Author |
Topic |
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 08:05:01
|
Har läst här på forumet att bottenplatta av masonit är inget att föredra. Funderar på att montera dit en ekskiva 4mm tjock(restprodukt av diskbänk) istället. Behöver jag montera ner her hela spelaren eller kan jag ta bort masoniten underifrån? Vad skall skivspelaren stå på? Går det bra med tre gummifötter? Eller finns det några spikes som skulle fungera? Min stereobänk har hyllor av glas.
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 08:36:44
|
Det går bra att ta bort masoniten underifrån, Jag gjorde det på en TD166 MK2 för några år sedan. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2009/03/18 08:37:05 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 08:56:25
|
Bottenplattan är skruvad underifrån men 4mm ek är nog inte bättre än masonit, snarare sämre, masoniten är ganska död medans en så tunn ekskiva borde bli rena gong-gongen, Behövs ordentligt med dämpning i så fall, bitumenskiva eller liknande.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 09:48:15
|
Bra eller inte det är nog en smaksak.
Jo jag vet att det finns de som säger att det är som att ha en gitarrlåda eller värre men det vetetusan om det stämmer. Jag har varit med om att vi har bytt men det har visat sig till slut att masonitskivan som satt där från början fick skivspelaren att låta bättre än alla varianter som vi provade.
Men för den skull säger jag inte att man skall byta men det det är fritt fram att prova men använd då mdf, plywood eller likande skivor.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 12:35:38
|
Kryddar tråden med en liten men känd avart bland resonansbekämparna; skit i bottenskivan helt... Bygg en ram med botten, sidorna kanske 25 mm höga, fyll på med sand och parkera den bottenlösa svarven prydligt på sanden. Fördel 1) att välja välsiktad sand, typ filtersand från Odal. Dammolnen kan annars bli betydande. Fördel 2) Skjut eventuell katt. Skälet är väl enkelt att lista ut, antar jag...
|
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 13:43:44
|
Fel av mig!!
Ekskivan är inte 4 mm utan 40 mm |
|
|
Quadophile
Member
199 Posts |
Posted - 2009/03/18 : 19:25:41
|
40 mm ekskiva låter väl intressant. Borde väl inte bli någon gonggong eller gitarrlåda då precis.
Men 24U:s förslag låter också spännande. Har du nån bild på något liknande? Ställer man sargen direkt i sanden alltså?
Jag har själv nyss blivit med en gammal Pioneer PL-12D som jag skruvat bort bottenplattan på (inte masonit utan nåt slags lätt asiatiskt träslag, inte mycket massivare än balsa). Sen satte jag på gummiproppar som provisoriska fötter och ställde det hela på två betongplattor. Inte så snyggt, men det blev så störningsokänsligt att den utan problem kan stå i en bokhylla. Tänkte så småningom experimentera med att bygga en egen plint för skojs skull. |
Bra ljud är bättre än dåligt. |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 15:40:18
|
Quadophile:
Japp det gör man, sargen rätt ner i sanden. Sand är ju nästan stendött. Har ingen bild, tyvärr.
Vad gäller massivträ i alla dess former, har de tyvärr egentoner. Man bör välja fiberskivor; mdf, spån, liknande, eller limskivor; limmade stavar, plywood, liknande. Betong, sten, laminatglas är andra bra material. Resonans påverkas åt "rätt" håll med ökad styvhet och ökad vikt. Men det finns exempel på att det kan bli för dött också. Gäller hitta balansen i det hela.
Lycka till med bygget... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
|
Topic |
|