HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Trådlöst nätverk - antenn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/08/10 :  09:40:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag är ganska ny på det här med trådlösa nätverk.
Köpte ganska nyligen min första laptop och det fungerar bra om jag surfar i samma hus som routern står.
Men går jag ut i trädgården eller ut till musikstugan så är det "på gränsen" att det fungerar, ibland tappar man kontakten.

Routern/modemet står på övervåningen i bostadshuset, den har en liten antenn som man kan vinkla (blir ingen skillnad när jag ändrar vinkel).
När jag sitter i fåtöljen i stugan så är jag ca. 15 m från routern.

Avsikten med inköpet av laptopen var ju först och främst att surfa ute i musikstugan så det känns lite surt att det inte vill fungera bättre.

Jag har funderat på att köpa en extra antenn, men jag fattar inte vad jag ska ha.
Ska antennen sitta i sändaren eller i mottagaren?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2011/08/10 :  10:04:30  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Du bör ha en bättre antenn till routern, detta under förutsättning att det går att sätta extern antenn i den (går t.ex inte i min Thomson router från telia). I mer professionella routrar kan det också finnas mer än en antenn-utgång och då kan man sätta en inomhus och en utomhus för bästa täckning.
Du kan också pröva att bara flytta routern till en position där det är mindre saker (och väggar) ivägen mellan routern och musikstugan. Har du tur så kanske det kan räcka.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2011/08/10 :  10:07:40  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Testa med en Wifi-extender. Finns bla hos Teknikmagasinet: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.html&artnr=500183.
Jag har dock inte kört strömmande med min, så ta den på öppet köp.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/08/10 :  10:32:27  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Du bör ha en bättre antenn till routern, detta under förutsättning att det går att sätta extern antenn i den (går t.ex inte i min Thomson router från telia)

Ajaj, det är ju en sådan jag också har
Finns det inga USB-antenner?
quote:
Testa med en Wifi-extender

Okej, ska kolla lite på det - tack för tipset.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/08/10 :  13:09:46  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Detta med trådlöst är kul...inte.
Jag kör trådlöst i hela huset och även ut till ett närliggande rum ca 20 meter bort, 4 datorer, en Bluray, Xbox360 och Viasat Play hänger på detta.
Min gamla G-router telias ZYXEL funkade bra i huset men ut till rummet 20 meter bort var det inget vidare, köpte då en D-Link extender och det funkade ändå rassligt men hjälpligt.
Uppgraderade i dagarna.till den senaste Netgear N-routern med dual band 5 och 2.4 GHz, routern innehåller hela 8 antenner och det utlovades guld och gröna skogar av säljaren...
Vi kan säga såhär.., alla pengar som jag har lagt på nya router och nya donglar kunde man lika gärna ha köpt ved för.
Trådlöst är väldigt känsligt för hur sändare/mottagare är placerade, en vridning på routern med 5 cm kan ge mig signalstyrka från bara en plupp till fem pluppar.
Nästa projekt nu när jag ändå skall riva lite i hallen är att bygga ett trådat nätverk till alla rummen istället, det funkar mycket bättre.
Tro inte på att nya fina glänsande produkter gör det bättre och framförallt, testa olika placeringar av din router, det kan hjälpa.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/08/10 :  14:56:51  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Vi har övergivit trådlöst, dragit kabal till rummen istället då det aldrig fungerade bra.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8858 Posts

Posted - 2011/08/10 :  15:12:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Köpte 2st avlånga(ca50x15cm)Antenner på ebay (ebay är din bästa vän)
När jag kopplade in dom på routern blev det annat ljud i skällan,så att säga.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/08/10 :  16:49:27  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Har också router utan möjlighet till antennbyte.
Skräp säger jag bara!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2011/08/10 :  17:08:27  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Testa att se hur kanalerna används i närområdet. Finns det flera som använder samma kanal som man själv så kan man testa att byta till en annan kanal.
Ett bra program för att se detta är..
http://www.metageek.net/products/inssider/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8858 Posts

Posted - 2011/08/10 :  17:29:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Testa oxå om det går att ställa in 20/40Mhz.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000