknaden så måste jag nästan analysera sönder allt om produkten. Älskar det :)
Japp. Det är en drog och en underbar sådan.
/Kristofer

Musik är livet
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2011/08/07 :  11:17:07  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Oh ja... iof har jag petat med förstärkare och aktiva filter med, men just högtalare har jag alltid ett antal pågående "tankeprojekt". Några blir realiserade.
Det roliga är att suga på tanken, planera, läsa, hämta inspiration från andra, fundera om, designa.... och jobba med trä. Ett underbart material. Känsla och doft (fast fräsa mdf ger väl inte bara behag i näsan).
För länge sedan, typ 15-20 år sedan, hade jag tillgång till riktigt snickeri (där det byggdes högtalare "professionellt") och såklart nyttjade man det för egna projekt också. Önskar man hade den möjligheten nu med... nu är plats för att bygga största bekymret/hindret för mig.
Ibland är det nästan frustrerande att inte kunna realisera tankarna.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/08/07 :  16:31:59  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000