HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Störande grannar, 2 problem lösta+ett nytt problem
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/06/14 :  11:15:22  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Det är inte lätt att vara musikintresserad har jag upptäckt.

Flyttade för ett tag sedan till en bostadsrätt, och fick klagomål redan när jag bar in mina prylar första dagen, grannen bredvid förklarade för mig att jag fick absolut inte arbeta med lägenheten under den stundande julhelgen, för då ville dom att det skulle vara tyst

Nåväl, jag har hållt mig ganska lugn här och försökt göra min renovering under tider när det inte stör någon.

I morse var jag sugen på lite ordentlig musik medans jag skulle måla i köket så jag vred på lite grann, (högre än min normala lyssningsnivå, första gången jag spelar så högt på detta ställe) klockan var ju 10.00 och då borde man ju kunna vrida upp lite.

Efter en kort stund kommer grannarna snett nedanför och bultar på dörren, men jag orkade inte stå och tjafsa med dem, när jag var mitt uppe i målningen. Istället vred jag ner i omgångar. Jag såg att de ringde på hos min granne brevid (gnällspikarna) och började prata med dem.

Det intressanta i sammanhanget är grannen bredvid har haft en massa högljudda fester fram till 02-03 tiden. I natt var festen slut runt midnatt, strax efter det kommer hans fru hem (av ljudet i trappen att döma) och kort därpå började de slamra frenetiskt med möbler i sovrummet som ligger vägg i vägg med mitt vardagsrum.
Det var ett slamrande utan dess like.
Att denna granne tidigare har fått en varning för bland annat de sena festerna, ommöblering av sovrummet, att han ställer sopor i trapphuset samt en hel del annat som jag inte orkar nämna här tycks inte ha påverkat honom.

Grannen snett nedanför (som knackade på) har en liknande historik. Deras tonårsbarn (ca 16&18 år) har haft 4 föräldrafria fester till som mest 03.30 (på vardagar) och jag har varit nere och sagt till 5 gånger utan resultat. Efter sista tillfället tröttnade jag och skrev ett brev till styrelsen varpå de fick en varning för detta.
Förutom det så grillar dom på sin uteplats på ett hänsynslöst sätt, låter hunden gå okopplad i trapphuset, hänger smutsiga illaluktande handdukar och ställer soppåsar i trapphuset.

Alldelles nyss damp det ner en lapp i lådan från grannen snett nedanför om att de ville prata med mig, och att jag skulle komma förbi dem i eftermiddag eller kväll för att som de skrev "vi har en del saker vi vill prata med dig om"

Så, vad säger expertpanelen? Hur gör man i detta läge?
Jag har i ett halvårs tid stått ut med flera störningar varje vecka på tider när det skall vara tyst. I våra regler anges 22.00-07.00 som en tyst del av dygnet.

Edit: topic

Edited by - Mey on 2011/07/26 00:33:34

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2009/06/14 :  11:46:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Har grannar svårt för vanligt leverne så hänvisa dem till regelverket ni i huset har och fortsätt leva ditt liv. Har grannarna problem med det får de väl lägga in en motion till styrelsen om att ändra regelverket. Likaså om man själv blir störd på tider utanför vad som anses acceptabelt - som du redan gjort, klaga hos styrelsen.

Ömsesidig respekt är väl okej, men i grund och botten gäller reglerna.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/06/14 :  11:50:03  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Usch vad tråkigt

Men att få prata ut om de problem som ni har är väl en bra början till att försöka reda ut vari problemet ligger.
Har för mig att det finns en tidigare liknande tråd här på forumet, läs den och förhoppningsvis så finns det en del tips du kan ta med dig på "mötet"

Lycka till!

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/06/14 :  11:50:26  Show Profile Send mushkot a Private Message  Reply
Stackarna, dom var ju säkert bakis och ville inte bli störda sådär tidigt på morgonen!

Nej, som jag ser det har du då inget att oroa dig över, tycker då inte att du har gjort några fel. Bor man i bostadsrätt så får man ju fan i mig räkna med att få höra från grannarna, inom rimliga gränser naturligtvis (vilket jag tycker att du hållit dig väl inom, till skillnad från dina grannar). Tyvärr verkar det ju finnas minst ett rötägg i varje byggnad, så det bästa du kan göra är att prata med dem (med hygglig ton då givetvis). Löser det sig inte, får du väl fortsätta samtalen med styrelsen.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/06/14 :  11:59:56  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Tror det är denna tråd jag menar

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69777

Edit: ser att det var du som hade problem även då. Bor du i samma brf?
Hur löstes det den gången?

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2009/06/14 12:06:05
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/14 :  12:42:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Koppla en tongenerator till subben, hitta husets egensvängningar och dra på en lagom volym. Sätt det på en timer som bara slår på när du inte är hemma. Ihållande bastoner är svåra att lokalisera. Framförallt när huset svänger med...
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/06/14 :  13:01:43  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Det är därför man bor i egen villa, värt varenda krona

Förstår att det är jobbigt - men ta ett snack med dom, ta med en kamrat (som skydd och vittne) och spela gärna in samtalet på en mobil eller liknande, kan vara otroligt värdefullt att ha ett sånt samtal inspelat om det skulle bli mer problem längre fram - var gärna ödmjuk själv och för fram dina ståndpunkter på ett sansat sätt...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Cyrus
Member

735 Posts

Posted - 2009/06/14 :  13:05:43  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Låter lite som om dem vill ge igen, eftersom dem fick en varning pga. dig. Om dem tjafsar med dig som har spelat musik vid tid då det är okej ska du ta det med styrelsen igen, du ska inte behöva dra det själv. Det kommer ändå att hamna hos styrelsen till slut.

Du ska absolut INTE tolerera dessa störningar under så lång tid som du gjort. Eftersom du har pratat med dem vid flera tillfällen och inget händer, kan du inte förvänta dig att det kommer bli någon förändring över huvudtaget.

Cyrus

(Suttit 5 år i brf-styrelse)
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/14 :  13:11:53  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Goda råd alltihop. Lägger till ett:

dra inte ut på det. Just nu handlar det om en relativt ny boende (du) och andra med en historia som inte alltid varit bra. Om du inte agerar och det bli en massa tjafs är det ni som har ett problem som skall redas ut tillsammans.
Är du snabb och tar lappen till styrelsen direkt och ber om hjälp med ett möte el dyl så syns det bättre var problemet ligger.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/06/14 :  13:57:27  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Tack för alla svar, det värmer

Tråden som Byzan länkade till gäller min förra BRF, där styrelsen tyvärr inte löste problemen.
Den som väsnades mest var ordförandens dotter, och hennes föräldrar som ägde den lägenheten (men inte bodde där själva) försvarade bara hennes rätt att spela hur högt som helst.

Tyvärr var jag den enda där som klagade pga. att det i den delen av huset var flera lägenheter som var osålda, samt att flera av de som bodde där hade dubbla boenden och inte var där på ex. vis helger. Således var det inte tillräckligt många som blev störda.

Nu bor jag på ett annat ställe, i en äldre BRF med 2-våningshus som påminner om radhus, med 4 lägenheter i varje port, där jag bor högst upp.
Ingen av mina andra grannar i den andra delen av huset har någonsin klagat, jag presenterade mig för dem i samband med att jag påbörjade min renovering (som mest omfattar ytskikt, dvs inte så mycket buller och bång) och då bad jag dem även att komma och säga till om det lät för mycket men ingen av dem har någonsin sagt ett pip när jag har gjort något.

Bara de 2 grannarna i samma port, som gärna väsnas på nätterna samt i övrigt inte följer regelverket.

Jag har fört en loggbok över störningarna från dem, för att kunna skicka till styrelsen vid behov. Lite trist att det skall behöva vara så här, när alla andra grannar är trevliga och håller sig till reglerna som jag tycker är vettigt skrivna och borde passa de flesta.

Igår var det dessutom någon av tidigare nämnda grannar som höll på och försökte spika fast något i betongväggarna vid 21.40...

Något som fascinerar mig enormt är att den granne som bankade på min dörr i förmiddags och skulle klaga, är fastighetsmäklare och har ett eget kontor som ingår i en av landets största mäklarkedjor.
Hon om någon borde veta vilka regler som gäller i en bostadsrätt?

Tack än en gång för alla svar, jag uppskattar det enormt!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/14 :  14:47:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Gör som Rannagarden föreslagit - gå efter regelverket. Prata med styrelsen för brf.
Ge dig inte in i privata diskussioner med enskilda grannar, det lär bara göra situationen värre.
Och använd ALDRIG andras dåliga/störande uppträdande för att försvara ditt uppträdande.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/06/14 :  20:48:41  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Tackar,

Skall skriva ett brev till styrelsen, och be om ett möte med dem för att diskutera detta.
Kommer även att bifoga en kopia av mina anteckningar om tider och datum för störningar.

Kan tillägga att de gånger jag har gjort något som låter (ex. vis lägga golv) så har det skett efter 10.00, och aldrig efter 20.00 oavsett dag i veckan. Det borde väl kunna anses schysst?

Första gången jag fick klagomål var klockan 18.45, på Måndagen 5/1 (Dagen innan trettondagen) då jag stod och dammsög med en mindre grovdammsugare avsedd för hemmabruk, när gnällspiken bredvid gick rakt in i min lägenhet(!) (vilket rubriceras som hemfridsbrott).

Han bad mig då att sluta dammsuga pga. att han och hans familj skulle äta middag och då skulle det vara tyst enligt honom.

Det var inte första gången han klev rakt in, två gånger (!!) tidigare hade han knallat rakt in av nyfikenhet för att fråga hur det går?
De gångerna vart jag stum av förvåning och lyckades då ej protestera på något lämpligt sätt utan höll god min i hopp om att behålla en god grannrelation.

Styrelsen ville inte lägga sig i denna fråga utan hänvisade mig till att göra en Polisanmälan om jag ville driva detta vidare. Jag tyckte att det kändes överilat att göra en anmälan, så jag lät det bero.

Tack än en gång för alla tips och råd, det är alltid värdefullt med input i dessa lägen.
Hoppas att detta löser sig till det bästa, det vore underbart.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/06/14 :  21:21:32  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det kanske är läge att låsa dörren?
Jag skulle bli vansinnig om nån granne klev oombedd rakt in lägenheten.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/06/14 :  21:28:11  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Jag brukar låsa dörren, men då när detta hände gick jag in och ut ur lägenheten med saker, kompisar som hjälpte till kom och gick och det blev rätt opraktiskt att låsa om sig hela tiden, när man ändå arbetade i närheten av ytterdörren.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2009/06/14 :  21:30:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Psykologer har en diagnos för det där beteendet

Är man snäll kan man säga att vissa tycker att dom är viktigare än alla andra och det nog väldigt viktigt att sätta tydliga gränser. Loggboken är mycket stark och kan vara helt avgörande mot styrelsen. Tala om för grannen att du spelar in ert samtal så ska du se att han nog blir lite mer medgörlig. Alltid med ett leende.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/06/15 :  09:04:18  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Vissa männsiskor sk. Okropar kräver att man ska ge dem hänsyn men vill inte ge det själv til andra. Det ytterst arrogant.
men lite får de nog tåla dagtid. Bara man inte spelar högt efter kl 22:00 vardag accepterar jag det mesta.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/15 :  10:12:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Kan tillägga att de gånger jag har gjort något som låter (ex. vis lägga golv) så har det skett efter 10.00, och aldrig efter 20.00 oavsett dag i veckan. Det borde väl kunna anses schysst?

Det finns, måste jag upplysa om, en föreställning att det ska vara knäpptyst efter 22.00, som om det fanns en lag på det. Dock är det så att man inte har rätt att någon gång störa grannarna, eller om man vänder på det; som granne ska jag när som helst på dygnet kunna leva mitt liv utan störningar från omgivningen.
Alltså det är inte OK att spela Led Zeppelin på högsta volym mitt på dagen.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/06/15 :  19:08:11  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Jag spelar aldrig så högt på stereon så det stör mina grannar. Man ska ju inte störa sina grannar men man har ju rätt att slå in en spik i vägggen dagtid innan 22:00.

Själv bor jag i ett lyhört hyreshus där man hör grannens hund skälla så man får ju vara försiktig när man spelar stereon.
även om jag har 30 watt i stereon spelas det aldrig högre än 7 watt. Vilket är tillräkligt högt för mig. Det går att föra en konversation utan att skrika men visst än sådan volym hörs nog svagt till granen som ett sorl.

Hörs musiken svagt som ett bakgrudsbrus så störs jag inte men om grannen spelar så väggarna skakar så störs jag oavsett tid på dygnet. DVS det är ite ok att dra på 60 watt och spela Led Zeppelin oavsett tid på dygnet.

Då kräks öronen
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/06/17 :  21:31:19  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Visst är det så att man inte får störa grannarna. Men frågan om vad som är en störning är kanske inte alltid helt lätt att avgöra?

Men att som grannarna festa till 1-2 på nätterna i princip varje helg måste väl ändå kunna anses vara en störning, likväl som att deras hund går löst i trapphuset utan uppsikt?

Nåväl, jag skickade ett mail till styrelsen och bad dem titta på detta och efterfrågade möjligheten att få träffa dem för att diskutera detta.
Jag träffade även på en av styrelsemedlemmarna (som för övrigt har hand om just dessa frågor) på gården och hon var öppen för att ta en diskussion kring då hon tyckte att grannarnas beteende stred mot våra regler.

So far, so good...
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/06/17 :  22:01:24  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Sjukt tråkigt att det ska behöva vara så.

Har själv en granne som klagar när jag spelar musik. Sist han gnällde så hävdade han att han inte kunde vistas i sitt hus för allt dundrade. Då vi bor i villa och han bor ca 4 hus bort och jag vid tillfället endast hade mina aktiva monitorer på 30w inkopplade med en 4tums bas i så undrade jag hur det var möjligt. Han blev sur å sa han skulle ringa polisen sen gick han. Sen nån dag senare när jag lirade musik så såg jag honom stående på våran uppfart gloende på huset. Så jag gick ut å frågade vad han sysslade med. Så säger han att man hör minsann musiken ut å det finns en lag på att det inte får vara så. Aj då sa jag med ett brett flin så kan vi inte ha det. Ska genast gå in och fixa detta. Jag startade min party anläggning som är god för ca 120db på mitt rum sen visade jag vad skåpet skulle stå

Löjligt om man bor i villa ska man väll ändå kunna spela högt dagtid med stängda fönster utan att grannarna har rätt att gnälla?

Jag bara bävar inför flytten till lägenhet i höst. Får helt enkelt ställa min stora baslåda på vinden
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/06/17 :  22:19:00  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Min fd. granne hade en baslåda av enorma mått, minns ej sort men det var en aktiv pjäs. Jag hörde den aldrig, trots att den stod rakt under mitt vardagsrum. Allt beror på hur känslig man är.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2009/06/17 :  23:33:47  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Första gången jag fick klagomål var klockan 18.45, på Måndagen 5/1 (Dagen innan trettondagen) då jag stod och dammsög med en mindre grovdammsugare avsedd för hemmabruk, när gnällspiken bredvid gick rakt in i min lägenhet(!) (vilket rubriceras som hemfridsbrott).

Han bad mig då att sluta dammsuga pga. att han och hans familj skulle äta middag och då skulle det vara tyst enligt honom.

*Herregud* Jag skulle bli och kasta ut honom.
Tyväär så finns det alltid idioter och det är extra jobbigt när man får någon sådan som granne,sunt bondförnuft verkar vara en brist vara nu för tiden...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2009/07/05 :  13:11:02  Show Profile Send Jimmy a Private Message  Reply
jag hade nog slaget ner honom ,när han kliver in i min lägenhet..

har själv haft problem med grannar ..
men jag möblerade om lite, lite bättre
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/07/05 :  14:24:28  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Grannfejden nästa
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2009/07/05 :  18:39:37  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
quote:
Jag bara bävar inför flytten till lägenhet i höst. Får helt enkelt ställa min stora baslåda på vinden

Blir det inte svårt att synka den med övriga högtalare då?

comfortably numb
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/07/06 :  00:40:25  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Dsp-korrigering? Eller det kanske inte räcker till?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000