HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Att matcha arm, RIAA och pickup.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2009/02/24 :  16:04:00  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Hej!

Efter mycket om och men så har jag bytt mitt Heed Audio RIAA och min Benz MC Gold mot ett Clearaudio Micro Basic och en tillfällig pickup i form av Grado Gold. Jag fick pengar emellan och det var enbart av ekonomiska skäl jag gjorde det.

Nu till saken.

Jag tänkte försöka matcha en ny MM eller MC-pickup till detta på min RPM 5 och har dammsugit nätet fram och tillbaka. Åsikterna går så vitt isär så jag vet inte riktigt vad jag skall tro. Jag antar att det är upp till ljudideal och subjektivitet till viss del.
Hififorum med dess alla medlemmar har alltid gett bra råd tycker jag så jag provar här igen.

Om man skall titta på "så bra som möjligt" matching med arm och riaa, vad borde jag titta på för pickups?

Både MM och MC är av intresse, gärna i lite olika prisklasser. Priset avgör väl egentligen hur snart jag byter ut grado goldpickupen. Finns det något som slår er som rejält prisvärt med tanke på prestanda? Alla tankar och åsikter skulle uppskattas.

Jag sätter inget "får kosta" pris utan jag skulle uppskatta alla åsikter.

Vad har jag då?

Clearaudio Micro basic:

Technical Data Micro Basic:

Gain: 60dB (MC) 40dB (MM)
Input impedance: 800 Ohms/270pF MC47k Ohms/270pF MM
RIAA Accuracy: +/- 0.4 dB
Distortion: 0.004%
Signal/Noise ratio: >65 dB(MC)
Channel separation: >90 dB
MM/MC input: Switchable (on bottom)
Power voltage: +/- 25V DC
Outputs: Asymmetrical (RCA)
Weight: 0.2 kg
Dimensions (in mm): 50x74x30

Project RPM 5 med 9c-armen:

9C carbon fibre armtube
Headshell: 1/2" standard
Mounting distance: 212mm Linn mount
Cartridge weight: 6-10g (9-14g with optional weight)
Effective length: 230mm
Effective mass: 11g
Overhang: 18mm

Jag känner mig lite osäker, har inte riktigt greppat allt med pickup kontra loading range och compliance så därför frågar jag ödmjukast om hjälp. Jag är alltså ute efter en ny pickup, MM eller MC spelar mindre roll, det kanske beror mer på RIAA och arm antar jag?

Gärna förslag på både MM och MC om ni har några mao.

Tack på förhand,

Krister

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2009/02/25 :  08:46:38  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Jag vet inte om detta kan ha varit postat någonstans tidigare här på forumet men jag tänkte i alla fall dela med mig om det är fler som sitter i samma båt. Here goes:

Hittade i alla fall denna:

http://www.cartridgedb.com/compliance_table2.asp (Edit: Såg att den fanns i den klistrade tråden med nyttiga länkar)

Där finns ochså en databas man kan söka i längst ner på resultatet av rapporten där man kan få den att föreslå pickuper med olika sökregler som skall passa armen rent resonansfrekvänsmässigt.

Om denna gör ett bra jobb antar jag att jag i alla fall förminskat antalet möjliga pickuper rejält med detta verktyg. Då är det väl bara pickup vs. RIAA-matchingen kvar. Lyckas jag med det så kanske jag har sållat bort ytterligare ett par pickuper så att det är dags att börja jämnföra de som är kvar mot varandra.

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Edited by - keso77 on 2009/02/25 18:06:17
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2009/02/25 :  16:34:55  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Fortsättning då?

Finns det någon bra tumregel när det gäller "mV Output (1Khz 50 mm/sec)" kontra Gain (MC/MM) på pickup gentemot RIAA?
Vad är ett bra värde? Jag vet att det ibland kommer frågor om vinylspelarens ljud mot cd-spelaren vad gäller volymskillnader.

Om jag till exempel skulle köpa en Benz ACE S low på mitt Clearaudio Micro basic RIAAs MC-ingång så skulle 0.4 mV från pickupen med en gain på 60dB resultera i en utsignal från RIAA't på 400mV.
Detta enligt cartridgedb.com.
Detta säger mig just ingenting annat än att jag förut hade 792mV med Benz MC gold och RIAA från Heed audio. Hur tolkar man detta egentligen än att det kommer att låta lägre vid samma volympåslag på volympotten? Finns det något mål jag skall sträva efter att hamna nära? Om så med RIAA-byte eller med annan pickup?
Har värdena på min förstärkare RA-06 på ingångarna någon relation till vad man minst eller som mest skall mata den med från RIAA't? Roteln är i alla fall specad "Line Level Inputs 150 mV / 24 kOhms".

Det känns som om jag får en massa siffror som jag inte riktigt vet hur jag skall tolka. Är det någon med lite högre kunskaper som kan tolka, förklara eller åtminstånde peka ut en sida som faktiskt kan göra det? Hittils är det bara jag som svarat på min egen tråd men det måste ju finnas någon överintelligent tomte där ute som faktiskt kan det här eller kan peka mig vidare...

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/02/25 :  21:26:25  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Här är ett dokument som kanske kan hjälpa till: http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/02/26 :  09:52:16  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
En viktig sak att ta ställning till är om du bara spelar skivor i mycket gott skick, eller om du vill kunna njuta av begagnade skivor i varierande skick också.
Nålslipningar typ FineLine, Gyger, van den Hul med flera kan spela slitna skivor med betydligt mindre distorsion och brus än traditionella runda och elliptiska nålar som endast läser av skivan på det spårdjup som den redan är mest sliten på.

Vid en given prisnivå kan du välja mellan pickuper av lite mer avancerad konstruktion men med traditionell ellipsnål som låter utmärkt på perfekta skivor, eller något mindre avancerad konstruktion men avancerad nålslipning som kanske inte får fram lika mycket nyanser ur perfekta skivor, men desto fler är lyssningsbara.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000