HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 När låter ipod bäst?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/03/25 :  23:21:50  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Läste på något forum att IPOD låter bäst runt 80% på volymkontrollen?
IPODEN skulle då "jobba" under bästa bästa förutsättningar.

Själv hör jag ingen direkt skillnad men kopplar man till en
förstärkare till dockan känns det helt ok att styra ut IPOD 100% och sköta volymen från förstärkaren.

Ett tips jag fick från en SB användare var just att styra ur 100% därför att volymen kapar i den digatala domänen med sämre ljud som följ?
Vad är era erfarenheter?

mvh

geldis

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/26 :  08:05:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kopplar man den till en förstärkare bör man ta signalen via usb-porten. Då bypassas volymkontrollen och den interna hörlursförstärkaren.
Det är svårt däremot att få tag i en bra kabel med sådan kontakt. Jag fick köpa min från en firma i USA.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/26 :  08:52:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är väl inget problem att få tag i dockor. Jag har sett sådana på Kjell&Co. Lite dyra dock.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/26 :  12:32:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jo det stämmer, vilken docka som helst klarar detta.
Jag köpte kabel för att kunna koppla den till en batteridriven hörlursförstärkare och kunna bära med mig allt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/03/26 :  20:02:04  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Jag kör från Apples docka men från 3.5 mm jacket. Matningen till det urtaget måste komma från Ipodens usb men volymkontrollen är aktiv.

Apple har två (nya?) kablar som kör direkt från dockans usb eller Ipodens och som grenar ut i två kanaler, laddning och komponent eller composit beroende vilken kabel man väljer.
Undrar om man bypassar då, ifall jag skaffar den kabeln, annars kvarstår frågeställningen.

Jag har en 120 G Classic och det lilla jag vet om Ipod är att den INTE fungerar i dockningen eller anslutning som tidigare modeller. En mängd äldre tillbehör fungerar inte som det är tänkt, enligt uppgift.

mvh

geldis
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/27 :  08:13:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har testat med både kabel och en Apple-docka och kan inte ändra volymen via ipoden.
Lyckas du med det?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/03/27 :  11:04:47  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Jodå, det går utmärkt. Därav frågeställningen. Men det kan ju vara så att 3.5 mm jacket på dockan ligger parallellt med hörlursutaget medan matningen direkt från poden:s usb lämnar en "direkt" signal. Det är rätt många "tungor" på den där lilla usb.kontakten så det finns kanske fler sätt att plocka ut audiosignalen.

mvh

geldis
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/03/27 :  11:49:59  Show Profile Send bmxx a Private Message  Reply
tycker att ipoden låter bäst när jag åker skidor.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/03/27 :  13:44:10  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Det är väl bara Wadia 170i-transport som har licens från Apple att plocka ut signalen Bitperfect från Ipod. Så antar att den kommer att låta hyggligt bra då

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/03/27 :  15:50:58  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Ett kungarike för den dockan! Något svenskt pris?

mvh

geldis
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/03/27 :  17:07:57  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Har för mig att pris i svedala låg kring 4800.- inte gratis men välljud kostar...

Det är HiFi Art i Stockholm som har dom.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2009/03/27 17:12:00
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/27 :  19:26:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Välljud????Hur kan det bli välljud när man plockat bort 90% av ljudinformationen??
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/27 :  19:26:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Välljud????Hur kan det bli välljud när man plockat bort 90% av ljudinformationen??
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/03/27 :  19:28:00  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
??

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/27 :  20:45:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
!!!

Mina iPod-filer är ungefär 10% av de ursprungliga wave-filerna på CDn.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/03/27 :  20:53:04  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Ipod-filer? Skapligt luddigt svar. Vad spar du dina ljudfiler i för format? MP3, ACC, Apple lossles, AIFF, WAV?

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/27 :  21:07:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vete fan, det format iTunes gör av mina skivor. Jag kör inte wave eller flac precis...

Edited by - soundbrigade on 2009/03/27 21:07:48
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/03/27 :  21:17:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vad står egentligen wave för?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/03/27 :  21:21:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Aha!!
Samma, lika som WAV

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/03/27 :  21:54:42  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Kör dom i WAV så är det inga problem....

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/03/27 :  22:42:56  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Kör mp3 320 och det fungerar hur bra som helst. Både bärbart i bussen eller på tåget eller som bakgrundmusik i stereon. Den musikaliska leveransen i stereon är suverän.

Jag har andra grejor att lyssna på men jag tycket det är perfekt med drygt 500 skivor eller 7000 låtar i handflatan. Jag har ändrat uppfattning om mp3 och det är inget problem. Jag kan när jag vill lägga på en cd eller vinylskiva för högkvalité lyssning.
Alla skivor kommer från min skivsamling och inget är nerladdat.

Dock tror jag det är viktigt att inte alltid gå och lyssna på podden för att inte bli lyssningstrött eller tappa intresset att sätta sig framför stereon.

mvh

geldis
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/28 :  10:32:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Soundbrigade:
Som standard har iTunes AAC 128kBit/s vilket jag tycker är för dåligt. Det ger en storlek på 8% av wav-filerna.
Du bör istället ställa in rippningen på 320 kBit/s som Geldis och jag kör med. Via iPodns hörlursutgång hör jag då ingen skillnad mot WAV. Däremot om jag tar ljudet via usb-utgången till en separat hörlursförstärkare så låter det klangmässigt lite blekare med AAC 320kBit/s än Apple Lossless eller WAV. Gå in under inställningar och importiställningar och välj "instäLlning anpassad" så kan du välja stereobitfrekvens eller något annat format som Apple Lossless.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/28 :  10:43:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag vill ha MYCKET musik i spelaren!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/28 :  10:51:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kvantitet går ju alltid före kvalitet.

När jag testade 128kBit/s så tyckte jag att det förändrade för mycket, instrument försvann medan andra framhävdes. Det kunde jag inte leva med.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2009/03/28 :  11:18:16  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
Jag kör apple lossless, och det fuknar utmärkt.

No hay banda!!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/03/28 :  13:59:24  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Trots över 7000 låtar rippat i 320 kBit/s har jag 46 G kvar. Det räcker till flera tusen låtar till. Bra kvalité och kvantitet går att kombinera nu när hårddiskarna börjar bli billigare. Jag hör inte heller någon skillnad i på mp3 320 eller lossless i hörlurarna.

En kompis köpte just en Ipod 160 för 2495 spänn. Mycket musik ryms på den..

mvh

geldis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000