HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp! Missljud från motor/trissa!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/03/12 :  11:16:28  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Jag har ett missljud från motorn/trisan någonstans på min helt nya Pro-Ject Xpression III Comfort!

För att beskriva ljudet:
Det låter ungefär som när min gamla Volvo behöver byta kamrem, säkert många här som någon gång hört det ljudet! Inte lika kul att höra samma typ av ljud i skivspelaren dock...

När jag startar på 33 varv kommer ljudet direkt. Om jag däremot switchar på knappen till 45 varv (har inbyggd motorstyrning) försvinner ljudet och byter jag sen tillbaka till 33 varv låter det fortfarande ingenting. Problemet uppstår alltså när jag startar motorn direkt på 33 varv!

Vad kan det bero på? Remmen, olja, något i moton, vibrationer? Någon som känner igen problemet och kan ge mig ett tips?

Edited by - millenniumking on 2009/03/12 11:17:20

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/03/12 :  13:52:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Låter som att remmen glider.
Testa att hjälpa igång tallriken lite när du startar den på 33 varv.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/03/12 :  16:31:14  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Om det nu beror på att det slirar, vad kan det bero på? Kan remmen vara torr eller damm/smuts på trissan?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/03/12 :  16:51:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vad är det för typ av rem på spelaren?

Borde funka att göra rent den med isopropanol eller T-röd o det är en vanlig o-rings rem.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/03/12 :  17:21:58  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Det är en platt rem som är tunn och ca 3-4 mm bred! Pro-Jects originalrem.

Det fungerar nästan varje gång med att hjälpa igång tallriken lite vid start på 33 varv, men ännu bättre fungerar det att byta till 45 och sen tillbaks till 33... men det skulle ju vara bättre att lösa problemet permanent! Ibland när jag nu testat att hjälpa igång tallriken kan det där ljudet komma tillbaks efter ett litet tag. Det märks ju mellan spåren när det är tyst. Dock aldrig något ljud vid spel på 45 varv! Det har inte heller återkommit när jag gått från 45 till 33, då har det varit tyst hela vägen till slutet på skivan. Hittills...

Edited by - millenniumking on 2009/03/12 17:23:10
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/03/12 :  17:30:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det här är egentligen OffT, men det är nog inte din kamrem som slirar. I så fall hade din motor antingen gått otroligt illa, stannat eller förvandlats till ventilsallad beroende på motortyp. Kamremmen är för övrigt tandad, om det nu inte är kamkedja eller stötstångskonstruktion förstås, och en sådan brukar snarast gå tvärt av med tvärstopp med eller utan motorhaveri. Ofta det senare. Du avser nog fläktrem eller hjälpaggregatsrem beroende på bilmodell.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/03/12 :  18:55:49  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
quote:
Det här är egentligen OffT, men det är nog inte din kamrem som slirar. I så fall hade din motor antingen gått otroligt illa, stannat eller förvandlats till ventilsallad beroende på motortyp. Kamremmen är för övrigt tandad, om det nu inte är kamkedja eller stötstångskonstruktion förstås, och en sådan brukar snarast gå tvärt av med tvärstopp med eller utan motorhaveri. Ofta det senare. Du avser nog fläktrem eller hjälpaggregatsrem beroende på bilmodell.

självklart menar jag fläktrem... inte kamrem!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/03/17 :  07:15:00  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Jag har kommit fram till att det nog är någon lätt vibration i motorn som gör detta ljud, inte remmen som slirar. Det är någon form av halv-flytande () upphängning motorn har, den sitter i en brunn hängande i en gummirem. Beror väl kanske på att motorn är rätt svag och har svårt att få igång tallriken från start?

Det fungerar ju att hjälpa igång tallriken lite eller switcha varven en gång innen man sätter ner nålen. Lite irriterande är det dock!
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2009/03/17 :  12:39:20  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Eftersom skivspelaren är helt ny torde det väl inte vara helt främmande att konsultera din levernatör.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se

Edited by - Improved Audio on 2009/03/17 16:20:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000