HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 När ska PUn renoveras?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/03/11 :  22:30:39  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hur lång livslängd har en PU? Har fått väldigt skiftande uppgifter i mitt efterforskande. Vilka är tecknen på att det är dags att sända iväg den. Slutligen, är det någon som vet vad en retip på en Benz LP kostar?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/03/12 :  11:55:16  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Inget direkt svar på din fråga men funderingar kring.
Menar du byte av nål? Pickuppen f.ö. har ju en mycket lång
livslängd.

Även en nål slits nog normalt mindre än man tror.
Men den kan ju vara direkt skadad och kanske har lossat i nåt fäste här eller där.

Sämre ljud och sämre spårning är tydliga tecken.
När jag spelade oerhört mycket och ibland en aning ovarsamt och använde relativt billiga MMpickupper bytte jag nål ganska ofta.
Med en dyr MCpuppa skulle man vilja vara säkrare innan man skickar
iväg den.
Skulle va bra om nån hade servicen att mikroskopundersöka MCpuppor.
Kanske finns, nån som vet?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/03/12 :  18:50:23  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Det beror på en massa saker, med det är lite som ett rör den sakta blir sämre och sämre. Oftast så är det fjädringen som blir för hård, Benz använder en liten gummi o-ring som fjädring och vi vet ju vad som händer med gummi med åren, det blir väldigt hård.

Man kan säga att en Benz vara om man sköter den, så varar den cirka 2000 timmar.

Jag vet bara hur mycket det kosta här

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Gösta
Starting Member

16 Posts

Posted - 2009/03/16 :  11:32:27  Show Profile Send Gösta a Private Message  Reply
Ett fiffigt trick som farsan brukar använda till sina normalspårsnålar är att undersöka den genom en bra kikare, vänd åt fel håll. Du borde i alla fall få en uppfattning om är i direkt obra skick.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2009/03/16 :  12:31:36  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
På vad bygger siffran 2000 timmar? Den kan man ju se lite här och där men jag har aldrig sett ngt underlag för det.

Min tanke är att ju mer en pickup används, ju längre håller den. Själva stenen kan väl inte slitas ut (???), däremot bli totalt inkläggad av fastbränd smuts. Så om mitt resonemang håller så är det bara upphängningen som åldras.

Detta under förutsättning att nålspetsen hålls ordentligt ren.

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000