HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Stäng av hårddisken i windows för SB skull?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/04/04 :  18:47:59  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Om jag kör Squeezecenter i windowsmiljö. Kan jag välja att windows stänger av hårddisken (C:) efter några minuter?

Detta förutsätter att min lagrade musik som streamas ligger på en extern disk och att Squeezecenter inte behöver läsa eller skriva något från C: väl squeezecenter programmet startat.

Törs jag prova?

Syftet är att få en tystare bakgrund för musikens skull.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2009/04/04 18:48:35

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/04/04 :  19:41:24  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Om du menar att du vill att windows efter en stund låta hårddisken gå ned i viloläge så är det väl bara att slå på den funktion? Förstår inte riktigt var "törs" kommer in(?).

Att hårdisken ska varva ned efter 20 minuter är standardinställningen i Windows Vista om man kör med "power saver" som "power management" läge.

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/04/04 :  20:20:17  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Om du tar bort att växlingsfilen ska ligga på C: utan att den ska bara finnas i ram minnet så har du tagit bort risken att den börjar skriva till C:
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/04/04 :  20:48:34  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Det är diverse grejer som ska skrivas och läsas på systemdisken i Windows, så jag tror det kan bli svårt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/04/04 :  21:08:05  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Nja, det har fungerat för mig dom senaste 2 åren :)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/04/04 :  21:41:16  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Som jag skrev ovan: att hårddisken ska varva ned när den inte använt ett tag är en av standardinställningarna i Windows (ställs in under menyn för skärmsläckare); det är inget märkligt med det (tror det introducerades i Windows 95).
Enda nackdelen är att det tar några sekunder för hårddisken att varva upp igen så det kan vara lite irriterande ibland.

Det är ju inte så att hårdisken blir strömlös eller så, det är bara motorn som stannar av vilket gör att ljudnivån sjunker.



Edited by - f95toli on 2009/04/04 21:42:14
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/04/04 :  21:59:46  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Ställ datorn i en garderob eller i ett annat rum så är problemet löst.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/04/04 :  22:47:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Eller byt din C-disk till en Solid state.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2009/04/05 :  10:25:27  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Det finns ju olika bud när det gäller att varva ned diskar. Vill du spara ström och surr så är det väl värt ett försök. Att disken i sig skulle sparas (livslängden är däremot mer tveksamt.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/04/06 :  09:07:23  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
jag la växlingsfilen på en annan partition och la min lilla fit-pc slim längst in i skrivbordslådan med en handduk framför som ljuddämpare. u är det TYST och det funkar PERFEKT!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000