HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens TD 150 MKII
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ConnyBoy
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/03/15 :  14:07:18  Show Profile Send ConnyBoy a Private Message  Reply
Är det någon därute som kan hjälpa mig med hur jag skall få min Thorens att rotera med exakt hastighet? När jag kontrollerar med stroboskopskiva ser jag att den går något för fort. Hastigheten är inte svajig utan den kryper "jämnt" något för fort.

Någon som sitter på svaret?

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/03/15 :  15:05:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
För tjock rem är mitt enkla svar men korrekta svar. Stör det så mycket att du får tonhöjning eller det är mest för att du vet som du vill ändra ?

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ConnyBoy
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/03/15 :  16:28:29  Show Profile Send ConnyBoy a Private Message  Reply
Nja
Tycker inte att det stör men är inne att på att byta till en SME 3009 arm och tänkte det skulle vara "perfekt" innan.
Har sett en del trådar här och på andra sidor om moddade Thorens och tänkte själv prova.
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2009/03/15 :  19:31:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Du får mäta tjockleken på remmen och prova med andra tjocklekar.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ConnyBoy
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/03/15 :  20:27:56  Show Profile Send ConnyBoy a Private Message  Reply
Jag har provat med tre remmar med samma tjocklek och ingen skillnad. Skall man gå åt en bredare rem för att minska hastigheten eller....?

Om man inte får ordning på hastigheten via remmen kan man istället styra motorn på något enkelt sätt?
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2009/03/15 :  21:12:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tror att du blandar ihop lite begrepp här bredd är inte detsamma som tjocklek = tunn min rem är 0.5mm tjock och 4mm bred och sitter på en fd. TD 150 så du bör satsa på någon som är där omkring.

Jag vet att det finns säljare som inte bryr sig så mycket om att de säljer rätt rem för många var det "skit samma" och då hände det att det blev fel.

anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/03/15 :  21:20:36  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Anders vet Du vad man ska för krav på materialet på remmarna.
Kaliteé och hårdhet?
Finns det några "döskalle märkta" remmar?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2009/03/16 :  11:46:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
GiK du får PM.

anders

Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/03/17 :  06:45:31  Show Profile Send bula44 a Private Message  Reply
HejConnyBoy! Kan det vara så enkelt att remmen har klättrat upp en bit på motortrissan närmare 45 varvs läget?
Mvh
bula44
Go to Top of Page

ConnyBoy
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/03/17 :  07:08:29  Show Profile Send ConnyBoy a Private Message  Reply
Nej Remmen ligger OK men jag skall försöka att byta till en ny tjockare rem enligt Bubbels recept.

Svårt bara att veta hur tjocka remmar är. För det mesta anges bara längder.

Bubbel(eller någon annan): Vet ni var tjockare remmar kan införskaffas?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/03/17 :  09:13:33  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Tjockare rem? Innerdiametern är ju fortfarande samma. Skaffa en Valhalla eller Hercules motorstyrning...om det nu stör att det går lite för fort...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/03/17 :  09:14:04  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Jag fattar det som att du ska ha tunnare rem?
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2009/03/17 :  10:07:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En tunnare rem gör att hastigheten går ner och blir korrekt för att mäta en tunn rem behövs ett skjutmått har du inget låna eller köp är väldigt användbart.

Sedan måste jag kommentera Zombie inlägg.
quote:
Tjockare rem? Innerdiametern är ju fortfarande samma. Skaffa en Valhalla eller Hercules motorstyrning...om det nu stör att det går lite för fort...

Tyvärr är det inte så enkelt att tro att den diameter som finns på remskivorna är det som gäller man har vetat sedan urminnes tider att man får räkna med halva remmens tjocklek för att få rätt fart. Jag vet att detta har varit uppe innan men gå till biblioteket och kolla i deras teknik avdelning där finns böcker med diverse formler för att räkna ut vad som behövs.

Att köpa en motorstyrning löser inte problemet på rätt sätt (enligt mig) det är lite att skjuta på problemet. Förfarandet påminner mycket om Microsoft och deras Windows OS istället för att lösa ett litet problem så skapar man mängder med nya koder för att komma runt problemet när det kan göras enklare och pålitligare.

anders

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000